Godis till fång ponny

OliviaLillans

Trådstartare
Vet inte om jag la tråden rätt eller inte..

Men tycker iaf att det är synd om Lillan när hon tränas tuffast av alla hästar i stallet och dom får godis osv. Därför undrar jag om det finns något "fång häst godis"..?

Sv: Godis till fång ponny

Hästen mår bättre om den slipper få godis i traditionell mening men vill du absolut ge något så ge lite betfiber utan tillsatt melass. Skölj betfibern väl när den har svällt färdigt (tills vattnet är klart) innan servering. Det sväller till nästan tredubbla mängden så det räcker ju med pyttelite för att få lite krubbskrammel.
Man kan också ge några pellets linfrökaka. Det är bra för magen och de flesta hästar tycker att det är väldigt gott.

Linfröpellets är bra som godis tycker jag, det är tryggt att ge och hästarna brukar vara väldigt förtjusta i det.

Min får nån morot ibland, sen köpte ja nån slick godis men köper även ibland vanligt häst godis som lie krubb skramel åt henne :d funkat bra hittills de här åren så :d

Av en morot kan det bli ett fånganfall om hästen är känslig så det är inte så bra att rekommendera det. Hästgodis innehåller vanligtvis mycket socker så det är inte heller så bra att ge.

Hur är det med äpple?

Finns andra rotfrukter som man inte brukar associera med hästgodis som man kan ge?

Hur är det med knäckebröd?

Hon får godis så sällan! Pratat med vet om att ge nån morot ibland och enligt dem ingen fara så länge man inte överdriver. Lagom är bäst!

Äpple är lika farligt som morötter om inte snäppet värre så det bör man inte heller ge.
Jag vet inga andra rotfrukter som är okej att ge heller faktiskt.
Det bästa tycker jag är att klappa lite extra på hästen istället. Det ger garanterat enbart positiva effekter :)

Jag använder torra lucernpellets (melassfria) åt våra hästar. Onödigt att mata i hästarna extra socker. Stora hästen gör VAD SOM HELST för ett litet pellets :p

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar