Godaste osten?

Gud finns ju så många goda! Jag älskar verkligen ost.

När det ska vara finare:

Almnäs tegel och wrångebäcksost är två svenska favoriter, förutom WB då 😍

Uppskattar också schweiziska gruyere och kaltbach mycket, eller en rejäl ostfondue med surdegsbröd och vitt vin 🫕

Ugnsbakad Mont d’Or med vitlök och vitt vin är också god, eller ugnsbakad brie som toppas med honung och nötter. Älskar smält ost!

Fransk bondost (eller liknande svenska komjölksvarianter) är så god till frukost, på en baguette eller surdegsbröd.

Sen har Arla unika en fantastiskt god ost som heter Gammelknas.

Vesterhavsost är också toppen!

Till vardags blir det ofta en långlagrad prästost (Allerum är favorit), en Kvibille Cheddar eller den nya osten Rike från Allerum.
 
Mitt smaksinne har förändrats av sjukdom. Förr gillade jag cheddar men numera tycker jag den mest smakar salt?
Tycker om vällagrad präst och dito greve. Ibland får butiken in fellagrad Västerbotten - billigt- och då köper jag på mig ett lager. :)

Nån tipsade om lagrad hushåll. Så jag ställde en i kylskåpet i ett halvår. Den var lika trist efter det
Får du en ost som är ompackad tillräckligt många gånger så kanske tristheten upphör!

https://www.aktavara.org/nyheter/34063/mejerijatte-fuskar-med-mogliga-ostar
 
Gud finns ju så många goda! Jag älskar verkligen ost.

När det ska vara finare:

Almnäs tegel och wrångebäcksost är två svenska favoriter, förutom WB då 😍

Uppskattar också schweiziska gruyere och kaltbach mycket, eller en rejäl ostfondue med surdegsbröd och vitt vin 🫕

Ugnsbakad Mont d’Or med vitlök och vitt vin är också god, eller ugnsbakad brie som toppas med honung och nötter. Älskar smält ost!

Fransk bondost (eller liknande svenska komjölksvarianter) är så god till frukost, på en baguette eller surdegsbröd.

Sen har Arla unika en fantastiskt god ost som heter Gammelknas.

Vesterhavsost är också toppen!

Till vardags blir det ofta en långlagrad prästost (Allerum är favorit), en Kvibille Cheddar eller den nya osten Rike från Allerum.
Ostfondue är så gott. Får man till en mix av bra ostar så är det svårt att sluta äta. Även om man sen inte blir hungrig alls på nästkommande 3 dagar.
 
Det är sådana här trådar som gör att jag direkt vill ge upp mig veganska kost och trycka i mig en massa ost. 😬😅

Men manchego med någon god marmelad på är ju så gott! .
Även rökt ost kan jag ofta sakna..
Jaa samma här 🙈. Det enda jag saknar är ost. Tror jag skulle uppskatta andra ostar nu som jag inte ens testat, så det känns som att jag missat nåt. Ibland överväger jag att äta helt växtbaserat förutom ost nån gång ibland 😅
 
Jag älskar Kvibille cheddar! Hade den på älgfärsburgare ikväll också utöver frukostmackan.
Jag är väl inte så jätteförtjust i ostbricka och den typ av ost. Manchego kan vara gott. Men sånt där mjukt klafs kan någon annan få.. 😬
 
För min del, Jarlsberg och Billinge på mackan varje dag, Jarlsberg då lite mer syrlig och salt i smaken än Billinge som jag upplever det.

Till gratenger, hemlagad pizza och varma mackor duger Arla och Falköpings hushållsostar bra för det mesta, men om jag vill ha lite syrligare eller saltare smak, kommer Jarlsberg och Billinge in även här.

Sedan har vi ju de norska skarposterna Pultost och Gammelost som jag gärna köper med mig när jag hittar dem i någon affär där jag har plats (är ju trots allt en "bobil" på lite över 17 meter (läs trailer)...) och tid att stanna till i Norge. Norskt fullständigt osötad brödskiva (inte ens för "jästnäring") typ Kneip eller Loff, på med lite smör, sedan någon av osterna i valfri tjocklek sedan ett litet lager smör ovanpå.. NamNam.

Brie och Port Salut från vilket som helst mejeri än svenskt är också gott till både varma och kalla rätter.

Blå- och Grönmögel ostar? Ett måste till ostbrickan och som smaksättare till några middags rätter.
 
Senast ändrad:
Oj, godaste osten, hmmm det beror lite på, äter ofta ost som en del av maten. Så fetaost, mozzarella, Västerbotten och cheddar pga det, dom använder jag mkt till mat. Brie på baguette med smör, sallad, lufttorkad skinka och gurka är så magiskt gott att jag kanske tycker brie. Sen till frukost gärna Kvibille eller den med en svart munk på? 😅 Men ost bara rätt upp och ner äter jag sällan, där vinner nog manchegon ändå. Antingen marinerad i olja eller med lite marmelad till, det blir väldigt bra.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 136
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tack vare att @cewe påminde mig om resistent stärkelse så fick jag tummen ur att testa. Jag hade hört om det tidigare och tyckte att det...
Svar
0
· Visningar
914
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I helgen som gick var jag och maken på "gourmetweekend". Det här med att låta mat bli en sinnlig upplevelse är något jag gillar...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 273
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp