Sv: Goda råd sökes
Jag har jobbat från flera olika håll med min (friska) kallblodstravarvalack som tyckt det varit rätt svårt med galopp.
Dels är han jobbad på lina och tömkörd med fattningar. Där jobbar han avslappnat och kan då få en bärig balanserad galopp formgiven bra på volterna.
Dels har vi galoppat mycket i skogen, okomplicerat rätt fram först i obestämbart tempo och blev/blir det fel galopp så rider jag bara på och visslar lite
och sedan när han börjat få mer ro, leka lite med tempot fram och tillbaka och tids nog även leka lite med fattningarna.
Fattningarna i skogen jobbar jag ofta ur skritt och lite sidvärtsrörelse, flyttar undan för samsidiga inre sidförande hjälper - dvs skänkelvikning, och vid vägkanten "möter upp" med ytterhjälper och öppnar upp innersidan för galoppen.
På bana har jag jobbat på liknande sätt, fattat ur skritt och lite sidvärts - gärna innan kortsidan så att kortsidan naturligt bromsar upp lite. Men han blir betydligt mycket mer stressad av galopparbetet på banan, så det har vi i princip låtit bli helt (inriden 2 år sedan) till alldeles nyligen.
Nu använder jag mej till viss del av små hinder för att få fattning - ett litet kryss på volt - trav på, rullar på i galopp en halv volt efter hindret, bryter av och fattar igen över hindret.
Hinder går att använda även på lina om hästen har svårt att hitta galoppen övht, det har jag använt på tidigare kallblodstravare. Min valack har egentligen ganska lätt att ta galopp och har egentligen en bra balanserad galopp, om han slappnar av och låter rörelsen komma naturligt, men har som sagt blivit lite stressad av att galoppera under ryttare. Till stor del hänger det nog på mej också, då jag har svårt för galoppen sedan innan, alltså jag "låser" mej rent mentalt.
Samtidigt jobbar jag från andra hållet, ur en sviktande, samlad skritt tar vi galoppansatser - men där nöjer jag mej med antydan till galoppfattning då det handlar om mycket samling.
Jätteviktigt att ge stort utrymme framtill, handen får inte gå in och bromsa, då blir i alla fall min kallblodstravare stressad över att han inte får plats. Ge plats och jorda sej i sadeln "istället".