Gödsel i pälsen

M

Mirac_

Har en Ardenner som älskar att ligga i all smuts hon kommer över (lera, gödsel mm.) Nu har de då fastnat lite gödsel i pälsen som kakor eftersom hon har så fruktansvärt mycke päls.
Hur sjutton får man bort de på bästa sätt??

Sv: Gödsel i pälsen

Jag vet bara två sätt, men det kan ju finnas fler. Antingen så blöter man upp dem med varmt vatten eller så klipper man hästen.

Vi använder en sån svettskrapa med taggar på ena sidan - den tar verkligen bort allt.
Fläckar kommer det såklart bli ändå (om inte hästen är brun ;) ) men själva skiten i pälsen får man bort.

Köp en koskrapa !

det är väldigt effektiva på just sån tjock päls och tovor med gödsel mm.....:)

Tack för era tips!
Hon har aldrig blivit så innan eftersom jag brukar borsta henne varje dag men nu har vi en liten bebis så min sambo har varit snäll o skött om hästarna men han borstar inte :P E lite smått rädd för dom :)

Hej, jag haft samma problem med min fjording, svettskapan med taggar på funkar bra. Men när det e blöta fläckar, och minusgrader så funkar det ju inte så bra med å tvätta ens lite...spec i svansen. Jag köpte en sprayflaska på börjes som hette torrshcampo, det e ju spray. Men man behöver inte skölja bort, funkar bra på de värsta fläckarna... spec när han hade räserbajs.....kjams H

Vilken bra idé. Vågar inte heller tvätta på henne för som sagt e de ganska kallt. Dessutom har vattnet frusit i stallet så de e smått omöjligt i vilket fall :P
De sitter ju som berget men ska pröva en svettskrapa i metall.
Kram

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 494
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka