Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det måste varit en ganska liten chans att han blev fux... hittar bara en fux långt bak i stamtavaln... som ni kan se i länken nedan http://www.allbreedpedigree.com/yankee+paco tycker det e lite kul me färger...Yankee Paco (hambo vinnare 2000)
Om Camino lever så står han i Frankrike, det är ganska länge sedan han stod i Sverige!
En svenskfödd godkänd fuxhingst är Order By Fax, intressant stam tycker jag att han har också.
Det måste varit en ganska liten chans att han blev fux... hittar bara en fux långt bak i stamtavaln... som ni kan se i länken nedan http://www.allbreedpedigree.com/yankee+paco tycker det e lite kul me färger...
När jag avlade senast ville jag inte ha nån fux utan kollade bakåt i märrens stamtavla och konstaterade nöjt att det inte fanns nån fux eftersom hingsten jag valt hade fux-pappa...
Och VAD låg och kravlade i halmen om inte en fux...
Djupdykning i märrens stamtavla igen och i nionde generationen hittade jag en fuxing på 30-talet...
Själv har jag grävt igenom hela stamtavlan på mitt sto för att se om hon har fux eller något annat roligt.. kom fram till att hon har fux i 5:e genrationen och skimmel i 7:e och jag hoppas att hon får en fux en dag eller varför inte en skimmel... fast jag vet inte hur stor genomslagskraft skimmelanlaget har....
Själv har jag grävt igenom hela stamtavlan på mitt sto för att se om hon har fux eller något annat roligt.. kom fram till att hon har fux i 5:e genrationen och skimmel i 7:e och jag hoppas att hon får en fux en dag eller varför inte en skimmel... fast jag vet inte hur stor genomslagskraft skimmelanlaget har....
det beror på vad det är för skimmel? men för att få en skimmel måste du betäcka med tap in, då är det 50/50
ang fux måste båda föräldrar ha anlaget?
vet att Zerberus är svart, men han lämnar mycket fuxar! (pappa är fux) så har man ett fuxsto och betäcker med honom är risken stor..
Det krävs fuxanlag från båda föräldrar för att få en fux. Med andra ord, om man inte har ett sto med anlaget kan man försöka hur många gånger som helst med en fuxhingst utan att någonsin få en fux. Det är som med Alf Palema eller Super Arnie, de kan helt enkelt inte lämna fuxar.
Om man betäcker en fuxmärr med en icke-fux som bär anlaget bör det bli fuxar i hälften av fallen.
Detta enligt den genetiska modell för färgnedärvning som brukar användas. Vet inte om den är 100 %-ig men stämmer väldigt bra i alla fall.
Yankee Mustang om han är i Sverige
( som kommer ur samma möderne som yankee paco)
Detta lättade mitt hjärta Jag vill inte ha en fux men har haft känslan att möjligheten finns då hingstens far är fux.
Denna har såvittt jag kan se fuxanlag på moderns sida först i 6:e generation och på faderns sida måste det vara långt, långt bak..om ens alls. Hur gick detta till?
Hur är det med svart då? (en sån vill jag ju ha...) Pappan reggad som svart (men ser mer brun ut), mamman svartbrun, mormor svbr osv