Goda vegetariska pajer

Gimlan

Trådstartare
Jag älskar paj, mycket för att det är enkelt göra mycket av och att det lätt går att dela i lagoma bitar för att frysa in. Sen smakar paj oftast lika bra uppvärmt som innan.
Så är det nån som har recept på några goda vegetariska pajer?

Sv: Goda vegetariska pajer

Det beror lite på vad du äter. Äter du ägg och mjölkprodukter så är ju västerbottenpaj underbart. Eller paj med kantareller eller trattkantareller.

Gör du västerbottenspaj så blanda gärna in ruccola och lite soltorkade tomater. Annars är ju svamppaj underbar, eller ädelsostpaj.

Jag har i alla grönsaker jag har hemma. De vattniga sorterna samt lök steker jag och ångar ur väskan på först. Sen är ett tips att krydda ganska mycket! Och ha en riktigt god ost i/på. Och att ha en kall yoghurtsås som tillbehör (tex turkisk yoghurt, lite sweet chilisås, lite pesto, blanda-klart).

Vegetarisk tacopaj!

Du behöver:
En påse färs
Vitlök
Riven ost
En lök
En burk créme fraîche
En - två tomater
Tacokrydda

Fräs löken, blanda i färsen och kryddan.
Blanda créme fraîchen, vitlöken (välj själv mängd) och osten. Hacka tomaten och blanda med créme fraîcheblandningen.
Häll färsen i en form (som självklart ska ha deg i sig om det ska bli en paj, själv brukar jag skippa degen) och hälll créme fraîcheblandningen över färsen. In i ugnen på 225 grader i ca tio minuter.

En av de godaste vegetariska pajerna är helt klart spenat/feta-paj (gärna med rejält med lök och vitlök samt filodeg).

KL
Feta/spenatpajen, västerbotten och tacopaj finns redan på menyn. De är standardpajerna här i huset. Men eftersom jag sällan lagar mat utan tokgör paj en gång i månaden behöver jag mååånga recept. Men de andra ska jag lägga på minnet. Tack allihopa men ös gärna på med flera :D

Gör du västerbottenspaj så blanda gärna in ruccola och lite soltorkade tomater. Annars är ju svamppaj underbar, eller ädelsostpaj.

Ädelostpaj, hur görs den? :)

Tack för tipset på VB-paj. Funderade sist på att ösa i soltorkade men var rädd att paja (hoho) den. Fick nyss tips om att man kan göra budgetvariant på VB-paj med prästost. Ska ha det i huvudet om jag drabbas av akut snålhet som jag gör ibland :p

Den kan säkert göras på många sätt men jag har grädde, crème fraîche, ädelost (ex.vis Kvibille gräddädel) samt saltar och pepprar efter behov (går också att blanda i små paprikabitar om man vill). Vispar ihop och häller i ett pajskal som jag har förgräddat och in i ugnen. Serveras med en fräsch sallad till.

Våga prova både soltorkad tomat och ruccola i västerbottensostpajen. Jag tycker att den känns mindre "stabbig" då.

Ska absout prova det, älskar både soltorkade och ruccola. Fö så är soltorkade gott även i potatisgratäng :)

Den kan säkert göras på många sätt men jag har grädde, crème fraîche, ädelost (ex.vis Kvibille gräddädel) samt saltar och pepprar efter behov (går också att blanda i små paprikabitar om man vill). Vispar ihop och häller i ett pajskal som jag har förgräddat och in i ugnen. Serveras med en fräsch sallad till.

Våga prova både soltorkad tomat och ruccola i västerbottensostpajen. Jag tycker att den känns mindre "stabbig" då.

Ahhh, glömde äggen!!!! Går säkert att göra utan men jag har kört med ägg (vispas ihop med det andra)

Pumpapaj är gott. Koka hälften av pumpan och mixa med äggstanningen, och skär resten i småbitar och blanda ner tillsammans med tärnad fetaost och/eller soltorkad tomat.

min favvo är squash/mangoldpaj,perfekt på sensommaren o hösten då både trädgårdsland och välsorterade grönsaksdiskar svämmar över med dessa godsaker :)

Riv squash grovt, salta och låt vätskan rinna av en stund i durkslag. Varva med grovhackad mangold i ett pajskal, i med äggstanning (och salt/peppar såklart) o in i ugnen :d

Jo man kan såklart ha ost i också :) fast jag tycker inte det är nödvändigt i just den pajen.
Känner igen det där med monstersquash...dom hann bli gigantiska fastän intentionen var att skörda medan dom var små :p

Liknande trådar

Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Mia_R
·
Mat Jag ska resa bort och får hjälp av vänner med min hund. En av de inblandade ska dessutom skjutsa mig till Arlanda och hämta mig där. För...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Nahar
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 763
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar