Godkänt stall?

Chili

Trådstartare
Om ett stall byggts i slutet på 80-talet och då blivit godkänt, gäller det ännu idag att stallet då är godkänt? Är det vid ombyggnation det kan bli knepigt ifall någon bestämmelse ändrats? Är tacksam för svar. :)
 
Sv: Godkänt stall?

Om ett stall byggts i slutet på 80-talet och då blivit godkänt, gäller det ännu idag att stallet då är godkänt? Är det vid ombyggnation det kan bli knepigt ifall någon bestämmelse ändrats? Är tacksam för svar. :)
Ett stall ska alltid uppfylla kraven i aktuell lagstiftning. Därmed kan ett tidigare "godkänt" stall vara undermåligt ur djurskyddssynpunkt idag. Särskilt kan du titta på takhöjd, dörrbredd/höjd, tillräcklig ventilation (lite glipor här och där räcker inte som tillräcklig ventilation) vilka är några av de vanligaste bristerna i stall och de brister som är mest arbetskrävande när man renoverar. Så ta med föreskrifterna för häst (finns på www.sjv.se) och kontrollera själv är mitt råd. Det är den som äger/arrenderar/hyr anläggningen som ansvarar för att stallet uppfyller djurskyddslagens krav, men du som hästägare ska inte heller godta en för liten box eller att hästen ställs i ett stall med (för den hästen) för låg takhöjd t ex.
 
Senast ändrad:
Sv: Godkänt stall?

Tack för ditt svar!

Antar att detta diskuterats tidigare på forum men när jag ändå håller på: På jordbruksverkets hemsida står det att stallgången bör vara x antal meter. Är det inte lika hårda regler där som för boxmått och takhöjd?
 
Sv: Godkänt stall?

Jag har precis fått min stall godkänt men vad jag förstår så är beslutet kopplat till stallägaren. Tror du måste få ett eget beslut från Länstyrelsen.

Det som är krav är boxmått, ventilation och galler, resten är rekomendationer om det inte är ett nybyggt stall. Så har jag tolkat det.
Glömde takhöjd som är krav.
 
Senast ändrad:
Sv: Godkänt stall?

Tack för ditt svar!

Antar att detta diskuterats tidigare på forum men när jag ändå håller på: På jordbruksverkets hemsida står det att stallgången bör vara x antal meter. Är det inte lika hårda regler där som för boxmått och takhöjd?
Tror att du kan ha missuppfattat vad det står om höjd på taket i stall.
Har inte texten uppe men grunden är att det aldrig får vara lägre än 2,20 i något häststall.
Sedan kan den höjden vara för låg för stora hästar så den andra regeln är att takhöjden inte får vara lägre än 1,5 X hästens mankhöjd.
Så om hästen är 160 cm ska taket vara 1,5 högre d v s 2,40
Är hästen 165 cm ska taket 247,4
En häst 170 cm kräver en lägsta takhöjd på 255.
 
Sv: Godkänt stall?

Fast min fråga gällde om det var lika hårda regler på stallgångens bredd som det är för takhöjd och boxstorleken. :) Eftersom det står att stallgången bör ha en viss bredd, inte att den ska/måste.
 
Sv: Godkänt stall?

min stallgång är 2,5 m bred och Länstyrelsen sa endast att ni bör inte ha täckeshängare eller uppställningsplatser i stallgången. De tog jag bort och satte upp gummikrokar till grimmorna endast.
 
Sv: Godkänt stall?

Takhöjd och boxstorlek är krav medan stallgången inte är det. Utan som det står den bör ha en viss bredd.
 
Sv: Godkänt stall?

Fast min fråga gällde om det var lika hårda regler på stallgångens bredd som det är för takhöjd och boxstorleken. :) Eftersom det står att stallgången bör ha en viss bredd, inte att den ska/måste.
Du kan läsa som Matro beskrivit. I befintliga stall kan smalare stallgång vara okej, dock godtas oftast inte smalare stallgång än rekomenderat om man bygger om eller bygger nytt. Det finns dock gränser ändå. Det får ju inte innebära risk att hästen ska skadas, så 1,5 meters stallgång brukar inte vara okej (risk att fastna i krokar, hästen kan inte vända säkert om den måste etc.)
 
Sv: Godkänt stall?

Tack, så himla bra med lite svar! Ogillar när det står ord som "bör" eller liknande, det är ju upplagt för förvirring. :p
 
Sv: Godkänt stall?

KL

Vad räknas som godkänd ventilation?

Hur skulle man t.ex. gå tillväga med ventilationen om man bygger om en gammal ladugård, där det kommer vara öppet upp till nock?
 
Sv: Godkänt stall?

KL

Vad räknas som godkänd ventilation?

Hur skulle man t.ex. gå tillväga med ventilationen om man bygger om en gammal ladugård, där det kommer vara öppet upp till nock?
Ett tilluftsdon med flödeskapacitet för minst 300 kubikmeter/timme (kravet för maxventilation för stor häst) i varje box och frånluftstrumma (rejält tilltagen i diameter) i taket. Ett alternativ som fungerar på många gamla ladugårdar är att ha glespanel runt hela gamla skullen (alltså den delen som var över innertaket innan). Det beror ju på hur ladugården är byggd.
 
Sv: Godkänt stall?

Något sådant som jag tänker mig. :)

Är det då bäst att ha frånlufttrumman mitt i stallet eller i ena änden?
 
Sv: Godkänt stall?

Jag har precis fått min stall godkänt men vad jag förstår så är beslutet kopplat till stallägaren. Tror du måste få ett eget beslut från Länstyrelsen.

Det som är krav är boxmått, ventilation och galler, resten är rekomendationer om det inte är ett nybyggt stall. Så har jag tolkat det.
Glömde takhöjd som är krav.
Man måste hänga med i svängarna när ngn smart person ändrar regelrna vartefter.

När vi byggde var box o stalldörrars bredd o höjd viktigt, men inte numer...

Takhöjden var då 240, men nu tycker de att man ska höja taket eller bila ur golvet-tills nästa beslutsfattare har andra åsikter......

Jag skulle nog anse att det ska vara från bakhov till öra- att den ska kunna resa sig rätt upp. då pratar vi helt andra mått.:rofl:

Dessutom skulle jag införa att alla hästar ska kunna stoppa ut huvudet.
Det skulle bli katastrof.

väntar med spänning- fortsättning följer.
 
Sv: Godkänt stall?

Något sådant som jag tänker mig. :)

Är det då bäst att ha frånlufttrumman mitt i stallet eller i ena änden?

Har man en frånluftstrumma ska det inte spela någon roll om den sitter i mitten eller i änden. Det är dock viktigt att den kommer ovan taknock så att det blir bra drag i den. Ett alternativ (om man inte kan ta hål i taket av någon anledning) är en frånluftsfläkt genom väggen, men den måste i så fall vara igång alltid när hästarna är inne = höga energikostnader + lite bullrigt.
 
Sv: Godkänt stall?

Jag hade velat ha en trumma eftersom du säger, det blir självdrag. Måste då i så fall ha en relativt lång trumma för att gå genom (tjockt) stalltak plus genom logen till själva yttertaket. Så man vill ju placera den nära väggen för att slippa få en onödigt lång trumma men om den ska över taknock blir det ju en annan femma, eller gäller det bara om det är fullhöjd i stallet?

Jag är dock inte en ingenjör på något vis men man måste ju börja spåna nånstans ändå. ;) Har kikat runt lite, tar tid att sätta sig in i allting men ventilationen är en av mina hjärtefrågor.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
503
Senast: Blyger
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 080
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 654
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp