Godaste osten?

Godaste är nog Almnäs Tegel och ytterligare en av deras som jag inte minns vad den heter. Påminner mycket om gruyerè vilket också är magiskt gott. Sen tycker jag att en bra ostbricka även ska innehålla någon god blå/grönmögelost (Håll utkik efter Rocka Fett eller Supersting på marknader :love:) och någon vitmögelost, hellre småskaliga svenska tillverkare än import. Gärna både ko-, get-, och fårostar.
Till matlagning blir det mycket Västerbotten, denna fungerar till allt där det ska vara hårdost upplever jag. Mozzarella och fetaost är också väldigt användbart, men svårt/nästan omöjligt att hitta svenskt.
 
Godaste är nog Almnäs Tegel och ytterligare en av deras som jag inte minns vad den heter. Påminner mycket om gruyerè vilket också är magiskt gott. Sen tycker jag att en bra ostbricka även ska innehålla någon god blå/grönmögelost (Håll utkik efter Rocka Fett eller Supersting på marknader :love:) och någon vitmögelost, hellre småskaliga svenska tillverkare än import. Gärna både ko-, get-, och fårostar.
Till matlagning blir det mycket Västerbotten, denna fungerar till allt där det ska vara hårdost upplever jag. Mozzarella och fetaost är också väldigt användbart, men svårt/nästan omöjligt att hitta svenskt.
Säkert wrångebäcksost du menar, den är gudomlig!
 
Nu kan jag ju valdig lite om Svensk ost ... Men Vasterbotten ar helt klart den basta ... Jag minns ocksa brannvins ost som mycket god.
"Over here" har vi cheddar ... hogt och lagt, det ar vit cheddar, gul cheddar, mild cheddar, lagrad cheddar (den enda som gar att ata alls) och cheddar pa langden och tvaren, monterey jack, och (sa klart) en del Italian ost.
De senaste 10-15 aren har landet dock utvecklats ... och vi har fatt (drumroll) RIKTIGT god ost. Min nya favorit ost kommer fran ... Costco🤨 Beecher's Flagship, hart lagrad med kristaller och smular som skjutton .. och SA himla god.
Fast egentligen handlar det om vad man ska ha osten till. Jag gillar starkt lagrad ost pa smorgasen och ofta till matlagning. Jag har dock ofta feta, chevree, gorgonzola till mat ocksa ... Cheddar och typ "hushallsost" har jag ingen som helst anvandning for.
Brie, camembert, etc kan vara mycket gott i mycket speciella sammanhang.
 
Hushållsost borde inte få kallas ost!
Min halvsyster lär ha kallat den ”sån där god ost som inte smakar nånting”. Enda konstiga i den meningen är ordet ”god”.



Godaste osten för mig är den som säljs och görs av någon som vet vad den pysslar med (och osten har gärna passerat bäst före-datum). Det finns gorgonzola som är himmelsk och som är blaha och detsamma med typ alla. Jag minns en lagrad svecia jag köpte i en liten ostaffär i Halmstad. De hade lagrat den själva i butikens lager i tre år efter att ha köpt den vällagrad. To die for! Absolut omöjlig att hyvla såklart.

Vi har en väldigt bra getostproducent i trakten. De har en lagrad hård som mäter sig med vilken bra lagrad pecorino som helst, och en färskost som bokstavligen är underbar till allt (omelett, rökt lax, hallonmuffins och allt däremellan). Just nu är de mina favoriter.
 
Haha, vi hade alltid hushållsost hemma när jag var liten och alla tre barn älskade den. Vi kallade den för ”Goda Osten” 😂 ”Kan jag få Goda Osten?”

Som vuxen uppskattar jag ostar som smakar betydligt mer :D
 
Vi kallar den plastost... :cautious:
Du som gillar champagne har nog missat nåt enligt Arla!


HUSHÅLLSOST 26% 1.1 KG​

Hushållsost är en av Sveriges mest köpta ostar. Den uppskattas för sin milda gräddiga, lätt syrliga smak och äts främst som pålägg. Hushållsost passar också utmärkt till matlagning och som tilltugg till champagne. Hushållsost har anor från 1200-talets små runda bondostar som ystades i hemmen. Namnet Hushållsost fick den i slutet av 1800-talet.


Kanske perfekt till champagne för att inte alls påverka smakupplevelsen av en god dylik?

Här i hushållet är hushållsost den allra mest populära osten, och besvikelsen är stor när jag släpar hem annan slags ost och den magiska hushållsosten är slut. Den är ren i metod och råvaror, så det är inget direkt fel på den. Utom att den smakar väldigt lite (och doftar exakt noll) - men under ett grillelement på väg mot gyllengul så får den faktiskt en ganska bra smak som lagom matchar annat man kan ha under ett sådant täcke. Men den skänker inte riktigt någon egen karaktär ens då, mer som ett neutralt knäckigt täcke.
 
Jag och min bästis hade ostkväll varje onsdag i ungefär tre år och har gått igenom utbudet i Göteborgs alla ostaffärer, vi kom fram till att det absolut godaste är en riktigt fin comté från saluhallen! Jag gillar också en riktigt god cheddar från en riktig ostaffär, dvs ej de vanliga påläggsostarna.
 
Vilken ost är mest nötig? Jag har ett smakminne av en väldigt god nötig ost, och i mitt minne är den rundpipig - men jag lyckas inte hitta den igen?
Jag köper så sällan ost att det är ett helt företag att prova sig fram, för jag hinner glömma vilka jag redan provat.
 
Jag går som vanligt mot strömmen. :devil:


Älskar Arla hushållsost och det är bara den, eller möjligtvis Gouda, jag köper som pålägg.
När det gäller mat gör jag gärna västerbottensostpaj med kantareller. Så gott!
Brie med vindruvor som snacks är oslagbart!
 
Jag tycker att den nya RIKE-osten var riktigt god 😍 Annars är jag ett stort fan av ädelost/blåmögel på vegohamburgare, tillsammans med avocado. Börjar dregla här...
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 136
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tack vare att @cewe påminde mig om resistent stärkelse så fick jag tummen ur att testa. Jag hade hört om det tidigare och tyckte att det...
Svar
0
· Visningar
914
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I helgen som gick var jag och maken på "gourmetweekend". Det här med att låta mat bli en sinnlig upplevelse är något jag gillar...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 273
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp