B

Bea2

Är novis på det här med islandshästridning så någon kanske vill hjälpa mig reda ut det här. Sitter men ned i galoppen eller är det lätt sits och fältsits som gäller? Vad är det som gäller på tävling? Vilken sits ska man ha i tölten? Har sett en del ryttare som nästan sitter i stolsits, med skänklarna långt fram, är det för att driva fram hästen eller är det bara en dålig sits helt enkelt? Förvirrad :confused: Berätta gärna vad ni tycker kännetecknar en god sits i de olika gångarterna, kanske vill ni visa någon bild. Skulle bli jätteglad då! :p

Sv: God sits?

På tävling får man sitta hur som helst, om du inte tävlar i ungdomsklass. I vuxenklassserna räknas sitsen inte in i domarpoängen.

Om jag rider ute och galopperar över stock och sten så brukar jag "stå" i fältsits, mest för att jag ska hålla balansen bättre, hästen verkar inte bry sig för sin balans. Men så har jag inte så stora krav på samling och sitsinverkan i galoppen ute. I paddocken och på tävling sitter jag helst ned i galoppen.

I tölt rider jag i lodrät sits (axel/höft/häl rakt i i lodlinjen), kolla i vilken dressyrbok som helst. Stolsitsen känns lite gammaldags, typ hur man red tölt på Island förr. Sen tycker jag den ger sämre balans, och svårare att utnyttja vikthjälperna i sidled, men det är nog en vanesak.
Snarpur_nordisk_2_byline.jpg

Världsmästaren i tölt Jóhann R Skúlason sitter inte i stolsits när han rider...

Senast ändrad av en moderator:

Ramn skrev:
På tävling får man sitta hur som helst, om du inte tävlar i ungdomsklass. I vuxenklassserna räknas sitsen inte in i domarpoängen.

Jodå, det gör den. Sitter man "förjävligt" i exempelvis traven så får man avdrag på travpoängen. Samma gäller ungdomsklasser som ej längre har en egen poäng för sits&inverkningar.

Någon annan som vill visa bild på ryttare med föredömlig sits?

Senast ändrad av en moderator:

I galopp på tävling kan nog lodrät sits, lätt (3-punkts-) sits och fältsits anses vara lika korrekt, förutsatt att ryttaren sitter/står i balans och inverkar korrekt på hästen. Det finns alltså ingen föreskriven sits som man "skall" använda. Jag använder den sits som får hästen att visa sin bästa galopp. På den häst jag har nu är det oftast lätt sits - sitter man tungt ner i sadeln på honom finns alltid risken att det blir pass eller tölt istället....

Korrekt sits i tölt är lodrät sits, men tittar man på bilder på gamla isländska bönder sitter de nästan uteslutande i stolsits.... Vilket både är fult och gör att man inverkar sämre på hästen. Däremot ger ju stolsits mycket tyngd rätt långt bak, så orkar/kan man inte rida hästen till samling på ett korrekt sätt, kan det ju kanske vara en enkel genväg....?

Dte där med galoppen har ju alla förklarat. Det viktigaste är att man sitter på ett sätt som hjälper hästen i dess gångarter och man kan inverka på bästa sätt. Stolsitsen ger ju som sagt en extra drivning men Töltridning handlar en hel del om drivning. Man får ta och känna efter om ens häst behöver den drivningen ibland och då kan man sätta sig några steg i Stolsits (sätta sig på bakfickorna men benen behöver inte nödvändigtvis åka fram)för att hästen skall trampa under sig. När man rider Islandshäst handlar det mycket om att rida på en känsla. Man inverkar när det känns som om dte behövs MEN man får aldrig glömma bort att låta hästen vara emellanåt och se om den bär sig utan inverkningar. Om man rider och inverkar för mycket kan hästen istället bli störd!

Detta är lite av vad jag har lärt mig samt tycker och tänker i spec. töltridning:angel:

Jag tycker inte att stolsits och en drivande sits är samma sak. Visst kan man behöva "sitta till" lite extra ibland, och då momentant komma bakom lodplan med sina axlar, men precis som du säger, så behöver ju inte benen åka fram för det! Håller man kvar benen på rätt plats kan de ju dessutom hjälpa till att driva!

Håller i övrigt med om att man i islandshästridningen måste vara mer flexibel i sin sits och känna vad som passar hästen i form av lätt sits/lodrät sits/extra drivning osv.

Filippan skrev:
Jodå, det gör den. Sitter man "förjävligt" i exempelvis traven så får man avdrag på travpoängen. Samma gäller ungdomsklasser som ej längre har en egen poäng för sits&inverkningar.
Mitt misstag, det har säkert ändrats i senaste FIPO (giltig fr.o.m 2006). Jag vet att det delats ut varningar för "dålig" sits förr i vuxenklasser...

Filippan skrev:

På tal om det så tycker jag att det är hemskt tråkigt att dom har tagit bort sists och inverknings poängen för ungdomar ..

Det har inte ändrats från förra FIPO. Sits&inverkan finns alltid med i bedömningen på varje moment, även om det inte har en egen bedömningspunkt annat än i en del ungdomsgrenar. Och det har varit så länge.

/Malin

Vill någon sätta in bilder på hästar bakifrån i olika gångarter? Det jag är intresserad av att se är hur ryttaren håller om/inte håller om hästen. Tack

Har inga bilder, men det normala är att man INTE håller om hästen, utan att benen hänger rakt ner (eller t.o.m. pekar något utåt). Min uppfattning om "korrekt" i detta sammanhang är att benen skall hållas i en naturlig ställning rakt ner utan att varken hållas bort från hästen eller hålla om den. En del hästar kan vara så känsliga att de far iväg bara man nuddar dem med skänkeln (därav att man ibland håller benen lätt utåt), men jag tycker att en riktigt inriden och tränad häst skall acceptera att skänkeln finns där, och bara reagera på den när ryttaren använder den. En häst som far iväg för minsta lilla är ju också svårt att flytta i sidled med skänkeln, och ridningen blir minst sagt "ryckig".

Liknande trådar

Dressyr Sommarfunderingar i hettan. Ofta så pratar man om sitsen betydelse och korrekt inverkan på hästen. Det finns mängder av olika...
Svar
15
· Visningar
1 801
Senast: tuaphua
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 254
Senast: Boj
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar