Goda råd!

Roofy

Trådstartare
Hej!

Jag är ganska ny på det här med katter, och behöver nu lite goda råd! Har sedan ett halvår en gul bondkatt vid namn Dödens Käftar...:D Han fyller 1 år nu i oktober, jag har inte kastrerat honom ännu men ska göra det då han börjat stress kissa precis överallt...:crazy:

Fråga 1: Kommer detta beteende lugna sig efter kastreringen?
Vad kan jag göra för att motverka beteendet, tex umgås mer med honom? (han är tyvärr ensam ganska mkt) Byta kattsand?foder?

Fråga 2: jag vill skaffa en kompis till honom eftersom han verkar vantrivas av att bli lämnad själv...bör jag skaffa en hona eller en hane till?
Vill dock inte ta in den nya förrän jag kommit till rätta med kastreringen och kiss problemen..
Vill inte att den nya ska ta efter!

Mvh Roofy

Sv: Goda råd!

Hej!

Jag är ganska ny på det här med katter, och behöver nu lite goda råd! Har sedan ett halvår en gul bondkatt vid namn Dödens Käftar...:D Han fyller 1 år nu i oktober, jag har inte kastrerat honom ännu men ska göra det då han börjat stress kissa precis överallt...:crazy:

Fråga 1: Kommer detta beteende lugna sig efter kastreringen?
Vad kan jag göra för att motverka beteendet, tex umgås mer med honom? (han är tyvärr ensam ganska mkt) Byta kattsand?foder?

Fråga 2: jag vill skaffa en kompis till honom eftersom han verkar vantrivas av att bli lämnad själv...bör jag skaffa en hona eller en hane till?
Vill dock inte ta in den nya förrän jag kommit till rätta med kastreringen och kiss problemen..
Vill inte att den nya ska ta efter!

Mvh Roofy
Kastrera honom snarast möjligt ju förr du kastrerar honom dessto mindre är risken att han fortsätter med sitt kissande. Troligtvis försvinner problemen efter kastreingen. Om han verkar rastlös m.m så beror även det troligtvis på att han är fertil. Efter kastreringen kommer du troligen ha en lugnare och mer harmonisk katt.
Könet på blivande kattkompis spelar ingen större roll såvida denne är/blir kastrerad. Två kastrerade katter är lugnare och mer harmoniska.
Lycka till.

Ok! Får lite dåligt samvete nu, skulle nog ig kastrerat tidigare. Men en kompis sa att de var tvugna att vara 1 år gamla?

Brukar Katter lida av att vara ensamma? Samma kompis sa att det inte var några problem eftersom katter inte var flockdjur, men detta har jag svårt att tro...min katt är ngt kopiöst social och kelig!

Vill gärna ha lita bra tips på hur jag bäst integrerar den nya kompisen, så att dom båda känner sig ok med det?

Ok! Får lite dåligt samvete nu, skulle nog ig kastrerat tidigare. Men en kompis sa att de var tvugna att vara 1 år gamla?

Brukar Katter lida av att vara ensamma? Samma kompis sa att det inte var några problem eftersom katter inte var flockdjur, men detta har jag svårt att tro...min katt är ngt kopiöst social och kelig!

Vill gärna ha lita bra tips på hur jag bäst integrerar den nya kompisen, så att dom båda känner sig ok med det?
Nej katter behöver inte vara ett år för att bli kastrerade. Många uppfödare kastrerar numera vid 12 veckor.
Många katter mår bättre av att ha en kattkompis. Det gör mina katter. Att introducera en kattunge brukar inte vara några problem.

Vissa katter vill gärna ha sällskap, andra vill det inte. Man märker själv vilken typ man har hemma.

Är det en kattunge du skaffar kommer det nog inte vara några problem att få dem att bli kompisar snabbt. Kattungar brukar vara undergivna och acceptera att den äldre katten är chef så det brukar inte vara några problem. Däremot bör ni kastrera nästa katt betydligt tidigare än denna, annars kan ni råka på att få problem med rangen. Fertila katter vill gärna klättra i rang och det gillar inte alltid den äldre och ranghöga.

Jag kastrerar mina kattungar vid 15-16 veckors ålder, inga problem. Många veterinärer vill dock inte göra det förrän katterna blivit 6 månader gamla.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
587
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
2 182
Senast: Rugge
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka