Godis och beröm

Koppen

Trådstartare
Ger ni mycket godis till era hästar?
Jag överöser hellre med beröm och eftergift när vi rider istället för att "berömma" med godis. Är det fel? Jag har ingen lust att få en nafsande häst som ska ha godis i tid och otid. Om hon ska få en morot eller äpple brukar jag lägga den så att hon nästa böjer huvudet under magen och mot svansen. Eller väldigt snävt åt sidan. Då mjukar hon upp sig och får belöning. Men vissa ger sockerbitar, morötter och allt möjligt så fort de är uppstallade osv.
Självklart ger jag min häst godis emellanåt bara för att jag älskar henne, men jag tycker det är fel att skämma bort dem med det!
Ger mig era åsikter! :bump:

Sv: Godis och beröm

Louise skrev:
Ger ni mycket godis till era hästar?
Jag överöser hellre med beröm och eftergift när vi rider istället för att "berömma" med godis. Är det fel? Jag har ingen lust att få en nafsande häst som ska ha godis i tid och otid. Om hon ska få en morot eller äpple brukar jag lägga den så att hon nästa böjer huvudet under magen och mot svansen. Eller väldigt snävt åt sidan. Då mjukar hon upp sig och får belöning. Men vissa ger sockerbitar, morötter och allt möjligt så fort de är uppstallade osv.
Självklart ger jag min häst godis emellanåt bara för att jag älskar henne, men jag tycker det är fel att skämma bort dem med det!
Ger mig era åsikter! :bump:

det där beror lite på, jag kan ge godis till mina hästar, det konstiga är att jag aldrig någonsin under alla mina häst år har ägt en häst som blivit nafsig av att man ger han/hon godis, dock över driver jag inte, utan tycker hästen ska förtjäna det, beröm annvänder jag självklart också då mest i ridningen och när jag gör anndra övningar. Godiset är en sak jag kan ta till inne i stallet elelr transporten för att hästen ska uppfata det jag gör med "mat" och ta det hela med lite ro och glad inställning, ex när jag började lära min unghäst lyfta hovarna, hon var väldigt svår, då testade jag mig fram, och beslöt för att prova med godis, efter ett tag behöver jag bara säga hov, så lyfter hon upp, och jag ger inte längre heller godis varje gång, nu mera räker det med en klapp på halsen, så ah det beror på! :)

Beröm i from av godis är en sak; då blir dom ju belönade för att dom gör nåt bra/duktigt tex om dom är svårlastade.
Men häromdagen gick det förbi flera stycken som stack in en och annan godisbit till min och andras hästar som stod uppstallade.
Dom ville väl bara va snälla, men jag tycker dom kunde ha frågat först.

Besten, som jag ägt i fem år nu, kan man proppa i hur mycket godis som helst utan att hon tigger.
Den nye, däremot, måste man vara försiktig med. Han har lärt sig tigga genom att slå ut med frambenet och det är inte så där jättekul.

Immer

Jag ger väldigt sällan godis till både hund och häst.
Jag tycker lite som Louise att beröm och eftergift är det bästa.
Vi använder dock godis i vissa stretching moment, 1-2ggr/2veckor ca.
Båda djuren tycker det är mys-mys att få beröm och utför gärna mina önskningar för att få det!:bump:

Jag ger mkt beröm med rösten, men jag ger godis halvofta också, har ändå ingen nafsande häst utan en lydig glad häst som inte vänder en upp och ned för att tömma fickor...

Jag ger min häst godis väldigt sällan, visst får hon äpplen o morötter, men inte som beröm faktiskt.

Jag proppar jämt i Harry en massa godsaker:o Han äter det mesta och jag ger honom det mesta. Han får alltid minst 1 äpple/dag:angel:
MEN jag skulle aldrig acceptera att han tigger genom att hugga eller vifta med benen m.m. då skulle jag inte ge honom godis från händerna (vilket är fallet med klb travarvalacken som börjar hugga om han får godis från händerna) han står och vibrerar med läpparna när han är sugen och det stör inte mig så då får han göra det.
Dock gäller det bara för mig, stallägaren ger honom minst lika mycket godis och om han inte har med sig godis (Harry kollar först fickor m.m.) så hugger han mot magen alt. armen på stallägaren, men det får han skylla sig själv för han låter honom göra så...

Hm, får skylla sig själv?
Om min häst hade huggt efter NÅGON i stallet p g a att de inte hade godis med sig så hade det vart totalt godisstopp, inte en bit skulle han ha... För det första så kollas inga fickor, det är ett jävla taskigt beteende, och för det andra så får i alla fall inte min häst bli sur för att han inte får godis...

Min Nova är väldigt bortskämd med godis. Hon får en bit morot eller några krafftpellettar såfort jag har möjlighet att sticka till henne det. Trots detta är hon inte det minsta naffsig. Det hon kan göra är att hon buffar lätt på fickan för att se om hon får något. Detta beteende anser jag mindre önskvärt och jobbar på att få bort. Igår gjorde jag ett test. Jag hade en väldigt lång morot i fickan som stack upp en bra bit. Hon buttade lite på fickan men tog inte moroten :). Jag mår bra av att skämma bort hästen och eftersom hon fungerar med det så är ju ingen skada skedd.
Andras hästar skämmer jag inte bort. De får aldrig något av mig och jag blir väldigt grinig om andra ger Novan godis.
Jag tycker helt enkelt att det är okej att skämma bort sin egen häst (så länge den inte blir farlig) men andras låter man bli.

Polly_Mulle skrev:
Hm, får skylla sig själv?
Om min häst hade huggt efter NÅGON i stallet p g a att de inte hade godis med sig så hade det vart totalt godisstopp, inte en bit skulle han ha... För det första så kollas inga fickor, det är ett jävla taskigt beteende, och för det andra så får i alla fall inte min häst bli sur för att han inte får godis...
Är stallägaren så "dum" så att han inte själv kan säga till honom så får han skylla sig själv:smirk:
Det är 5 olika personer som hanterar honom dagligen + besökare och den enda han biter MOT är stallägaren. Så det är ganska tydligt att det beror på att han inte bryr sig om att han biter, vilket han inte gör. Och dessutom så hugger han inte i avsikt att träffa, utan han puffar runt med näsan och kommer det ingen godis så hugger han i jackan alt. äter på telefonen.
Stallägaren har ägt honom sedan han var ca. 1år (han är nu 7) och under hela den tiden har han aldrig brytt sig om att han biter mot honom (han hat t.o.m. lärt honom att hugga mot fötterna på kommande:smirk: ) så det är helt och hållet hans bekymmer.

Berömmet har jag alltid med mig, jag använder enbart röst och klapp. Då behöver jag aldrig tänka på att ta med mig godis.

Godis ger jag enbart i krubban efter ridtur, aldrig direkt från hand. Jag skulle absolut säga till en person som gav min häst godis direkt från hand, om vederbörande la något i krubban tycker jag är ok.

Min får nästan aldrig godis, får massa beröm med hjälp av rösten och klappar istället.

När jag rider så får hästarna beröm, men när jag stretchar vallacken så mutar jag med godis, annars tänker han minsan inte göra någonting! ;) Kan mycket väl ge dem ett äpple eller en morot eller så bara ändå, men inte i tid och otid. De har inte blivit tiggiga av det.

Mina får ALLTID godis när vi har ridit. Dom får knäckebröd och havre, och detta är deras högtidsstund. Ni må tro att det är ledsna miner om jag ens borstar först...faktum är att dom inte lämnar min sida innan godiset är utdelat, utan det är två skuggor efter en när man är och lämnar tränset, eller letar rätt på täcket. Dock så vet dom när det är slut och går då genast iväg och ställer sig vid hösilagebalen. Dom är nog rätt smarta....:smirk: Nej, det är dom inte men detta är rutin sedan lång tid och jag ser ingen anledning att bryta den. Godiset är deras beröm och dom gillar det, simple as that!

Måste tillägga att ingen av dem är tiggiga, utan dom är väldigt väluppfostrade, dock har connemaran en svag punkt och det är riktigt starka halstabletter som hon får av farsan, då blir hon alldeles vild och kräver mer!

Senast ändrad av en moderator:

Jag berömmer MYCKET under själva ridpasset och så ger jag alltid lite kraft eller morötter i krubban när jag kommer hem. Sitter även av en bit hemifrån, släpper på gjorden och nosgrimman och går hem sista biten, är väl också en lags beröm. När jag är iväg och tränar har jag med mig en morot som han får när vi lastat och ska åka hem. :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Jag belönar mina hästar med godis när dom gjort rätt, vid arbete osv. Sen har jag en del rutiner också, t.ex. så får dom vars en liten godis innan jag släcker i stallet för natten. Det är rutin och dom är mycket väl medvetna om att dom inte får mer.
Håller mycket strängt på det där med när dom får godis. Min mamma vill gärna mata både mina och sina egna hästar i både tid och otid, men det gäller att hålla hårt på det. Mina hästar är inga sånna som naffsar eller nått sånt. På sin höjd kan dom nosa lite på fickorna och lägga huvudet på sne, men dom vet att dom inte får något.

Jag ger godis när de är borstade och klara efter en ridtur, annars om de ska få godis slänger jag i det i krubborna, men pappa ger dem godis hej vilt :P

Liknande trådar

Hästhantering okej, jag köpte en 15årig valack för ca. i månad sedan. Han är jätte snäll i stallet och att rida på men när det kommer till hagen har...
Svar
6
· Visningar
1 362
Senast: Masse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag är bara nyfiken på folks åsikter om att handmata hästar med godis. Själv har jag alltid gjort det, men jag har full förståelse för...
2
Svar
25
· Visningar
3 114
Senast: LIA
·
Hästhantering Egentligen borde kanske det här väl ligga under "Gubbhantering" men eftersom det inte finns nåt sånt forum chansar jag och lägger det...
2
Svar
27
· Visningar
2 769
Senast: Youmeoh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar