Gödsel direkt på kärra

B

-biferno-

Vi har än så länge ingen gödselplatta utan jag mockar i säckar som vi sedan tömmer gratis hos en bonde. Det fungerar bra och jag ska inte klaga. Hade jag inte gjort så här hade jag fått vänta till våren och den gjutna gödselplattan innan jag kunnat ta hem några pållar.
Men, när något är besvärligt eller jobbigt börjar man fundera och försöka hitta andra lösningar och mina senaste tankar är kring gödselkärror (till traktor).
Bekymret är att vi en gång i månaden måste köra iväg säckarna, jag skulle vilja kunna sköta hanteringen smidigare och mer sällan.
Att ha en kärra stående och när den efter låååång tid är full köra iväg med den.
Finns det någon som har så?
Tar tacksamt emot tips och råd kring mina funderingar!

Sv: Gödsel direkt på kärra

Har inte kärra stående just nu men har haft det i många vintrar innan. Funkar jättebra!

Det är väl bara att prata med bonden? Han kan ju knappast använda gödslet nu under vintern så han borde väl bli glad att slippa ta hand om det varje månad.

Glöm inte ringa din kommun för att få de nya reglerna för nästa år. Det innebär bl a att ingen utan tillstånd får frakta gödsel mellan två ställen. Ställer till mycket för många.

Vi hade så i mitt gammla stall. Vi hade då fem hästar och tömde väl kanske en gång i månaden. Funderade väl bra

Vi tömmer direkt i bondens gödselkärra. Nackdelen är att den på vintern fryser så matningsbanden inte funkar. Just nu väntar vi på mer tö så vi kan tömma den under tiden blir det säckar......många blir det till 9 hästar :smirk:

Hur många hästar har du?
Det finns ju en gräns på antal för att slippa gödselplatta (någon annan som vet)

Sätt en traktorskopa nära dörren och töm i den, när den blir ful så kör du bara och tömmer den med traktorn. Jättesmidigt. Förutsatt att man har tillgång till en skopa och en traktor förstås...men du kanske känenr ngn som annars kan låna ut en skopa som itne används under en kortare tid...?

Vi har grannbondens gödselspridare som står hos oss,och vi har dessutom så pass bra anordnat så den står inne i vår lada..(har stor lada) :D

mysko skrev:
Hur många hästar har du?
Det finns ju en gräns på antal för att slippa gödselplatta (någon annan som vet)

Jag har för mig att det är upp till 3 hästar man får ha utan att ha gödselplatta. Men jag är inte helt säker.

OK kanske någon annan vet mer precis antal?
Har för mig att det ska bli lagändring?

Om man bygger nytt måste man bygga platta så mycket har jag fått info om iaf :D

Om man bara har 1 häst, och kanske då inte behöver gödselplatta, vad är reglerna att man ska ha eller göra i stället? Jag har bara en häst och har hittills gödslat mina land och stora trädgård, samt samlat lite gödsel i säckar till mina föräldrar.

Här finns det 2 hästar, en stor och en liten, så mängden gödsel är ju inte enorm men tillräcklig för att man ska leta enklare lösningar.. (man är väl lite lat av naturen)
När vi byggde stallet i somras var vi tvungna att redogöra för hur gödselhanteringen skulle lösas och miljökontoret ansåg att trots att vi lagrar gödsel i säckar ska dessa placeras på platta, så en liten platta 2*3 m har vi för säckarna.
Vi fick också info om att 2007 kommer en lag som säger att oavsett antal hästar ska en platta finnas.
Container eller traktorskopa är absolut ett alternativ, ska fundera på det..

Chlo skrev:
Jag har för mig att det är upp till 3 hästar man får ha utan att ha gödselplatta. Men jag är inte helt säker.

Nej, den regeln är borta. Du måste ha gödseln i ett täckt kärl, typ conteiner om du ej har gödselplatta. Oavsett om du har 1 eller 20 hästar.

Det är helt nya regler från 05, där gödsel kommer att behandlas som miljöfarligt avfall, det innebär bla att vissa miljöstationer, soptippar EJ kommer ta emot gödseln.

Helst vill dem att man skriver ett 5 årigt kontrakt med en bonde så det blir kretslopp.

MEN tack och lov är vissa kommuner inte lika noga som andra.

På kommunens miljö kontor finns info om alla nya regler att hämta.

Det är bättre att förekomma än att förekommas.

Efter nyår gäller nya - HÅRDA - regler för gödselhantering. Gödsel hanteras som avfall och får inte längre köras på deponi. Som producent (hästägare) måste man veta hur gödseln tas om hand, att den återgår i kretsloppet. Ska gödseln lagras måste det finnas godkänd gödselplatta (tät, i vissa fall med brunn) eller heltät container. Som hästägare (om hanteringen inte uttryckligen ingår i stallhyran och detta är reglerat skiftligt mellan stall- och hästägare) måste ha ett avtal gällande gödselhantering.

Kommun och länsstyrelse vet mer om detta, hör gärna med dem vad som gäller.

mimus skrev:
Nej, den regeln är borta. Du måste ha gödseln i ett täckt kärl, typ conteiner om du ej har gödselplatta. Oavsett om du har 1 eller 20 hästar.

Det är helt nya regler från 05, där gödsel kommer att behandlas som miljöfarligt avfall, det innebär bla att vissa miljöstationer, soptippar EJ kommer ta emot gödseln.

Helst vill dem att man skriver ett 5 årigt kontrakt med en bonde så det blir kretslopp.

MEN tack och lov är vissa kommuner inte lika noga som andra.

På kommunens miljö kontor finns info om alla nya regler att hämta.

Det är bättre att förekomma än att förekommas.

Var har du fått denna info ifrån?
Enligt min kommuns nyuppdaterade information är det nämligen bara om du har hästar i förvärvssyfte som du måste ha platta!

Jag vet att det inte längre kommer vara tillåtet att dumpa det på tippen. Så här står det på min kommuns hemsida:

"Det största problemet med att ha häst nära tätbebyggelse är oftast gödselhanteringen. Om du har hästar i förvärvssyfte krävs alltid förvaring i tät behållare eller på gjuten platta.

Du måste ha lagringskapacitet för minst 6 månader om du har < 10 hästar och för fler hästar minst 8 månader.

Som alternativ till gjuten platta finns till exempel lagring i tät container eller att "säcka" gödseln i täta plastsäckar. Det är viktigt att skydda vattentäkter, vattendrag och sjöar. "

Ingenstans nämns att du måste ha platta vid fåtal hästar utan förvärvssyfte. Men det kanske är olika i olika kommuner?

vi mockar i plastsäkar och grannarna kommer och hämtar gödslet, vi har fyra hästar och det vart godkännt av miljö och hällsa i min kommun..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka