Godkänt som boxdörr?

Smokey

Trådstartare
Såg just en sak på Animalplanet, undrar om man får ha det så i Sverige. :crazy:

Det var i ett stall och istället för boxdörrar hade de kedjor. Tror det var 2 kedjor på olika höjd vid varje dörr som höll hästen inne s a s. Måste fungera ungefär som en grind vid en hage.

Är det tillåtet att ha denna lösningen här? Har aldrig sett det någonstans, men det verkar onekligen rätt praktiskt att inte ha en massa boxdörrar som tar plats, utan bara kedjor som kan hängas åt sidan.

Om man inte får ha det så - vet någon varför inte?

*Nyfiken*

Sv: Godkänt som boxdörr?

Tror inte man 'får' ha så, däremot hade min ena häst så i stallet vi köpte henne från. Så det finns nog de som har så i Sverige med. Vi hade det med en period när hon var nyköpt för hon blev så stressad av att ha skjutdörr när hon inte ens haft dörr alls förut.

Tack för svaret.

Upplevde du någon risk för att hon kunde komma att skada sig på denna lösning?

Det står ju i reglerna att boxdörrar och väggar inte får ha utformning så att de kan skada djuren, men inte mycket mer. Egentligen borde detta inte vara någon direkt skaderisk, eller? I alla fall inte med kedjor rätt högt upp och inte slaka.

Vill gärna veta eftersom jag är lite sugen på att prova det, så länge det inte är till fara för hästarna så klart. Har jordens klumpigaste lösning med dörrar i stallet och detta skulle nog göra betydligt mycket mer plats...

Någon som vet?

Vi har en storbox som vi stänger med två kedjor.
Öppningen är ca 2 meter, coh kedjorna hänger på uppskattningsvis130 och 80 cm.
En häst lärde sig att man kunde trycka sig ut. Alla andra har accepterat detta som en dörr.

sätter ibland för ett grimskaft istället för boxdörr när jag håller på o grejar i stallet, och upplever att hästarna trivs väldigt bra med att stå där. De känner sig inte så "instängda" utan mera "med" tror jag. Det är säkert bra för oroliga hästar.

vi har en kedja i varje boxdörr, men vi har iofs dörrar också.
men det är himla smidigt när man fodrar osv att kunna öppna alla boxdörrar, utan risk för att hästarna ska smita.
har hänt mååånga gånger att någon boxdörr har varit öppen över natten med bara kedjan för öppningen. och än har då ingen häst rymt ... :D

Har varit hos rätt kända hästmänniskor som har detta i sitt stall, fast det stallet såg mer ut som en ladugård än ett stall, inte så trevlig miljö tyvärr.
När jag läser djurskyddsreglerna hittar jag inget om att man får ha sånt , men jag kanske inte har läst så ingående...
Har spärrat av spiltor några ggr till ena valacken som inte kunde stå uppbunden, med grimskaft & han höll sig kvar hursomhelst, men inte så bra permanent lösning.

Om dom hoppar över och sticker in ett ben och blir hängande i bakbenen är skaderisken stor,.

Jaa.. men om de hoppar över boxdörren och blir hängande kan de också skada sig...
Dessutom skulle man ju kunna ha en lösning med en infästning som skulle gå sönder om en häst hängde tvärs över kedjan...

Tycker det låter som en ganska smart lösning...

Tack för svaren! :bow:

Det finns alltså folk som har det så även i Svergie.. Dock undrar jag fortfarande lite över om någon VET om det är tillåtet eller inte?

Jag skulle gärna prova det, men känns lite dumt att sätta upp kedjor och sedan få reda på att det inte är tillåtet.

Idag finns det boxdörrar av trä, men den ena hästen har ätit ett stort hål i sin dörr, trots illa smakande medel :crazy: Därför känns det lite meningslöst att skaffa en nu trädörr (extra tilltugg enligt denna dam :)) nu när den ska bytas. Den kommer inte att bli långlivad s a s...

Vi har en storbox som vi stänger med två kedjor.
Öppningen är ca 2 meter, coh kedjorna hänger på uppskattningsvis130 och 80 cm.
En häst lärde sig att man kunde trycka sig ut. Alla andra har accepterat detta som en dörr.

Men det måste ju vara skillnad på stor och normalstor box. Stor så blir det ju mer som en hage och hästarna kan som till staketet hålla avstånd. I en vanlig box kommer de ju så in på kedjorna. Har varit med om otålig häst som stått vid grindhålet mot stallet och sparkat framben som åkt in i eltråden. Då går ju eltråden av, men det gör ju inte en kedja.

Hälsning Maja

Jag tycker att det låter som en urbra lösning. Mycke luft in i boxen och enkelt.
:idea:

när jag var i usa så hade de sådana "dörrar" eller öppningar. dock hade de såna där gummisaker istället för kedjor. (de finns sådana transportgrimskaft & det finns som uppbindningsanordningar-långa lite töjbara gummikorvar :D) det satt två stycken för dörren och de var fästa med panikhakar. fungerade skitbra!

ungefär som dessa från hööks fast väldigt mycket bättre kvalitet ;)
http://www.hooks.se/Butik/docs/produkt.asp?pf_id=SE-420570+++++++++&dept_id=SE-108

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 603
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 524
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 503
Senast: farin
·
Gnägg Tjohooo äntligen håller vi på att bygga stall!:) Väggar och tak är på plats och nu ska vi sätta in fönster, dörrar, innertak och sen ska...
Svar
3
· Visningar
1 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar