godkänt bett?

M

magda

Är det ok att tävla dressyr på detta bett i lättare klasser med storhäst?
Soft bit från globus. tredalat med droppe, genomgående rostfri stålwire (syntet).

Sv: godkänt bett?

nej det med stålwire är inte godkänt men det andra synthet bettet med vanliga metal"kanter" på är godkänt om jag fattat allt rätt

Det står klart och tydligt i TR II vilka bett som är tillåtna vid tävling, inge gummikläddabett/syntet bett är tilllåtna.

jo syntetbett/gummi bett ÄR godkända

Mom 218
Nionde raden. Tillåtna typer av såväl..etc...bild på sid.10
Tionde raden. Ett bett skall vara gjort av metall eller hård, oböjlig plast och
kan vara täckt med gummi (böjliga gummibett är inte tillåtna).
Ingen form av...etc.. Meningen tas bort.
Sid.12 sjätte raden. Gemensamt för alla bett är att de måste gjorda av
metall eller hård oböjlig plast och kan vara täckt med gummi (böjliga gummibett
är inte tillåtna).
Åttonde raden. S.k. pullargrimma...etc..Meningen tas bort.
Tolfte raden. Läder eller textiltygel är tillåten vid ridning på träns.

http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=92086

Måste se om jag fattat rätt då..
Får jag tävla på rakt tränsbett i metall eller hård plast, alltså det sk apple mouth...?

nej, inte rakt bett.
Tränsbett måste vara ledat.

Då är det Bestämmelser som är så pass nya så dom inte finns med i mitt TR som är 3 år, jag ber då så mycket om ursäkt för att jag inte har lagt 250kr på att skaffa ett nytt och förnyat mina kunskaper, men jag tycker inte man skall ha gummiklädda bett eller syntet bett heller för den delen.

Enligt TR för dressyr ska betten vara i enbart metall, inga plast el. gummidetaljer är tillåtna.

...jag svarar på mej själv då att det fick man visst- en förnyelse som ej nåt mej.....ber så mkt om ursäkt.
Trodde bestämt att jag fått med alla ändringar i mitt TR men det hade jag visst inte.
:smirk:

Liknande trådar

Dressyr Tja. Ska nu börja tävla storhäst, regionalt, i dressyr. Visst är det ok att ha mörka ridbyxor? Hur är det med kavaj? Är det ok att ta en...
Svar
11
· Visningar
1 979
Senast: Ramona
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 421
Senast: Fazeem
·
Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 120
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka