God dressyr, både skrämd och ledsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

quigley

Trådstartare
Jag har läst i dressyr forumet till och från sedan 2003. I början tyckte jag det var rätt kul. Folk verkade kunniga och så. Men sen ju längre tid jag läst på forumet dessto värre blir det.

Först pratar folk om hur man ska utbilda hästarna hit och dit.Kommer även med både tips och instruktioner till andra. Ibland bra tips men ofta ganska suspekta sådana.

Jag måste uppriktigt sagt säga att jag är både förvånad, coockad och blir ganska upprörd när man nu läser i flertalet trådar att folk är helt facinerade över "samsidiga hjälper", "man ska fånga upp på yttertygeln" osv.

Min mamma fick lära sig det på 70-talet av någon jag glömt namnet på. Och jag har ridit för en A-tränare efter den principen sedan jag var sju år gammal. Är det så revolutionerande måste jag säga att jag förfäras både av de resoneman många här inne för och även av att de "hjälper" andra med instruktioner på hur de ska rida.

Jag menar inte att jag skulle vara den som rider mina hästar på mest korekt vis eller något sådant men allvarligt talat. Vad kan männskorna här egentligen om dressyr och dressyrutbildningen av hästar?

Det som balkenhol så nytt kommer till sverige och berättar på clinicks sen några år tillbaks finns redan i sverige. Problemet är bara att majoriteten av dressyrutövarna tycker att det är för besvärligt att anpassa dressyrträningen indiveduellt till varje häst istället för att göra som "alla andra" och rida likadant på alla hästar och tro att det fungerar på alla hästar bara för att tränaren sa det.

Vill man verkligen ha en bra dressyrutbildning i sverige är det inte svårt alls. Det är bara en fråga om man är beredd att jobba så målmedvetet varje dag och faktiskt BETALA för bra träning istället för medelmåttig.

Sv: God dressyr, både skrämd och ledsen.

Det kanske är så att många som skriver här inne inte tränar kontinuerligt för tränare, vad vet jag?

Jag måste uppriktigt sagt säga att jag är både förvånad, coockad och blir ganska upprörd när man nu läser i flertalet trådar att folk är helt facinerade över "samsidiga hjälper", "man ska fånga upp på yttertygeln" osv.

Hmm.
jag antar att du menar "annorlunda träning" tråden bla.? vad ser du där som gör att du läser att folk ger råd? jag ser bara folk som frågar, som inte påstår att de sitter på ngn sanning de inte gör, utan snarare erkänner det?

ang. uppe för ytter och övrigt, så visst, det är grundläggande. det tror jag inte någon missat? :crazy: Mycket på Dressyrforumet som diskuteras tycker jag är grundstenar och grundläggande principer mot vägen till God Dressyr....? Jag vet inte riktigt var du läser där folk ohhhar och aahhar över det och annat? :crazy: Jag läser forumet som ett utbyte av tankar och åsikter och diskussion runt dessa. inte ordinerade instruktioner....? :crazy:

Håller med mackan.
Vad ser du egentligen?

Vem sa att det i o f s är nytt som Balkenhol förespråkar? Min tränare sa "det är ju det där vi håller på med". Men BRA och VIKTIGT. Eller hur?

Du verkar ju ruskigt kunnig och kvalificerad (eller var det din mamma där på 70-talet?) så du får väl gå in då och ge de råd du anser vara bra? Svårare är det väl inte.

Det ser jag fram mot:idea:

med risk för att låta som "bill och bull" så ställer jag mig lika frågande som Mackan och Flash.. Vad menar du?

Det kanske är så att många som skriver här inne inte tränar kontinuerligt för tränare, vad vet jag?

Men det har du ju redan frågat nu och fått flera svar på också:confused: :confused: I annan tråd visserligen men jag hänvisar dit då.

Det kan vara så också, att man rider för flera tränare och vill diskutera olika infallsvinklar/filosofier.
Och för mig, som nybörjare, så är det ovärderligt att få tillfälle att här kunna ställa frågor, som kanske skulle hacka hål i huvudet på tränarna...

Det var mest ett svar till TS, jag vet inte om det är många som använder Bukes dressyrforum "i stället för" en verklig person med kompetens?

Jag som läser i princip alla trådar här inne (dock inte vartenda ord som skrivs) kan också tycka att man kan bli förvånad över att vissa trådar blir mastodontlånga - och att ibland vissa svar är underliga.

Men har man läst här inne i många år så varierar typen av trådar, vilka som skriver i trådarna, vilka som alltid responderar på varandra etc. Så trådarna varierar mycket beroende på vilka användare som är mest aktiva "för stunden".

Men hallå -

alltså vad är det du syftar på? Det var du själv som höjde frågan huruvida de som ger råd tränar för någon överhuvud taget, dvs ställde det som att det var det som var problemet, att de INTE tränar för ngn.

Nu hänvisar du till att trådarna färgas av specifika användare? vad syftar du på? Klarspråk tack, om du har ngt att säga?

Men det är väl klart att trådar påverkas av vilka som skriver i trådarna? Säger man något annat så är man ju fel ute. Däremot så varierar ju de aktiva användarna då och då = trådarna innehåller olika innehåll. Svårare än så är det inte.

Mitt inlägg nr 2 var bara en tanke, alla kanske tränar för oerhört kompetenta människor - det vet ju inte jag. Men det är ju inte enbart du, Malinsky och FB som svarar i trådarna här inne....

Jag förstår inte "upprördheten" över ursprungsinlägget, och vad TS menar egentligen kan ju inte jag svara på. Det får hon göra själv!

Men det är väl klart att trådar påverkas av vilka som skriver i trådarna? Säger man något annat så är man ju fel ute. Däremot så varierar ju de aktiva användarna då och då = trådarna innehåller olika innehåll. Svårare än så är det inte.

Mitt inlägg nr 2 var bara en tanke, alla kanske tränar för oerhört kompetenta människor - det vet ju inte jag. Men det är ju inte enbart du, Malinsky och FB som svarar i trådarna här inne....

Jag förstår inte "upprördheten" över ursprungsinlägget, och vad TS menar egentligen kan ju inte jag svara på. Det får hon göra själv!

Ja det är självklart att det påverkar vilka användare som skriver.

Fast nu var det ju såhär att Q skrev ett inlägg och du var den förste som svarade med att "det säkert berodde på att de som ger råd inte tränar". Då har du ju satt tonen för vad du anser så att säga? sen startade du en egen tråd om träningsämnet där det påstods att "det diskuteras" i en annan tråd - men det var väl ingen diskussion utan ditt eget uttalande faktiskt enbart.

du missförstår mig om du tror jag att jag tror att det är ett påhopp på mig själv. det tror jag inte, långt därifrån. Jag läser dock in en hel del undertryckt irritation som poppar upp i din frågeställning. det är helt mänskligt, jag blir själv irriterad i perioder på forumet. Men i och med att du är moderator så kanske du får vakta din irritation i fråga om anspelningar lite extra? det misstolkas LÄTT annars, och det är säkert det jag gjort, men likväl så förefaller det som att du insinuerar saker och då tycker jag det är mycket bättre att säga det rakt ut - moderator eller inte.?

Hmmm, om jag står för oseriöst innehåll och du undrar vad jag kan eller inte så pm:a gärna.

Fast på ett sätt förstår jag vad du menar också, kanske. :cool: Faktiskt. MEN fattar inte vad quigley menar faktiskt. Blir inte klok på det.:confused: Man kan tolka det inlägget på olika sätt faktiskt. Men vet man bäst så gör man väl ,antar jag.

Senast ändrad av en moderator:

Med risk att verka tjatig - håller med mackan igen.:o :p

Ja det är självklart att det påverkar vilka användare som skriver.

Fast nu var det ju såhär att Q skrev ett inlägg och du var den förste som svarade med att "det säkert berodde på att de som ger råd inte tränar".

Har jag nämnt "de som ger råd" i ovanstående mening (som jag skrev i inlägg 2)? Jag menade iaf alla användare generellt, både de som ställer frågor och som svarar...

Att du, som du själv skriver, läser in saker som inte står skrivna kan ju inte jag göra någonting åt. Irriterad är jag inte...

Ok. Då rättar jag in mig i ledet och ska inte tjafsa om detta vidare.

Som sagt, jag kan inte påvisa exakt vad du menat eller inte menat, jag kan redovisa för hur jag tolkat det. Att du som moderator var först med att svara i en så negativt inlägg ang. de som skriver på forumets kunskaper och kompetenser, som Q's inlägg är, bäddade lite för dålig dager om du frågar mig, därav reaktionerna. Menar inte att bråka alls, utan bara att inte skutta runt i buskarna med min irritation när jag blev irriterad - för det blev jag, gällande dina kommentarer, och nu har jag adresserat det och förklarat varför och hur det kan tolkas, end of story.

Mvh/mackan

Håller med mackan.
Vad ser du egentligen?

Vem sa att det i o f s är nytt som Balkenhol förespråkar? Min tränare sa "det är ju det där vi håller på med". Men BRA och VIKTIGT. Eller hur?

Tja det är ju just det dom INTE gör.... dom tror dom gör det men det gör dom inte.... egentligen.

Jag kan då svara för mej.

1. Jag tränar för tränare både dressyr o hopp.

2. Jag svarar aldrig något som jag inte vet från egen erfarenhet, därav sällan ang tävlingar tex för det är länge sen. Får väl se om det blir ändring där framöver...

OCh vart tog ts vägen?

Jag tolkar dressyrdiskussionerna som att man kan köra fast, även om man har tränarögon på sig. Man tänker i "gamla" banor. Sen finns det dåliga tränare också, men det kanske man inte vet om man inte funderar
på varför man gör saker....

Man har då en frågeställning och får infallsvinklar här och kanske en del svar som är värda att ta fasta på. Man testar och förkastar eller tar till sig samt diskuterar olika vägar till målet.
Andras erfarenheter är intressanta och man kan lära sig saker även på ett internetforum.
Jag har lärt mig oerhört mycket bara av att läsa och tänka och se saker och ting på "nya" sätt. Hade jag bara lyssnat på en och samma (eller några få olika) hade jag inte varit den ryttare jag är idag. Jag är ständigt nyfiken och vill utveckla min egen ridning och gör det för instruktör samt även på egen hand.

Sedan är det så att jag tycker att mycket av dressyren som lärs ut på ridskolor runt om i landet är för mycket fokuserad på hästen/formen och alldeles för lite på hur ryttaren inverkar, mer än att man ska försöka sitta still och att de ska se "fint" ut.
Det är MIN erfarenhet - din kanske är helt annorlunda.

Alla har inte möjlighet att träna för instruktör så ofta som man önskar heller. Men frågor/funderingar kanske man bär på.

Måste man vara halvproffs (tävla på hög nivå) för att få yttra sig?
Får man fundera över även det mest "grundläggande"?

Jag tycker det.

Senast ändrad:

Har jag nämnt "de som ger råd" i ovanstående mening (som jag skrev i inlägg 2)? Jag menade iaf alla användare generellt, både de som ställer frågor och som svarar...

Att du, som du själv skriver, läser in saker som inte står skrivna kan ju inte jag göra någonting åt. Irriterad är jag inte...

Joooo då...lite smågrining är du att ;) ;)

Förstår faktist vad du menar!!! Fantastiskt!! Eller hur?

Det finns MÅNGA här på Bukefalos som bara kastar ur sig "sanningar" som de hört eller läst om och inte har en aning om vad de innebär.

Erfarenhet är en stor fördel för att kunna sålla agnarna från vetet, och det är ju inte lätt för de stackare som hamnar i "fanklubbarna" och sväljer allt med hull och hår utan att ifrågasätta...nu är vi där igen...men det är ju dagens sanning.

Erfarenhet är också viktigt för att överhuvudtaget kunna ge någon annan några råd, och ibland låter det att mer än vad det händer för rådgivaren själv i fråga...vissa påstådda fakta är utopier som endast fungerar i en perfekt värld med en perfekt häst.

Det är då man börjar misstro vissa användares erfarenhet och kunnskaper om den stora konsten att rida. Känsla för ridningen kan man inte läsa sig till utan den måste man uppleva från hästryggen, med hjälp av en duktig instruktör som berättar när man gör rätt så att man sedan själv kan sträva efter samma känsla, även utan instruktioner.

Tja det är ju just det dom INTE gör.... dom tror dom gör det men det gör dom inte.... egentligen.

Vilket matnyttigt inlägg Fio :D Kanske bättre att utveckla kommentaren så du inte anklagas för att vara en av de helt utan grund som är ute och cyklar i buskarna och delar ut skumma kommentarer. för där vill du väl knappast hamna eller anser dig höra? :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Ja lite spinoff på travtråden. Själv har jag sett hemska saker både i verklighet och på nätet. Innan jag skriver fakta vill jag...
Svar
6
· Visningar
1 212
Senast: annie_cool
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 614
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar