J

Jeeves

Tror jag blir galen på det här snart! Finns det inga firmor som hämtar hästgödsel?? Hur gör ni?

Förra året så lastade vi själva med lånad traktor och vagn och körde iväg det till min fars gård men det tog hela dagen eftersom vi lastade typ 8 vagnar plus resan fram och åter på ca 1,5 mil - 8 gånger. Drygt. Tips någon? Kostnad?

Sv: Gödsel!

Tack för tipsen! Container är alldeles för dyrt för min del tyvärr men jag ska ringa och kolla vad de tar för hämtning.

Vi betalade 4500kr för hämtning av våran gödsel :(

Tycker det är synd att det skall behöva kosta så mkt när det är bra gödningsmedel att lägga på åkrarna. Vi hade dessutom torv/halmblandning

Jag håller också på att bli galen vad gäller gödselhanteringen. Bönderna vill inte ha det och kommunen är inte speciellt behjälplig här. Nu när bönderna minskar och antalet små hästgårdar ökar så måste det snart till en annan lösning

Våran spånleverantör förser oss med container som byts ut en gång i veckan och så tar de hand om innehållet då de har någon förbränning. Nått sånt tror jag det är. :D

Tycker det är synd att det skall behöva kosta så mkt när det är bra gödningsmedel att lägga på åkrarna. Vi hade dessutom torv/halmblandning

Nu är ju inte hästgödsel så bra som som ko, får eller grisgödsel att sprida på åkern. Vilket är en anledning till att bönder inte vill ha den. En annan är att i många fall så är det mest strömedel och knappt någon egentlig gödsel när det kommer från "modern" hästhållning. Plus att många även använder gödselhögen som soptipp, kan finnas allt möjligt i gödseln. Värst är saker som kan förstöra maskinerna som används för att sprida ut den.

Jag håller också på att bli galen vad gäller gödselhanteringen. Bönderna vill inte ha det och kommunen är inte speciellt behjälplig här. Nu när bönderna minskar och antalet små hästgårdar ökar så måste det snart till en annan lösning

Tja, till att börja med så är ju spånblandad hästgödsel, eller rättare hästgödselblandat spån eftersom det ofta är mer spån än gödsel, tämligen värdelöst att gödsla med.... vilket leder till dålig efterfrågan.

Det är ju faktiskt hästfolkets ansvar att se till att gödseln tas om hand, har man häst får man se till att lösa problemet.

På mitt jobb har vi några bönder som hämtar det använda spånet och använder för att ströa till utegångsdjuren (mycket spån och lite gödsel i den stacken).

Hemma har jag hästarna på torv och sålde ett gödsel-lass i helgen, ett par hundra för ett par kubik :) , till att gödsla potatis med.
Vet folk som har sålt dyngstacken för ett par 10000-lappar, självklart har dom haft de 30 hästarna på torv, till en större handelsträdgård.

Annars kan det ju vara en lösning om flera större stall i närheten går samman och investerar i en panna som klarar av elda råflis/hästgödselblandning - då får man ut värme eller/och el från "skiten"....kostar 1,8 mille för en anläggning som omvandlar dyngan från 40 hästar till hetvatten för uppvärmning.... eller om det i närheten finns någon anläggning som klarar av att elda dyngan så försök att övertala dom till att ta emot från traktens hästägare.
2 mille är visserligen mycket pengar, men värmen från en sådan anläggning räcker till flera hushåll... så man kan kanske sälja värme till närliggande fastigheter :idea:

Jag tror att det behövs ett annat "tänk" från hästfolkets sida, att bara sitta och gnälla över att varken kommunen eller bönderna vill ha dyngan hjälper ju inte mycket - och i ärlighetens namn så vad ska vare sig kommun eller bönder med dyngan till :smirk:

Jag vill inte att mina surt förvärvade skatteoengar ska gå till att subventionera folks hästhållning ;)

Om kommuner bara kommer med en massa krav på hästfolk utan att lägga fram olika valmöjligheter/lösningar så kommer det förmodligen att sluta med att man åker ut och tömmer skiten i skogen.

Tar du hand om dina egna hushållssopor också? Bränner de på tomten, eller skaffar en egen sopförbränningsanläggning hemma?
Antar att du inte gör det. Precis som vi kan anlita kommunens sophämtning och betala en RIMLIG kostnad för detta så borde det ju finnas en lösning för sådant här avfall också. Att bönderna inte vill ha hästgödsel tro sjutton, så mycket konstgjord SKIT som de häller ut överallt - snacka om miljöförstöring.

Jag kan erkänna att jag gnällde lite ber om ursäkt för det. Det känns bara väldigt tungt ibland när man har tre hästar och får tömma gödselstacken för hand. Jag har ingen traktor och bonden vägrar att hjälpa till eller låna ut maskiner.
Jag sorterar ut halmen så att det blir mer gödsel kvar än halm och låter detta omvandlas till jord. Det som gör mig förvånad är att folk hellre går och köper planteringsjord än kommer och hämtar där det är gratis. Använder själv denna jord till alla växter både ute och inne och blommorna mår strålande för att inte tala om tomaterna. Men jag kan inte göra av med all jord själv och det blir en del halm kvar

Jag ringde till Ragnsells för på deras hemsida står det att de tar hand om hästgödsel så jag blev jätteglad och tänkte att nu kan jag bli av med det jag inte använder själv. Men icke, inte i min del av landet bara i Stockholm.

Jag hade verkligen inte tänkt att någons skattepengar skulle gå till att betala min gödsel hantering jag hade tänkt att betala för hämtning/omhändertagande. Jag vet att det är mitt ansvar men det är för mig ett väldigt tungt jobb och jag skulle gärna betala någon som kunde komma med traktor,vagn och skopa för att hämta det. Men det är ingen som kan.

Jag har ingen möjlighet att lägga ner 2 mille på en värmeanläggning, men om ett fjärrvärmeverk till exempel skulle kunna använda halmen jag gör av med och elda med skulle jag gladeligen betala för transporten. Skulle inte detta vara en tanke för kommunerna som ju då skulle få gratis värme?

Tacitus du skriver att det behövs ett annat tänk från hästfolkets sida men jag tror också det behövs ett annat tänk från kommuner som har mycket små hästgårdar. Det är svårt om man bara har ett par hästar, inga maskiner och nyinflyttad. Jag vill inte ha någonting gratis jag skulle bara vilja köpa en eller annan tjänst. Kommunen skulle kunna vara till tjänst om inte annat som förmedlare, jag kollade länken nedan och jag hoppas och ber att fler kommuner tar efter staffanstorp men det finns inte i min närhet jag har kollat.

Vill bara tillägga att jag betalar också skatt, förmodligen lika mycket som du och jag vill inte att mina skattepengar går till en ny ishall. Men jag har inte så mycket val

... men jag tror också det behövs ett annat tänk från kommuner som har mycket små hästgårdar.

Jag hoppas faktiskt mer på marknadskrafterna än kommunen. Och varför inte sätta press på kommunerna? Meddela att detta är ett problem, att ni skulle behöva en förteckning över folk som vill tjäna pengar på skit. Är du ensam blir det nog inget, men om det verkligen är fler i ditt område som har det här problemet, måste de ta er på allvar.

Det finns pengar att göra på skit. Det är jag helt övertygad om eftersom fler och fler bönder ser affärsmöjligheten i att ta hand om hästgårdarnas gödsel. Hästgårdarna befolkas ju sällan av lantbrukare, vilket betyder att hästfolk behöver ha all upptänklig service. Se till att de vet att de kan tjäna pengar på er hästinnehavare.

Då slutar det vara ett problem att få tjänter utförda. Men de som tror att allt är gratis bara för att bönder går hemma hela dagarna, de behöver VERKLIGEN ett annat tänk!

Min morfar har bondgård så jag är mycket väl medveten om att bönder inte går hemma hela dagarna för att de inte har något att göra. Men efter denna lilla diskussion ska jag ta mig i kragen och kontakta min egen kommun och grannkommunen och se vad det säger, jag kan ju spara länken nedan och hänvisa till den kommunen. Och jag säger det igen givetvis måste man betala för tjänster och arbete

Jeeves

Så det är kommunens jobb att se till att få bort den hästskit som alla hästägare har o inte kan/orkar bry sig om att få bort?

Tänk om alla kobönder, grisbönder mm skulle göra likadant. Bara ge djuren en massa mat å sen skita i skiten o sätta sig på arslet å vänta på att nån annan ska lösa sina problem? nej har man häst så får man väl ta konsekvenserna å försöka bli av med sin skit. För det går!

O din häst betalar väl knappast skatt så att kommunen kan bygga ett renhållningsverk för dennes skit?

Och din smutskastning av konstgödsel - visar bara hur lite du igentligen vet om konstgödsel !!

Till TS: Det finns en organisation som Heter Sveriges maskinringar! sök på google. De har läns/zon vis olika föreningar där de förmedlar olika tjänster såsom skitkörning till ex. Kontakta maskinringen i ditt län om du vill ha hjälp, de kan säkert hjälpa dig att hitta en lösning!

Ett annat tips är ju att höra av sig till sin foderförsäljare, den kankse behöver gödsel till sina åkrar?

Pm:a mig gärna om du vill veta med om maskinringen !

Nu är ju inte hästgödsel så bra som som ko, får eller grisgödsel att sprida på åkern. Vilket är en anledning till att bönder inte vill ha den. En annan är att i många fall så är det mest strömedel och knappt någon egentlig gödsel när det kommer från "modern" hästhållning. Plus att många även använder gödselhögen som soptipp, kan finnas allt möjligt i gödseln. Värst är saker som kan förstöra maskinerna som används för att sprida ut den.

Fast det beror väl på vad du har för strömedel?

Vi hade väl bränd ca 6år torvstack i grunden och väldigt lite halm.

Jag skulle vilja vända på hela problemet istället och säga att kan man inte ta hand om sin gödsel på ett tillfredställnade sätt, så är inte stället lämpligt för hästhållning. Det borde ju vara ett av kriterierna för att få ha djur på ett ställe att man kan lösa gödseslfrågan. Inte att man i efterhand kommer och gnäller för att man inte kan bli av med den. Det finns ju här i denna landsändan ett antal gårdar med andra djur som fått lägga ner sin verksamhet för att de inte kan ta hand om gödseln. Varför ska det vara annorlunda för hästar?

Fast det beror väl på vad du har för strömedel?

Vi hade väl bränd ca 6år torvstack i grunden och väldigt lite halm.

Det beror inte bara på strömedlet utan även på den som "fyller" gödselstacken.:angel:
Din gödsel borde faktiskt kunna gå att sälja om den är ogräsfri. Har du provat att sätta ut annons om välbrunnen torvgödsel?

Ja, visst är det kommunens ansvar också, vi som har hästgårdar i kommunen är lika goda skattebetalare som någon annan. Som någon sa; jag är inte ett skit intresserad av idrottshallar m m men ändå går mina skattepengar till detta.

Men, det är väl för att hästsporten till största del är en sport för tjejer som det inte får kosta kommunerna något.

Intressant att höra att du anser konstgödsel vara av godo för miljön, vilket bullshit rent ut sagt. Jag ser vad böndernas eviga konstgödande runt sjöarna här i kommunen ställer till med, och du - det är inget som jag har hittat på, det finns säkert åtskilliga rapporter ang detta bekymmer.

Beträffande att ringa olika lantbrukstjänster el liknande så har i a f jag gjort detta men de är inte intresserade av att utföra några gödseltömningar.

Och du, din otrevliga ton i inlägget kan du behålla på kammar'n.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 707
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 995
Senast: kma
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 165
Senast: Vallmo
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 464
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar