Godkända hingstar som är fuxar?

Sv: Godkända hingstar som är fuxar?

Det kan låta märkligt, men en fux behöver faktiskt inte ha en enda fux i sin stamtavla. Det som krävs för att det ska bli en fux är att två fuxanlag möts i en individ och det skulle kunna vara så att det finns ett enkelt anlag på hela fadersidan och ett enkelt anlag på hela modersidan. När de sedan förs fram i enkel uppsättning blir det inga fuxar men där två enkla fuxanlag möts blir det en fux.

Så istället för att leta efter fuxar i stamtavlan tror jag man ska leta efter hästar som lämnat fuxar. I Yankee Pacos fall finns en morfar (Speedy Crown) som lämnade många fuxar (exempelvis Bold Vigil som stod i Sverige). I kombination med Balanced Image som också lämnar fuxar är det inte så jättemärkligt att det blev en fux.

En gråskimmel måste ha en förälder som är gråskimmel och en samma sak gäller för konstantskimlar (som Tap In). En sak som komplicerar det hela är att en häst med dubbelt fuxanlag inte blir fux utan gråskimmel om den får ett gråskimmelanlag. Och får den ett konstantskimmelanlag blir det en rödskimmel.

Svart ska vara ungefär som fux, det krävs dubbel uppsättning av ett recessivt anlag. Plus att hästen inte har dubbelt uppsättning av fuxanlaget, för då blir det nämligen en fux istället.

Allt det här är förenklat för att gälla varmblodiga travare. Det blir mer komplicerat med andra konstiga färger som finns i andra raser. Det dubbla fuxanlaget jag talar om kan även bli isabell, rödblack och skäck bland de hästarna.

Jag har ett jättebra dokument från SLU som beskriver färgnedärvning men jag hittar inte det på nätet. Ett liknande finns på http://iloapp.ruvisson.se/blog/blog?ShowFile&doc=1216398890.pdf, men det är inte lika lättläst.

Min fransyska är svart, min ettåring blev svart, men "fransyskan" har lämnat 2 st fuxar..vad jag har hört är att svart o fux ligger väldigt nära varandra i anlagen.Mina är verkligen svarta.
I år lämnade hon en fuxhingst med Carpe Diem och själv är hon E: Qlorest du Vivier

inte gråskimmel, utan avblekbar skimmel menar du? ;)
konstantskimmel = röd-svart-grå(etcetc)skimmel.

Min fransyska är svart, min ettåring blev svart, men "fransyskan" har lämnat 2 st fuxar..vad jag har hört är att svart o fux ligger väldigt nära varandra i anlagen.Mina är verkligen svarta.
I år lämnade hon en fuxhingst med Carpe Diem och själv är hon E: Qlorest du Vivier

Fux och svart är helt olika anlag, och har inte med varandra att göra.

inte gråskimmel, utan avblekbar skimmel menar du? ;)
konstantskimmel = röd-svart-grå(etcetc)skimmel.

:confused: Vet inte om det finns någon begreppsförvirring kring det här men såvitt jag vet är gråskimmel och avblekbar skimmel samma sak. Föds mörka och blir ljusare med åren. Har aldrig hört att man pratat om konstantskimlar som gråskimlar? I alla fall är de travhästar som har signalementet "grskm" avblekbara.

Jag citerar Bo Furugren, som väl är vår främste expert på området:
"Den avblekbara skimmaln benämns kort och gott 'skimmel'. I de fall födelsefärgen är känd kan denna läggas till efter namnet inom parantes, tex *skimmel (född svart)'. Då och då används benämningen gråskimmel, men det är onödigt med ett längre ord, när ett kortare betyder samma sak."

Bo Furugren om benämningar på konstantskimlar:
"Eftersom grundfärgen eller bottenfärgen alltid syns på en konstantskimmel tas den alltid med vid namngivningen av färgerna. En häst med brun grundfärg benämns brunskimmel, en häst med svart grundfärg svartskimmel, en häst med grundfärgen fux rödskimmel............. Den typen av benämning ska aldrig användas för för avblekbara skimlar.................En häst som har båda skimmelanlagen benämns tex 'skimmel(född svartskimmel)' ."

:confused: Vet inte om det finns någon begreppsförvirring kring det här men såvitt jag vet är gråskimmel och avblekbar skimmel samma sak. Föds mörka och blir ljusare med åren. Har aldrig hört att man pratat om konstantskimlar som gråskimlar? I alla fall är de travhästar som har signalementet "grskm" avblekbara.

Min fetstil ovan.

Bara en liten förtydling: En skimmel föds med en grundfärg, inte nödvändigtvis en mörk sådan. Den kan födas svart, brun, fux, isabell, gulbrun, cremello (det som förr kallades albino) etc.

Apropå STCs färgbenämningar har vi konstaterat förut att den kan bli uppåt väggarna när hästen inte är brun...:cool::D

Jag citerar Bo Furugren, som väl är vår främste expert på området:
"Den avblekbara skimmaln benämns kort och gott 'skimmel'. I de fall födelsefärgen är känd kan denna läggas till efter namnet inom parantes, tex *skimmel (född svart)'. Då och då används benämningen gråskimmel, men det är onödigt med ett längre ord, när ett kortare betyder samma sak."

Bo Furugren om benämningar på konstantskimlar:
"Eftersom grundfärgen eller bottenfärgen alltid syns på en konstantskimmel tas den alltid med vid namngivningen av färgerna. En häst med brun grundfärg benämns brunskimmel, en häst med svart grundfärg svartskimmel, en häst med grundfärgen fux rödskimmel............. Den typen av benämning ska aldrig användas för för avblekbara skimlar.................En häst som har båda skimmelanlagen benämns tex 'skimmel(född svartskimmel)' ."

Vad man kallar saker handlar ju bara vad man bestämmer sig för, men det är förstås bra om alla gör lika. Så här står det i min folder från SLU: "En avblekbar skimmel kallas oftast gråskimmel eller bara skimmel".

Jag håller absolut inte med Furugren när han skriver att det är onödigt med ett längre ord för samma sak. Om skimmel är synonymt med avblekbar skimmel innebär det att en konstantskimmel inte är en skimmel... Det är ytterst förvirrande, ungefär som med jordnöten som alla tror är en nöt fastän den inte är det. Eftersom "avblekbar skimmel" är rätt jobbigt att säga tycker jag att ordet gråskimmel har ett berättigande. Alltså: Det finns gråskimlar och konstantskimlar och det är olika saker. Ordet skimmel borde reserveras för gruppen av gråskimlar + konstantskimlar. That's the way I feel... :)

Min fetstil ovan.

Bara en liten förtydling: En skimmel föds med en grundfärg, inte nödvändigtvis en mörk sådan. Den kan födas svart, brun, fux, isabell, gulbrun, cremello (det som förr kallades albino) etc.

Apropå STCs färgbenämningar har vi konstaterat förut att den kan bli uppåt väggarna när hästen inte är brun...:cool::D

Precis, mörk behöver inte innebära svart. Motsatsen till blek är det som avses.

Jag förstår hur du menar.:laugh:
Problemet är ju att vi i svenskan kallar två helt olika färger för samma namn.
I engelskan heter skimmel grey, och konstantskimmel roan.
En konstantskimmel ÄR ju inte en "skimmel" (=avblekbar skimmel) utan ett helt annat anlag. Enda gemensamma nämnaren är ju att de båda blir grå/gråaktiga, men inte alls på samma sätt.

Ingen av våra avblekbara skimlar stod som gråskimmel i pappren, men det var ju ingen av dem som var grå när de var små heller... :idea::D

Födda på 60- 70- och 80-talet.

-kl-

kom på det efter jag postat inlägget att det "finns inte" något som heter gråskimmel egentligen.

och ang betäckningen "grskm" på skimmeltravare, vanligtvis har idkontrollanter noll koll vad gäller färg. vårt sto efter tap in (svartskimmel) står också, samtidigt, som "avblekbar skimmel"..

Hur såg de ut då?
Jag trodde att konstantskimmelanlaget bland travarna kom till Sverige med Tap In. Intressant att det funnits tidigare.

konstantskimmel ? Är det det Tap in är?
I såfall finns det en märr höär i karlstad som ser likadan ut, hon heter Trinity Degato och ´ser precis ut som en TapInnare, men det finns inget sånt i släkten...dessutom har hon en massa vita strån i svansen , fast hon står som stickelhårig
http://www.travsport.se/shestinfo

Tap In är konstantskimmel ja. Tidigare har man sagt att konstantskimmel är det när det är fler vita hår än färgade, stickelhår så överväger de färgade håren. Riktigt så enkelt är det inte eftersom det rör sig om olika anlag. Vad som ger stickehår är väl inte heller helt utrett om jag har förstått saken rätt. Bl a sabinoteckning kan ge mycket stickelhår.
Typiskt för konstantskimmel är att huvudet alltid är mörkare än resten av kroppen. Grundfärgen syns alltid, och graden av vita hår varierar ofta över året. Kallas också för färgväxlare. Blir alltså inte ljusare för varje år, men kan vara olika ljus olika årstider.

*Nu kallar Idol*

Fine Lucrative född 1993 i Sverige är också en brunskimmel, han tjänade över en miljon. Fine Lucrative har också flera syskon som är registrerade som brunskimmlar.

med tanke på den melerade svansen, så är det troligtvis en häst med sabinoanlag, som fått mycket stickelhår. tyckte det stog på hennes mamma att hon hade stickelhår på någon kota tex. hittade inget mer bland mor/far, men sabinoanlaget kan ligga längre bak i stammen.

för det behövs som sagt att en av föräldrarna är konstantskimmel för att få just en sådan.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
974
Senast: Cattis_E
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
794
Senast: Kirre
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar