God hovvård; bilder och bra sidor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ang
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 1 117
A

ang

Har kikat omkring lite på nätet, men hoppas att ni vet bättre råd. Finns någon sida som visar bra, och kanske sämre, hovvinklar?

Njae , jag har i alla fall inte hittat någon...

Men när det gäller hovvinklar finns inte så mycket att VISA...
HÄR kan du se framåtbruten o bakåtbruten hovvinkel från sidan, dessa vinklar bör undvikas. (framåtbruten vinkel finns dock en del hästar som har naturligt och DÅ ska man låta det vara så! Bakåtbruten vinkel = STOR risk för ledinflammationer, ffa i karpus, men även andra leder påverkas.)
Sett framifrån elelr ännu hellre bakifrån (man ser bäst bakifrån faktiskt) så ska du studera hästen i rörelse rakt framifrån/bakifrån. HELA hoven bör sättas ner i marken samtidigt, DÅ är hoven verkad i korrekt vinkel (i sidled). VÄLDIGT många hästar går med för hög utsida på framfötterna, vilket resulterar i att hovens utsida sätts ner tydligt före insidan när hästen går.
Jämför detta med att spika fast en tunn träribba på utsidan av dina egna skor, som du inte får ta av dig på åtta veckor och dessutom måste träna med... Och till detta lägger du det faktum att hästens nedre leder inte har någon som helst rörlighet i sidled, utan ALL snedbelastning påverkar leden negativt - övertryck på ledytorna på den "lägre" sidan och övertänjning av liganmenten på den "högre" sidan.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 290
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 072
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år... 2
Svar
28
· Visningar
2 299
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka