Godkänt stall MEN....

P

Pussis

Hejsan på er alla bukare:)
Jag skall flytta till en liten hästgård nu om ett par veckor..
Djurskydd och inspektion har gjorts på stallet och det är godkänt i allt för häst upp till 155 i mnkh.
Skall nu öppna upp taket för at få ha min häst på 177 i mnkh..
Har mätt upp stallets nuvarande takhöjd till 2,2 m på högsta stället och 2,17 på lägsta... Måste öppna enda till taknock.. Tyvärr har jag bärande balkar som takstolar sitter i så jag kan inte öppna hela. Är det godkänt att ha 2 balkar som är tvärgående om höjden är vid balkarna 2,2m?
Ena går tväre med en boxvägg så den kan ju inte göra nedslag på stallet men ena kommer att gå ca 15 cm från den andra boxväggen... Hur skall jag lösa detta om detta inte är godkänt!

Boxarnas strl är 9 kvm på 3 boxar och 11 kvm på en box så de är godkända!!!

Hoppas på att få tips..

Kramizar på er alla

Sv: Godkänt stall MEN....

Man räknar takhöjden till balkarna oavsett hur högt taket är egentligen så detta kan bli problem.
Balkarna brukar godkännas om de ligger i linje med boxfronter tex, då är det ändå vägg/inramat just där, men annars inte.
Jag vet inte hur du ska göra faktiskt, finns det ingen plats att bygga boxen så det inte hamnar en balk på sidan om en boxvägg tex?

Hela den fria takytan måste vara minimått sas.
Inga balkar får finnas i boxen eller stallgången.

Du kan lösa det genom att bygga om konstruktionen på takstolarna, så att de blir självbärande. Då behöver du inte balkarna. Men det är bäst att låta fackmän göra den biten.

Som ovanstående skrivit så gäller lägsta måttet från balkarna, om de inte ligger längs ex kortsida på boxvägg där ingen häst stor.

Tycker även att en box på 9 kvm är ganska liten för en så stor häst!

Som ovanstående skrivit så gäller lägsta måttet från balkarna, om de inte ligger längs ex kortsida på boxvägg där ingen häst stor.

Det anmärkte jag inte på men du har rätt, det är för litet om en häst över 171 ska stå på 9 kvm.Till hästar från 171 cm är minimummått för box 10 kvm enligt sjv.
9 kvm gäller hästar mellan 160-170 cm.

Var har hon skrivit att just 177 cm hästen sak stå i 9 kvm boxen ??

Hon kanske ska ha den i 11kvm boxen :idea:men jag kanske har missat något i inläggen ??

Mvh Mia

Det sista ang storleken var min egen tanke inte påvisat från vad tidigare skrivit.

En häst på nästan 180cm bör ha minst 4x4m box anser jag. Oavsett om den står i 11 kvm boxen eller inte så kommer kanske takhöjden sätta käppar i hjulet ändå. Det är inte lätt att ha för stor pålle inte!

Det verkar vara väldigt individuellt hur de godkänner just takhöjd tycker jag.
Jag har en kompis som har tak på 2,15 och lägre där balkarna sitter. De går tvärs igenom boxarna dessutom. Hennes stall är godkänt. Hon får däremot inte ha häst som är högre än 1,70 i den ena boxen för att ena väggen i den boxen är 2,98 m (alltså inte fullt 3 m)
Reglerna tolkas väldigt olika verkar det som.
Ingen kritik mot hennes stall nu för hästarna mår prima där, men regeltolkningen är underlig.

Om bjälken ligger 15 cm från boxvägg kan det tänkas att man kan anse det vara en mindre avvikelse kanske. Men jag tycker absolut att du ska ta kontakt med en duktig snickare som kanske kan lösa bjälkproblemet helt. Gör man "halvdana" lösningar så kan det bli problem senare. Det är absolut bättre att försöka få bort bjälkarna helt alternativt flytta upp dem. Man kan genom att fästa järnbalkar på höjden längs yttersidorna på byggnaden ersätta bjälkar som går igenom stallet genom att en stark vajer dras mellan järnbalkarna. Vajern torde kunna sättas högre upp än nuvarande bjälke.

Blir boxen tillräckligt stor om man gör en "låda" bjälke-vägg? Om du sätter igen så hästen inte kan komma mellan bjälke och vägg alltså. Om sen resten av boxen är stor nog (alltså från bjälken och framåt mot övriga väggar) tror jag de godkänner boxen ändå. Alternativet är väl att flytta boxväggen efter stolparna men boxen måste ju ändå vara stor nog. Du kan ju ringa inspektören och fråga om råd också, denne vet ju hur det ser ut i ditt stall.

Det sista ang storleken var min egen tanke inte påvisat från vad tidigare skrivit.

En häst på nästan 180cm bör ha minst 4x4m box anser jag. Oavsett om den står i 11 kvm boxen eller inte så kommer kanske takhöjden sätta käppar i hjulet ändå. Det är inte lätt att ha för stor pålle inte!

Tja, man får kanske tänka på att anpassa hästen efter stallet för det kan bli dyrt om man gör det tvärtom;)

Vill tillägga att boxväggarna tyvärr är gjutna så det är svårt att flytta väggen men jag tror jag kommit på en lösning.

Inspekt männen eller vad man skall säga har godkänt måttet på den stora boxen för min häst. Han får inte stå inne mer än 18 timmar bara men vem har sina hästar inne så länge då. Jag har en filöosofi om att hästar skall få vara i sin naturliga miljö så mycket det bara går. Lösdrift är ett bra alternativ men denna hästen fungerar inte så bra i detta alternativ.

Jag skall bygga ett helt nytt stall i höst så jag skall bara ha detta tillfälligt tills det andra e klart!!!

Tackar alla för bra tips=)

Det verkar vara väldigt individuellt hur de godkänner just takhöjd tycker jag.
Jag har en kompis som har tak på 2,15 och lägre där balkarna sitter. De går tvärs igenom boxarna dessutom. Hennes stall är godkänt. Hon får däremot inte ha häst som är högre än 1,70 i den ena boxen för att ena väggen i den boxen är 2,98 m (alltså inte fullt 3 m)
Reglerna tolkas väldigt olika verkar det som.
Ingen kritik mot hennes stall nu för hästarna mår prima där, men regeltolkningen är underlig.

Om djuren i övrigt har det bra får inspektören godkänna mindre avvikelser. Sedan kan man diskutera vad en mindre avvikelse är. Om hästen är 1,70 ska takhöjden vara minst 2,55 enligt SJV. Inspektören har godkänt en avvikelse på mer än 15% eftersom du skriver att balkarna är lägre än 2,15, dvs om stallet är godkänt för 1,70 häst, och det är ganska mycket tycker jag.
Slår inte hästen som är 1,70 i huvudet om bjälken om den är lägre än 2,15?

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 529
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik hej! Jag ska bygga en lösdrift 2-3 hästar i skåne. Men enligt jbv så måste jag har tillgång till boxar vid behov. Hur ska jag göra...
Svar
8
· Visningar
2 387
Senast: pulkaskurk
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama