Goda råd sökes

T

trolli

Har en sjuårig kallblodstravar valack som jag rider akademiskt. Har gjort i snart två år nu.

Men vårt största problem är galoppen,den är väldigt svår och jobbig,både att "springa" i och att galoppfatta för honom. Är det någon som har några goda råd om hur jag ska göra för att få till den??

Sv: Goda råd sökes

Hm, gå tillbaka ifrån början och träna skolor. Han har förmodligen inte styrkan att bära sig i galoppen och behöver träna upp den. Vad har du gjort under de två år du ridit AR? berätta lite mer så blir det lättare att försöka hjälpa..

Galopperar du hästen vid uteritter? Där kan vara lättare att börja för att hästen ska få "galoppen i kroppen". Bli van rytmen och bli lite starkare. Sen när galoppen hänger ihop bättre ute kan det vara lite lättare att jobba med den på volt. Galoppera hästen i lina kan också vara till hjälp för hästen.
Jag har själv en häst som har jobbigt med galoppen. Det tar tid, men går sakta framåt.

Det svåra med galoppen är att den kräver så mycket mer för att få en bra lägsta-nivå än t ex skritt. Har man inte en bra lägsta-nivå skiter det sig oftast helt :p

Steg 1 bör såklart vara att etablera skritten och traven, se till att lydnaden sitter, rakriktningen såpass att den iaf är lätt att korrigera när den "faller ur" och har en bra grundstyrka. En till aspekt är blockeringar/sneda höfter och dylikt, de visar sig i regel mest i galoppen, likaså om den t ex har en för lång sadel eller att den på annat sätt stör hästen eftersom hästar är mer eller mindre känsliga om ryggen i just galoppen. Det ÄR svårare för hästarna att galoppera "utan rygg" eftersom galoppen är en samlad gångart (därför jättebra att träna på hästar som haft ryggproblem!).

Det är ganska många pusselbitar som behöver vara på plats i själva galoppfattningen. Fattningarna bör vara prio tills man känner att dom verkligen sitter och sen bara öka på ett par språng i taget. Galoppen är mycket svårare att rätta till i själva gångarten (utan att försämra galoppen/få spänningar) än skritt och trav. Se till att du har kontroll på hela hästen, framförallt bogar, bakdel, böjning och avslappning. Se ändå till att inte låsa hästen, hellre lite friare form där man känner att man hyfsat snabbt kan korrigera än en låst form där hästen känner sig hindrad. Att fatta galopp från olika tempon/rörelser/gångarter är mycket bra, kanske hittar du ett läge där du har lättare att få till det.

Träna ALDRIG galoppen genom att låta hästen öka traven innan fattningen! Varken på ridbana eller vid uteritter! Galoppen är en övergång till annan gångart, inte en övre växel! :p (nu vet jag ju inte om du gör det, men jag ville vara tydlig med den biten! ;) )

Intressant ämne förresten eftersom jag om ungefär en vecka får hem en kallblodstravare som jag ska slipa galopp på :angel: inget bra utgångsläge eftersom den fått springa in i galopp som jag är så petig med att man inte ska göra! :rofl:

Ja det vi har gjort i två år är skolorna. Öppna,sluta,förvänd sluta,diagonal sluta, vändningar,övergångar,på volt och på rakt spår,i skritt och trav,så grunden är väl satt. Han har byggt upp en ganska stark bakdel och rygg nu.

Har tränat galopp på lina, man han blir trött av det. Är väldigt noga med fattningar,så han klarar väl ett språng iaf. Han får absolut i nte springa in i galoppen. Då tappar man allt.

Tänkte höra hur ni andra med kallblodstravare har gjort för att bygga upp era hästar.

Har en som haft stora problem i ryggen. (kbltravare)
Han lärde jag in dels på lina bara för att få in galopphjälp: dubbelsmack, och ute genom att träna vissa sträckor i galopp. Så han lärde sig att här jobbar vi i galopp. Så jag slapp hålla på och krångla med fattningen. Vill gärna ösa i trav annars, starthäst, och då har man en bra bit på sig att komma ner till normalfart igen!
Försöker undvika dom missförstånden.
Sedan på dom sträckorna utgick jag ifrån höger vs vänster böjning och lirkade så in båda galopperna. Han valde alltid höger självmant. är (var mer förr) sned i korset och har därför haft svårare att böja åt vä i höfterna och ta en naturlig vänsterfattning.
Red ibland en liten volt på vägen med slutatänk och la till ytterskänkeln då vi vände upp mot galopphållet. Tjoho och pang på blev det en himla fattning. då var det bara att vara lite snabb och fånga upp lite och driva "upp" ryggen och in med bakbenen. Så galoppen blev jobbig o rund, o vi inte kom hem på två röda.

Nu då han är stark och har fått lös spänningarna över länd o rygg samt hela vägen fram, då fattar han mjukt galopp på volt/liten yta/ur samlad trav/skritt. Från trav är lättare.

Har jobbat mkt på lina. Där blir galoppen väl samlad (inte helt ok samlad..)så han nästan lyfter fram. Mindre bra flow utan mer vända runt på bakdelen. Vill inte gå ut på stor yta. Det har jag accepterat då det verkar ha tagit bra styrkemässigt.

På lina fattar han då jag "ökar hållningen" och lyfter linhanden. Då kommer hans framdel med upp och bakbenen ser ut att bara följa med djupt framåt i galopp.

Nu uppsuttet galopperar vi på framåt mha sitsen enbart.
Fattar ur öppna eller öppnatänk då det säkrar avslappningen bäst på denna hästen tycker jag.
Kan korta upp sig i slutan en aning.
Tar fram höften, i galopptakt, släpper fram innerbogen och bara åker med. så länge han orkar.
Ska vara lite pedagogisk och bryta av innan han börjar tappa bärighet, och ta om i stället. Hm.. självklart eg, men det är ju så kul att åka med i den galoppen, tills den avtar... Ajabaja!

Ute på vägar och stigar får min häst (kbl-travare) rulla in i galoppen (inte öka traven). Han är rätt stel i galoppen då, men jag låter honom gå och försöker känna rytmen och efter en liten stund försöka jobba med böjningen och avslappningen. Han har lärt sig att galopp är en högre växel (som någon här uttryckte så bra), så vi skippade galopp i flera år tills skritt och trav satt ordetligt, har även jobbat med piaff innan galopparbete. För att få honom att fatta galoppkomando sa jag galopp varje gång han själv galopperade (vid löshoppning tex, eller hopp över bommar på volten). Senare har jag lagt på galopphjälp, vilken jag måste erkänna att jag inte riktigt vet hur jag gör....han fattar nog på rösten.

En sak han har emot sig är att han lätt blir stel runt bogarna (tror det är ganska vanligt för de tyngre raserna och körhästar), så om inte han är "loss i bogarna" är det ingen ide att försöka. När jag försöker galoppera på ridbanan tänker jag lite öppna för att hålla bogen på plats.

Jag har jobbat från flera olika håll med min (friska) kallblodstravarvalack som tyckt det varit rätt svårt med galopp.

Dels är han jobbad på lina och tömkörd med fattningar. Där jobbar han avslappnat och kan då få en bärig balanserad galopp formgiven bra på volterna.

Dels har vi galoppat mycket i skogen, okomplicerat rätt fram först i obestämbart tempo och blev/blir det fel galopp så rider jag bara på och visslar lite :D och sedan när han börjat få mer ro, leka lite med tempot fram och tillbaka och tids nog även leka lite med fattningarna.

Fattningarna i skogen jobbar jag ofta ur skritt och lite sidvärtsrörelse, flyttar undan för samsidiga inre sidförande hjälper - dvs skänkelvikning, och vid vägkanten "möter upp" med ytterhjälper och öppnar upp innersidan för galoppen.

