Goda råd och tips mottages!

Z

zockan

Är mycket intresserad av vad AR/Barock har att tillföra nu när min nyinköpta 6-åring ska "ridas in på nytt". Hon är tidigare riden rakt fram i skritt trav och galopp, men så mycket mer är det inte, och efterssom jag vill ha en välriden och hållbar häst tycker jag att det bästa är att börja om från början :d

Har tänkt att ägna mig åt ledarskapsövningar och arbete från marken den första tiden... Jag är mycket intresserad av att utveckla min ridning, och inser att jag gärna skulle vilja låna lite från AR/Barock då jag innan har sett mig själv som en korsning av klassisk- och westernryttare. Men hur sätter man igång? Var börjar man? Vilka markövningar är bra såhär i början?

Är själv av den uppfattningen att men ska behärska att arbeta hästen från marken innan man sitter upp, behärska skritten innan man börjar arbeta i trav o.s.v. och att man hellre bygger upp och motionerar hästen på uteritter istället för att nöta på ridbanan...

Eller ska man inte börja trava hästen ute förrän man är färdig med skrittarbetet på ridbanan? Vad anser ni?

Men framför allt, jag vill gärna ha bra tips på vad man börjar med, vilka markövningar som är bra o.s.v.

Sv: Goda råd och tips mottages!

Mitt tips är att du i en större grad sätter dig in i vad AR är innan du kommer igång, så att du dels kan se om det är vad du söker, och dels om det är den vägen du vill gå.

Du är ju lyckligt lottad som börjar nu när det börjar finnas tillgång till ett brett spektra av duktiga klassiska tränare. Förutom Bent Branderup och hans AR (där tycker jag för övrigt att oavsett vem man väljer att träna för sedan så är det en god investering att åka som fotfolk på en av hans kurser och få hans utbildningssystem förklarat med hans egna ord, för det är ett ganska listigt system), så kommer det ju högt kvalificerade tränare från åtminstone tre av de klassiska europeiska akademierna till Sverige (Colonel Carde från Saumur, Artur Kottas från SRS, Julio Borba från EPAE) plus ett antal fristående tränare från olika länder.

Börja också med att försöka hitta en vardagstränare. Det gör du lättast genom att titta på lite olika träningar runt omkring där du bor, sen kan du välja den som ger dig bästa känslan i maggropen tills vidare.

Försök sedan att komma i väg och titta på några av de internationella tränarna när de kommer, och även svenska tränare förstås, och sortera inte blint bort de som håller på med tävlingsdressyr. Och läs så mycket du kan, se på filmer, allt som kan bredda din kunskap.

Sv: Goda råd och tips mottages!

Ge dej tid att finna din egen väg!
Förra inlägget var bra: gå kurser och läs allt du ser och bilda dej en egen uppfattning. Snart börjar du förstå vad det är du ska titta efter hos din häst och då kan du själv lägga upp din träning så den passar just dej och din häst. Det finns vissa hållpunkter, men för övrigt har ju var och en sin väg att gå, beroende på ideal och förutsättningar m m.
Var inte rädd för att prova, så länge du inte krånglar till det för hästen. Börja med det lilla du tycker att du begriper så länge så nystar det upp sej efter hand!
Ju mer du kan kommer du att kunna kontrollera dej själv om du är på rätt väg eftersom AR är uppbyggt så logiskt och intuitivt, och det ger stort utrymme för egna lösningar inom ramarna.
Lycka till och njut av en mjuk ridhäst!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 101
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 629
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar