Godaste osten?

Oj vad svårt att välja! Och oj vad jag är sugen på ost efter att ha läst den här tråden!

På mackan: Gräddost, Gouda eller Prästost.

På ostbrickan: Boursin, gruyère, manchego, fransk bondost. Brie och getost slinker också ner, men då måste det finnas en riktigt god marmelad att ha till.
 
Jag gillar milda ostar. Har köpt äcklig hushållsost (jämtländsk hette den) men tycker Arlas vanliga hushållsost är god!!

Har svårt att tänka på den som smaklös eller plastig 🤔
 
På mackan har jag ofta vegemite eller marmite, eller marmelad, så till det vill jag ha en mild Gouda!

På ostbrickan är Chaumes, Langres och Morbier favoriterna.
 
Tänk så olika smaken är :D
Jag har hittills inte smakat en god Gouda. Tyker den mest smakar salt och har en svår konsistens

Åk till Holland och köp den, eller vänta till det kommer in ett parti importerad så lär du bli överraskad hur god Gouda faktiskt kan vara. Men håller med, de svenska kopiorna är under all kritik.
 
Svårt att välja, jag jobbade i en ostdisk innan, en riktigt vällagrad ost slår allt med hästlängder. Cheddar, Grevé, Herrgård, Prästost, Västerbotten. Dessertostar ska vara så mogna att de kryper själva ut ur kylskåpet :angel:. Hittar sällan riktigt bra Camembert eller Brie nu för tiden. Gorgonzola, Stilton, Roquefort, Bavaria mm. Gillar inte de som kallas cremé typ, de ska vara naturligt mogna. Köper ofta de som har kort datum, då behöver de oftast bara lite rumstemperatur för att bli bra.
 
Till mackan blir det Wernerssons gräddost.
Brie utan det äckliga vita till rostbröd.

Till ostbrickan är manchego självklar, men en nyfunnen favorit är den holländska honey bee, supergod!
Idag blev det även en kaltbach, den blev super tillsammans med chili-paprika och hallon-marmeladen. :d
 
Svårt att välja, jag jobbade i en ostdisk innan, en riktigt vällagrad ost slår allt med hästlängder. Cheddar, Grevé, Herrgård, Prästost, Västerbotten. Dessertostar ska vara så mogna att de kryper själva ut ur kylskåpet :angel:. Hittar sällan riktigt bra Camembert eller Brie nu för tiden. Gorgonzola, Stilton, Roquefort, Bavaria mm. Gillar inte de som kallas cremé typ, de ska vara naturligt mogna. Köper ofta de som har kort datum, då behöver de oftast bara lite rumstemperatur för att bli bra.

Jag och särbon köper massor av ost billigt på kort datum. Det är ju då den börjar bli god :laugh:

Kommer aldrig att glömma när vi hittade en massa Västerbotten nedsatt till halva priset pga datum. Ja tack sa vi och köpte alla som fanns :D
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 136
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tack vare att @cewe påminde mig om resistent stärkelse så fick jag tummen ur att testa. Jag hade hört om det tidigare och tyckte att det...
Svar
0
· Visningar
914
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I helgen som gick var jag och maken på "gourmetweekend". Det här med att låta mat bli en sinnlig upplevelse är något jag gillar...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 273
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp