Godkänd transport

France

Trådstartare
Vad gäller för att transportera hobbyhäst till Internationella tävlingar i Europa?
Kompetensbevis, antar jag. Och att transporten ska godkännas av Länsstyrelsen?
Vad mer?
 
Transporten ska vara godkänd för transporter över 8 timmar och hästens "riktiga" pass ska vara med d v s inte FEI-passet. Plus att om det är en längre resa så kan det behövas en färdplan.
Men det mesta du måste tänka på är att olika länder har olika tolkning om vad som kräver kompetensbevis, tider och regler för själva transporten och det är du som måste kolla upp varje land du reser till eller igenom.
Som exempel har Danmark vissa lättnader för hälsointyg för svenska hästar som ska tävla vilket inte Tyskland o s v.
 
Transporten ska vara godkänd för transporter över 8 timmar och hästens "riktiga" pass ska vara med d v s inte FEI-passet. Plus att om det är en längre resa så kan det behövas en färdplan.
Men det mesta du måste tänka på är att olika länder har olika tolkning om vad som kräver kompetensbevis, tider och regler för själva transporten och det är du som måste kolla upp varje land du reser till eller igenom.
Som exempel har Danmark vissa lättnader för hälsointyg för svenska hästar som ska tävla vilket inte Tyskland o s v.
Läste lite på jordbruksverket, och så har jag googlat. Då verkar det som att man även måste registrera sig som transportör?
Hur gör man för att få hästtransporten godkänd? Och vad krävs?
 
Du får börja med att ta kompetensbevis. I den utbildningen ingår alla regler och saker som hur man blir godkänd transportör.
Det är Länsstyrelsen som godkänner hästtransporten. Man tittar på sådant som ventilation, möjlighet till utfodring och omvårdnad av hästen. Enklast när det gäller godkännande av transporten och frågor kring det är att du tar kontakt med din Länsstyrelse. Ibland är det svårt och ibland väldigt enkelt beroende på typ av transport.
 
Kompetensbevis har jag. Dock behöver jag uppdatera mina kunskaper, om vad jag behöver göra med kärran, och om det är andra intyg jag behöver.
Har bara en häst, som tävlas som hobby, men på lite högre nivå.
 
Jag gick en kurs på distans på nätet, swishade igenom på några kvällar, det som tog tid egentligen var att läraren skulle rätta innan jag fick gå vidare. Resten går av farten sen ;)
Kvinnan som godkände våra transporter berättade att släp med mörka tak inte godkänns eftersom det blir för varmt inuti. Detta var ett tag sen visserligen så kan vara värt att kolla upp om du skulle ha ett sånt släp.

Hälsointyg kan också behövas.

Tänk på att andra länder kan ha andra regler. Tror att det är Tyskland du måste ha liten brandsläckare i bilen. I Polen har de vägavgifter som dras från en dosa i bilen, utan dosa riskerar du saftiga böter. En del registrering kan göras på hemsida innan och resten på plats vilket kan variera hur smidigt beroende var och vem. Tror Belgien infört något liknande men kan inte svära på det.

Tillägg: såg ditt sista inlägg efteråt.
Angående transporten räknar de ventilation baserat på antal hästar bla, du behöver ha en temperaturmätare i släpet också. ☺️
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
754
Senast: Sassy
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
212
Senast: Pegasus63
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 829
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 586
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp