Godkänd golv"matta" på loftet???

JessicaM

Trådstartare
Har någon av er en aning om vad man kan lägga på loft golvet så inte hö + damm kommer ner i stallet??

Man måste ju även tänka på att det inte får vara något de kan bli allergiska av tex spånskiva...
Tänkte på vindpapp men det är ett ojämnt golv och det går ju sönder lätt..

Tycker sådant här borde stå någonstans!! Precis som jag tycker det borde stå (finnas någon att fråga) om vilka träd man ej bör plantera i en hage!!!

Har ni något tips på billigt golv som är godkänt (alltså sådant som de ej blir allergiska av)..

Sv: Godkänd golv"matta" på loftet???

En lösning kanske vore att lägga ut en billig presenning på golvet. Man kan ju fästa den med hjälp av häftpistol så att den ligger fast ordentligt.

Billigare än så är nog svårt att komma.

Men jag undrar allt om pressenning är bra för hästarna

Finns nått som heter mjölkpapp, tål hur mycket som helst.

Men jag undrar allt om pressenning är bra för hästarna

På vilket sätt skulle en presenning på golvet våningen ovanför hästarna skada hästarna?

Menar du att presenningen skulle utsöndra några farliga kemikalier? Jag har svårt att tro det, då borde de väl vara försedda med varningstexter att man inte skulle ha dem inomhus t.ex.

det finns mkt som ej ska vara i stall, tex spånskivor och det har många byggt sina stallboxar med...

hmmm mjölkpapp ska jag kolla upp :)

det finns mkt som ej ska vara i stall, tex spånskivor och det har många byggt sina stallboxar med...

Nä...det är nog inte många som byggt sina boxar av spånskiva....är inte så tåligt liksom, varken mot fukt eller hästhovar

Spånskivor används ju i hus, fäller det gift menar du?

Spånskivor i fuktiga miljöer (som t.ex. stall kan vara) kan väl släppa ut en del gifter från lim tror jag att jag hört.

Men hur en presenning skulle kunna vara skadlig kan jag inte riktigt förstå. Om du inte kan ha en presenning så antar jag att du inte kan ha målade ytor i stallet heller. Det är väl på den nivån skulle jag tro.

Man bör har något som släpper genom fukt annars kan golvet/taket mögla/ruttna eftersom hästar släpper upp mer fukt än man kan tro.

Vi har vanlig byggpapp som man köper på rulle och lägger ut när man ska måla/tapetsera. Vi tejpar ihop det lite och har höet ovanpå detta.

Varför inte lägga ett regelverk ovanpå loftgolvet och sen lägga ett nytt golv på det. På det nya golvet kan du lägga ex vindpapp eller masonitskivor som håller "höböös" och annat kvar... Det blir dessutom en luftspalt mellan det gamla golvet och det nya... vilket innebär att stallfukten inte tränger upp till höet...

KL: Det är ingen som ens funderar på att bjälklaget mellan stall och skulle ska skydda mot brand i minst 60 minuter om man förvarar hö eller halm där:eek: Syrrans förslag är då det lämpligaste.

Man bör har något som släpper genom fukt annars kan golvet/taket mögla/ruttna eftersom hästar släpper upp mer fukt än man kan tro.

Det beror väl på hur stallet ser ut i övrigt. De flesta stall jag sett har väldigt otäta väggar (eller bra ventilation) och då lär inte ett tätt tak ställa till med några problem.

Lägg på ett lager diffusionstät PE-film sk. "byggplast" och sedan spikar du skivor ovanpå detta.

Det håller skitlänge...

Vill du ha mera isolering så kan du ju lägga PE-filmen och sedan reglar med isolering emellan och sedan skivor eller råspont över hela klabbet.

Nä men många stall har tyvärr inte så bra ventilation och då kan det bli fuktigt..

Vårt stall är det täta väggar då det är murat, men det är bra ventilation och luft ändå.

Nä men många stall har tyvärr inte så bra ventilation och då kan det bli fuktigt..

Fast om man behöver ha otätt tak för att det inte ska bli en massa fuktproblem så låter det ju inte som någon bra ide att förvara hö någon längre tid ovanpå detta tak. All denna fukt lär ju då vandra upp i höet, med diverse tråkiga konsekvenser.

Ja, det kanske är därför många har problem med mögel i sitt hö? Vi har inte haft problem med det på flera år och känner inte riktigt igen att det skulle vara så svårt att lagra hö som många säger. Får vi bara torrt hö från bonden så har det inte varit några problem och knappt en enda bal har varit i behov av att kastas.
Men det är väl en annan fråga än det tråden avser, så jag ska inte spinna vidare på det.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 110
Senast: axel
·
C
Hästmänniskan jag har min häst inackorderad i ett stall. den har stått där i ca 2 månader och det är också så länge jag har ägt hästen. i början...
2
Svar
35
· Visningar
4 107
Senast: Ganesco
·
Hästmänniskan Eventuellt ska jag, pga olika anledningar, låta min medryttare ta med sig min häst till ett hästjobb på en annan ort och ha henne...
Svar
4
· Visningar
1 094
Senast: pixietail
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka