Sv: Gödsel!

Hur blir det då när jag lånar traktor o vagn av den person vars mark jag ska lämna gödseln på? Jag lånar av samma person som jag har avtalet med men det är min sambo som är traktorförare. Är det ägaren av fordonet eller den som kör fordonet som gäller?

Förresten tror jag kontrollen av dessa tillstånd är minimal här...
Det är väl tveksamt om det är tillåtet men jag skulle inte brytt mig.

Det är lite löjligt att ett lass gödsel skulle klassas som miljöfarlig transport.

Det enda jag stör mig på är när bönder tappar gödesl på vägen

Vi har hämtat hos en hästägare för mina svärföräldrar har gjort ett stooort "trädgårdslanne". Det kanske funkar o sätta in annons om gratis trädgårdsgödsel?

//millus=)

[Kan ju passa på att fråga; vad är det som gör spån så oattraktivt i jämförelse med halm, att gödsla med alltså? Om spånet ligger längre blir det då likvärdigt? [/QUOTE]

Lagrar man gödsel så försvinner det hela tiden kväve i gasform, eftersom spån då måste lagras väldigt länge innan det förmultnar så hinner väldigt mycket kväve försvinna = värdelöst som gödsel.
Det kan visserligen användas för att öka på mullhalten, men först efter lång lagring så att det har fått brinna ordentligt.

Halm binder inte kväve på samma sätt som torv, men måste inte ligga och "brinna" på samma sätt som spån = bättre gödsel än spån.

Torv binder ammoniak och KVÄVE :idea:, dessutom behöver inte torven ligga och "brinna" på samma sätt som spån innan det blir mull = bättre gödsel än både spån och halm.

Själv skulle jag vara väldigt motvillig till att gödsla med spån, i synnerhet spån från barrträd som tom kan göra att det växer sämre på åkrarna än om jag hade gett fasen i att gödsla.

Hoppas att du vart nöjd med svaret.

Om jag hade haft större platta och kunnat låta det ligga i ett år till så hade det kanske varit möjligt men jag tror inte att det är attraktivt som trädgårdsgödsel ännu.

Tackar:bow: Jag har alltid undrat över varför man ratar spånet i så hög grad för när det legat länge så ser det ju ut som det har brunnit tillräckligt.

Nej jag ska tillbaka till halm i år om det inte blir samma brist som förra året dvs.

Prata inte om det! Körde bakom ett ekipage för några veckor sedan, varken vagn, traktor eller gubbe verkade hålla ihop...

Fick några snygga, väldoftande blaffor på vindrutan i present.

Tycker det låter konstigt att du inte hittar någon som vill köra din gödsel. Jag kan nämna 2 grävfirmor/åkerier i min håla som både har tillstånd att köra och som garanterat kör sådana saker. Dessa två har alltså tillgång till både bil, hjullastare och även grävmaskin om det skulle behövas. Om vi bara pratar transporten kan jag nämna 4 åkerier inom 3 mils radie som kör sådana saker.
Gödsel räknas som farligt avfall inte farligt gods så äkeriet behöver inte ha ADR utbildade chauförer. EWC koden som ska nämnas i transport dokumenet är 020106

Min otrevliga ton? Är bara hiskeligt trött på männinskor som tror att andra människor ska göra saker för dem utan vettigt betalt och bara för att man är så jävla snäll!

Beträffande konstgödsling runt sjöarma så vet du nog kanppast vad du pratar om, hur tror du att det kommer sig att man ej får köra naturlig gödsel inom t ex ett vattenskydds område utan ist måste köra konstgödsel? Ngn anledning måste det ju finnas.

När dina hästar o mina kor tex börjar betala skatt så vill nog kommunen hjälpa dig att tömma din platta och mig att tömma hela min gödselbrunn, men innan dess kommer nog inte kommunen att ta hand om din gödsel! Jag får banne mig ta hand om gödseln för alla mina kor!

Ingen som vill utföra dina körning säger du? Vilken del av landet bor du i? I närheten av mig skulle det nog finnas många som kan transportera gödsel men som med allt annat så kostar även det pengar! Så till samma timtaxa som till alla andra så kör de nog även din skit!

Men blanda inte ihop kommunens avfallshantering med skattepengar nu. Sophämtningen betalas via avgifter, inte skatter. har du tömning så betalar du för det helt enkelt. Du betalar inte sophämtning med skattepnegar.

Det skulle ju kunna vara likadant med gödsel även om det är lite långsökt. I väldigt hästtäta kommuner skulle det kanske vara ett sätt att minska miljöpåverkan. Givetvis skulle det finnas en taxa för det. Bättre dock med privata företag som sköter ruljansen.

Och givetvis skall en kommun inte subventionera enskilda hästföretagare, det skulle vara att bryta mot kommunallagen.

Och vad vet du om jag betalar eller ej?

Du har fortfarande en otrevlig ton och verkar vara i fel del av månaden eller nå't så jag bryr mig inte om att svara på fler av dina inlägg, inte värt mödan.

Ja inte underskrider vi de areal man måste ha till det antal hästar vi har i a f. Kommer man närmare stan så är det värre ställt kan jag säga. Vi kan inte gärna sätta igång att sprida gödseln i hästarnas beteshagar. Vi har två hagar att skifta mellan plus sommarbeteshagar på annat håll.

Jag tror att man får börja ställa om sig på sina håll och inse att det kommer fler och fler mindre hästgårdar och att det finns pengar att tjäna på dem dessutom, i form av service i olika slag då.

Jag antar att du själv tillhör de som sitter på en massa mark och därför tycker att just din gård är existensberättigad?

EU kunde ju ta bort de befängda bidrag för mark som bönderna har och som gör att de varken brukar marken eller säljer av den - de tjänar bättre bara på att ha den liggande tydligen! Jag skulle gärna ha ännu mera mark till mina hästar, det finns massor häromkring men man vill inte sälja eller ens arrendera för då förlorar man dessa värdefulla bidrag - bondens levebröd i dag.

Som aktivbonde tjänar man inte på att ha marken liggande, var får du det i från? Är väl oftast så att det är dom som vanlig markägare och får ut grundstödet inte brukar marken eftersom dom måste leja för det.

Blir duktigt störd på att du skriver "Bondens levebröd i dag" Dom bidrag som vi får är för att kompensera den faktiska kostnaden för dom produkter vi tillverkar. Allt vi producerar ska ju vara näst intill gratis och dom bidrag som går till lantbruket är egentligen ett konsumetbidrag så att konsumenterna får "som utlovat" billiga livsmedel!

Kicki

Dubbelpostat

Senast ändrad av en moderator:

pyttanki skrev:
Beträffande konstgödsling runt sjöarma så vet du nog kanppast vad du pratar om, hur tror du att det kommer sig att man ej får köra naturlig gödsel inom t ex ett vattenskydds område utan ist måste köra konstgödsel? Ngn anledning måste det ju finnas

:bow::bow:

Kicki :)

Du kan blir hur störd du vill faktiskt. Och var har jag fått uppgiften ifrån? Jo, av bonden vi bor granne med och har frågat om arrende.

Det kanske är ett svepskäl för att inte arrendera ut vad vet jag men jag brukar utgå från att folk talar sanning.

By the way - gödselproblemet som tråden handlade om - det är löst.
Med lite hjälp av vänner och en del slit så körde vi lassen själva.

Vi har i alla fall tillräckligt med mark för att sprida ut stall gödseln. En sak mindre att oroa sig för.

Jo det har vi också, men inte i direkt anslutning till stallet tyvärr. Lite mek med transporteringen blir det varje gång...men, men det tog bara 7 timmar...

Du kan blir hur störd du vill faktiskt. Och var har jag fått uppgiften ifrån? Jo, av bonden vi bor granne med och har frågat om arrende.

Det kanske är ett svepskäl för att inte arrendera ut vad vet jag men jag brukar utgå från att folk talar sanning.

By the way - gödselproblemet som tråden handlade om - det är löst.
Med lite hjälp av vänner och en del slit så körde vi lassen själva.

Jamen det var ju skönt att höra! :angel:

Bara för att den personen inte vill arrendera ut till dig och nöjer sig med grundstödet på sin mark så finns det väl inget belägg för dig att påstå att det är något generellt för oss yrkesbönder. Tror du att man kan LEVA på dom pengarna som ett grundstöd ger?

Och vad vet jag, du kanske hade sammma framtoning som här när du frågade om arrende.....inte konstigt att du blev nekad isf. ;)

Kicki :bump:

Nej, vi umgås flitigt grannar emellan så det finns verkligen ingen osämja. Tror därför inte heller att han hittar på alltsammans.

Är du alltid lika oförskämd förresten?

Nej, vi umgås flitigt grannar emellan så det finns verkligen ingen osämja. Tror därför inte heller att han hittar på alltsammans.

Är du alltid lika oförskämd förresten?

Nej, bara till husbehovs! Är du? ;) Bara för att han talar för sig så är det ju inte någon världsomspännande sanning.

Kicki :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 707
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 995
Senast: kma
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 165
Senast: Vallmo
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 464
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar