Sv: Gödsel!
Jag håller också på att bli galen vad gäller gödselhanteringen. Bönderna vill inte ha det och kommunen är inte speciellt behjälplig här. Nu när bönderna minskar och antalet små hästgårdar ökar så måste det snart till en annan lösning
Tja, till att börja med så är ju spånblandad hästgödsel, eller rättare hästgödselblandat spån eftersom det ofta är mer spån än gödsel, tämligen värdelöst att gödsla med.... vilket leder till dålig efterfrågan.
Det är ju faktiskt hästfolkets ansvar att se till att gödseln tas om hand, har man häst får man se till att lösa problemet.
På mitt jobb har vi några bönder som hämtar det använda spånet och använder för att ströa till utegångsdjuren (mycket spån och lite gödsel i den stacken).
Hemma har jag hästarna på torv och sålde ett gödsel-lass i helgen, ett par hundra för ett par kubik
, till att gödsla potatis med.
Vet folk som har sålt dyngstacken för ett par 10000-lappar, självklart har dom haft de 30 hästarna på torv, till en större handelsträdgård.
Annars kan det ju vara en lösning om flera större stall i närheten går samman och investerar i en panna som klarar av elda råflis/hästgödselblandning - då får man ut värme eller/och el från "skiten"....kostar 1,8 mille för en anläggning som omvandlar dyngan från 40 hästar till hetvatten för uppvärmning.... eller om det i närheten finns någon anläggning som klarar av att elda dyngan så försök att övertala dom till att ta emot från traktens hästägare.
2 mille är visserligen mycket pengar, men värmen från en sådan anläggning räcker till flera hushåll... så man kan kanske sälja värme till närliggande fastigheter
Jag tror att det behövs ett annat "tänk" från hästfolkets sida, att bara sitta och gnälla över att varken kommunen eller bönderna vill ha dyngan hjälper ju inte mycket - och i ärlighetens namn så vad ska vare sig kommun eller bönder med dyngan till :smirk:
Jag vill inte att mina surt förvärvade skatteoengar ska gå till att subventionera folks hästhållning