På bana har jag jobbat på liknande sätt, fattat ur skritt och lite sidvärts - gärna innan kortsidan så att kortsidan naturligt bromsar upp lite. Men han blir betydligt mycket mer stressad av galopparbetet på banan, så det har vi i princip låtit bli helt (inriden 2 år sedan) till alldeles nyligen.

Nu använder jag mej till viss del av små hinder för att få fattning - ett litet kryss på volt - trav på, rullar på i galopp en halv volt efter hindret, bryter av och fattar igen över hindret.

Hinder går att använda även på lina om hästen har svårt att hitta galoppen övht, det har jag använt på tidigare kallblodstravare. Min valack har egentligen ganska lätt att ta galopp och har egentligen en bra balanserad galopp, om han slappnar av och låter rörelsen komma naturligt, men har som sagt blivit lite stressad av att galoppera under ryttare. Till stor del hänger det nog på mej också, då jag har svårt för galoppen sedan innan, alltså jag "låser" mej rent mentalt.

Samtidigt jobbar jag från andra hållet, ur en sviktande, samlad skritt tar vi galoppansatser - men där nöjer jag mej med antydan till galoppfattning då det handlar om mycket samling.

Jätteviktigt att ge stort utrymme framtill, handen får inte gå in och bromsa, då blir i alla fall min kallblodstravare stressad över att han inte får plats. Ge plats och jorda sej i sadeln "istället".

Två år är inte länge för att utbilda en häst. Ge er båda tid att bygga upp styrkan och balansen så kommer galoppen så småningom.

Jag rekommenderar också longering. Mkt fattningar och avsaktnngar, för att befästa själva galoppfattningen. Gärna med hjälp av små hinder. Inga längre galopppass dock, det räcker fint med ett halv varv, tills du märker att han orkar hålla ihop sig själv längre sträckor än så.
Då kan du börja pröva uppsuttet på samma sätt. Bara fattningar och inte länge.

Mitt viktigaste tips är dock att skynda långsamt. Gör lite i taget med myrkliv och utvärdera sådär en gång i halvåret. Även om det inte känns som om ni kommer nånstans så gör man faktiskt det om man är målmedveten och konsekvent i sina myrsteg....

Ja vi kämpar på.

Ni rekommenderar longering,det är ju en bra idé,men det är det hur jag ska få till det så att det blir bra? :confused: Han har svårt att få till någon fattning på lina,det blir att han springer in i galopp och det är ju inte det jag vill... Det är ju också en bra idé med små hinder men det är ju det att han vägrar ta sig över dom,bommar går bra men så fort de blir lite högre så vill han inte vara med nå mer.

När jag rider kan jag få till fina fattningar utan att han springer in i galopp,men då blir det bara ett kanske två språng. Bra det tycker jag. Tar små steg. Svårt det här.

Det räcker med bommar på marken, man kan avancera med att lägga ihop några bommar i en hög så blir det ett litet minihinder.

Tänk på att ha en stor volt! Gärna på ett stort fält. Det blir jobbigare ju mindre volten är.

Vad gäller galoppfattningarna på lina så är det bara att träna. I början kan han få springa in i galoppen tycker jag, tills han förstår att du vill att han ska fatta galopp och inte bara öka takten.

Se till att ha distinkt olika kommandon för trav, fortare och galopp.

När han väl fattar galopp så låt honom få galoppera nåt varv i lugn och ro, med beröm, sakta sen av, gärna till skritt, och gör en ny fattning.

Jag brukar ge nya saker tio gånger. Hur dåligt det än går första gången så tänker jag att jag ska inte ge mig förrens jag har gjort tio seriösa försök. Och på nåt sätt så brukar det alltid gå mkt bättre redan vid så där tredje, fjärde tillfället.

KL
Första försöken med unghästen på lina, gick bra då jag var övertydlig med galoppsignalen, så han nästan exploderade uppåt.. :angel:Ehrm.. med lite bock och flyg och sånt. Sedan ett jätteberöm och lite mindre tydligt nästa gång. Så det blir pang, galopp direkt och inte spänd travartrav fyra varv innan de gungar in i en dålig galopp.

Sedan då poletten trillat ner och han fattat galoppen sas räckte det med dubbelsmack och höjd linhand. Var noga med traven innan fattningen och få till böjning och avslappning ett par kontrollerade steg, och tajma galoppsignalen så hästen nästan automatiskt kliver in i galopp av signalen.
Bra med lite energi i början så det blir lätt att skilja på gångarterna och få tydliga svar, bra eller dåligt, galopp eller inte galopp. Inte ett mellanting av halvdan taktförändring och sökande.

ljud är underskattat!:)

Minns då jag kämpade med den äldre på lina. Han kom som en orm och skulle skrämma livet ur mig i mitten då jag gav galoppkommando. Det blev en dominansgrej och han fattade dessutom inte riktigt. Så tog husse linan, som aldrig gjort ngt dylikt, ropade till en gång (hepp)och hästen galopperade mjukt o fint tre varv och husse frågar över axeln hur många varv hästen skulle galoppera... Behöver jag säga att jag jobbat på pondusen sedan dess..:o

Ja vi kämpar på.

Ni rekommenderar longering,det är ju en bra idé,men det är det hur jag ska få till det så att det blir bra? :confused: Han har svårt att få till någon fattning på lina,det blir att han springer in i galopp och det är ju inte det jag vill... Det är ju också en bra idé med små hinder men det är ju det att han vägrar ta sig över dom,bommar går bra men så fort de blir lite högre så vill han inte vara med nå mer.

När jag rider kan jag få till fina fattningar utan att han springer in i galopp,men då blir det bara ett kanske två språng. Bra det tycker jag. Tar små steg. Svårt det här.

det är ju fattningarna och övergångarna som faktiskt stärker och bygger. Inte att varv på varv galoppa runt - särskilt inte på lina anser jag, då det är väldigt svårt att säkra att hästen inte bara spänner sig och fuskar med balans och bärigheten. Särskilt inte en travare kommer att stärka sig genom att varv på varv flacka runt i en obalanserad galopp. Så jag skulle fokusera på det du redan verkar vara inne på,d vs att få till väl avvägda och balanserade fattningar, sen ta ner den ganska snart igen och upprepa.
Uppsuttet ute kan du väl galoppa på lite längre sträckor så länge du känner att den är påverkbar att få att bära och balansera sig.

hakar på..

..jag fick "rådet/uppmaningen" av min tränare på sista träningen att göra så många fattningar jag bara orkade. Bra fattningar, galoppera ngr steg i bärighet (så mkt jag bara kan) och bryt av, hitta traven, ny fattning und so weiter i evigheters evigheter :D

*knapplån*
Ett sånt intressant ämne. . .

Bara nyfiken på hur ni alla gör era "fattningar" från marken?
När jag longerar/löslongerar använder jag mig av tre nivåer med pisken. Lägst=skritt, lite högre=trav, ännu lite högre=galopp. Men jag använder mig även av kroppsspråket. Lyfter upp mitt ben som i ett hoppsasteg som förstärkning. Har jag ingen pisk blir det antingen hand eller/och hoppsa - beroende på vilken häst. På en känslig häst blir det nästan bara hand/pisk. Jag använder alltså inte språket och linan håller jag i samma läge helatiden. Höjer den handen när jag ska sakta av.

Är jättenyfiken på hur ni gör - speciellt när ni har hästen vid sidan om er och jobbar i tyglarna. Kanske är bra att börja anvädnda rösten ändå?

:)

Det är ganska många pusselbitar som behöver vara på plats i själva galoppfattningen. Fattningarna bör vara prio tills man känner att dom verkligen sitter och sen bara öka på ett par språng i taget.

Här är jag helt på Totolas linje, även om man längtar efter att få galoppera, galoppera och galoppera, så är det bättre att enbart träna fattningar, fattningar och fattningar tills de sitter som de ska. När det känns OK, kan man galoppera låt säga 10 steg, bryta av och göra en ny fattning.

Det är rena rama styrketräningen också, så det är bra att jobba med, även när galoppen väl sitter där den ska. Jag jobbar övervägande med övergångar och galoppfattningar när jag värmer min dam inför ett ridpass. Jag vte redan att hon KAN trava och galoppera, så det behöver jag inte träna på.

Jag använder rösten mkt i början för att det ska vara tydligt. Men på "gamlen" lyfter jag linhanden och rätar upp mig, lyfter på samma sidas knä lite.
Alltså byter från att gå med i travtakt till att göra ett taktbyte med lyft i hållningen. stannar upp och lyfter. Så galoppen inte rusar fram utan kommer upp.
Om det skulle behövas höjer jag spöet bakom eller mot bakdelen oxå.
och nästa förstärkning/förtydligande är rösten: dubbelsmack.

Vid sidan, gåendes på volt med vanliga tyglar o tränsbett.
Då gör jag samma sak. Rätar upp och lyfter upp innertygeln och släpper fram insidan och kanske smackar till.

Vill ha ganska mkt energi för att det ska bli rjeäla skillnader på saker o saker. Inga onödiga missförstånd.

har mesat på och velat ha det så mjukt som möjligt förut, med resultatet att hästen vissa gånger missat signalen och allt blivit luddigt.
Nu kör jag med tydliga signaler och plockar ner till mindre o mindre beståndsdelar då själva rörelsen är befäst.
Med bra kommunikation och mkt beröm o välavvägd ökning av krav blir det inte stressigt fast kraven är tydliga och reaktionerna ganska starka.
Viktigt att sluta i rätt tid oxå! Så det inte blir tröttgalopp med flack fart framåt!

Jag använder rösten mkt i början för att det ska vara tydligt. Men på "gamlen" lyfter jag linhanden och rätar upp mig, lyfter på samma sidas knä lite.
Alltså byter från att gå med i travtakt till att göra ett taktbyte med lyft i hållningen. stannar upp och lyfter. Så galoppen inte rusar fram utan kommer upp.
Om det skulle behövas höjer jag spöet bakom eller mot bakdelen oxå.
och nästa förstärkning/förtydligande är rösten: dubbelsmack.

Vid sidan, gåendes på volt med vanliga tyglar o tränsbett.
Då gör jag samma sak. Rätar upp och lyfter upp innertygeln och släpper fram insidan och kanske smackar till.

Vill ha ganska mkt energi för att det ska bli rjeäla skillnader på saker o saker. Inga onödiga missförstånd.

har mesat på och velat ha det så mjukt som möjligt förut, med resultatet att hästen vissa gånger missat signalen och allt blivit luddigt.
Nu kör jag med tydliga signaler och plockar ner till mindre o mindre beståndsdelar då själva rörelsen är befäst.
Med bra kommunikation och mkt beröm o välavvägd ökning av krav blir det inte stressigt fast kraven är tydliga och reaktionerna ganska starka.
Viktigt att sluta i rätt tid oxå! Så det inte blir tröttgalopp med flack fart framåt!

Tack för den förklaringen! Då är det inte så mycket som skiljer oss åt ändå ;)
Finns det fler/andra som gör på något annat sätt?

Bara nyfiken på hur ni alla gör era "fattningar" från marken?

Jag använder flera samspelande hjälper vid galoppfattning på longerlina.

Gör ett "puss"ljud
Öppnar kroppen, dvs drar bak främre axeln och skuldran så jag liksom bjuder honom framåt. Motsvarande med bakre skuldran/pisken som ramar in bakifrån.
Säger gaaalopp.

Får jag ingen reaktion då förstärker jag med en vift med spöet mot bakdelen.

Oftast fattar han galopp redan vid pussljudet.
Använder samma röstkommanden även vid uppsuttna galoppfattningar.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 240
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar