Godkänt bett med tungfrihet?

M

Moja

Hej!,
Joo, jag rider med jaktkandar på Mozart när jag hoppar och rider ut.
Han gapar väldigt mycket med andra bett men inte med jaktkandaret. Det trycker ju inte så mycket på tungan..
Nu i april ska jag tävla dressyr, lokaltävling.
Finns det något bett som är godkänt i dressyr som liknar jaktkandar lite?

Sv: Godkänt bett med tungfrihet?

Jag har ett tredelat bett från Globus där mittdelen ser ut som en banan ungefär :) Min häst går super på det och det är godkänt så vitt jag vet då det räknas som vanligt tredelat.

Förresten, H**ks har också ett bett med "banan"-del! Skulle tro att det är några kronor billigare också...

Banan-bettet Snixten pratar om är ett helt vanligt tredelat bett med tungfrihet.

Jag rider min häst på ett sånt bett.

Senast ändrad av en moderator:

Jaaa... ett sånt.. men jag tycker banan-bett låter mycket roligare :)
Hursomhelst gillar jag det bette, märker stor skillnad mellan det och mitt vanliga tredelade utan tungfrihet.

då ska jag testa bananbett :D haha! :D tack för svaren!

Ska försöka kolla TR, men jag är inte så säker på att det är godkänt med tungfriheten på dressyrbanan. *Osäker*

*KL*

Åt vilket håll ska bettet ligga? På bilden är ju tungfriheten neråt men på kandarstänger och liknande är ju tungfriheten uppåt... Bilden kanske bara är upp och ner, eller? Nån som har koll??

Böjen hamnar framåt, uppåt om du förstår vad jag menar...

Ok, så när man sätter bettet på tränset ska det alltså sättas fast som på bilden, med droppen neråt?

/ Grapewine som är något trög idag... :angel:

har du kommit fram till något om det är godkänt eller inte? :D!

Nej tyvärr, =( upptäckte att mitt TR ligger hemma och inte här i lägenheten... Någon annan som har TR tillgängligt och kan kolla?

Ja, precis! Fast när tränset hänger löst sen så pekar "toppen" framåt uppåt...

det där skulle inte jag vilja ha i munnen på min häst, mittendelen är jättelång o kommer ligga på lanerna :crazy:. Sen tror jag inte att det blir ngn direkt tungfrihet iom att det är för rörligt.

Googla på Sprenger KK-Condrad Bridong, finns bl a på Lyckås.

Det är ett anatomiskt utformat bett som ger tungfrihet och inte trycker på gommen.
Har precis köpt ett själv och inte hunnit använda det tillräckligt mycket för att ge ett omdöme, men hästen verkar trivas så här långt i alla fall.

Det finns ingen bild på ett godkänt bett med tungfrihet i TR, men det finns inte heller ett förtydligande om hur mittdelen får se ut, så jag vet inte om den räknas som godkänd eller inte.
Har en vän som sitter med och jobbar med TR, och h*n sa att "Det som inte står med är inte godkänt" vid något tillfälle, men jag vet ändå inte riktigt hur man ska tolka detta bäst. :p

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 322
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix