Gnällig 8v valp

Cavapoo

Trådstartare
Hej!

Har problem med vår 8 veckors valp, som springer runt hemma och gnäller för till synes ingen anledning. Han har varit hos oss nu i fyra dagar och vi har testat att ignorera, men det slutar med att han "protest-kissar" en liten pöl för att sen fortsätta gnälla. Han är även jätteduktig och gnäller när han behöver gå ut, det frustrerande är att han kan börja gnälla direkt efter att man kommit in för att sen kissa en liten fläck.

Är det att han inte klarar av att var "ensam" (vi lämnar honom självklart inte ensam, utan vistas i samma rum, ofta väljer han att gå från oss för att springa runt och gnälla)? Eller kan det vara över-/understimulering? Det kan inte vara att han saknar närhet, för han vill helst inte bara ligga i knät. Har han helt enkelt inte blivit "en i flocken" än och saknar sin mamma och sina syskon? Ingen av oss har tidigare varit med om detta och känner nu viss uppgivenhet... Det är uppenbart att det inte går att ignorera och att tillrättavisa vill vi undvika när han är så liten.

Någon som har något tips?

Över- och understimulering är det inte lönt att ens överväga med en 8 veckor gammal valp. Kissar valpen ordentligt när den är ute? Dricker den ovanligt mycket?

Valpen har varit hos er i 4 dagar, så jag tycker inte ni ska känna er uppgivna ännu. Allt är fortfarande nytt, lite skrämmande, ovant och konstigt för valpen. Fortsätt med fasta rutiner, ut och kissa efter mat, sömn och lek. Tillrättavisa inte valpen när den gnäller eller kissar på golvet utan ignorera gnäll och torka upp kisset utan att banna valpen.

Har det gått närmare 2 veckor och valpen fortfarande gnäller konstant hade jag kontaktat uppfödaren för rådgivning.

Ta det lugnt.

Ta upp hunden i famnen och vagga den som en bebis när den springer runt, förmedla lugn och trygghet. Så små valpar har lätt för att bli övertrötta och vimsa runt, klart den kissar när den blir kissnödig eftersom den omöjligt är rumsren.
Gå ut med hunden ofta, beröm när den kissar/bajsar. Lek i lagom mängd, men framförallt håll hunden nära er och låt den vara valp.

Hej!

Har problem med vår 8 veckors valp, som springer runt hemma och gnäller för till synes ingen anledning. Han har varit hos oss nu i fyra dagar och vi har testat att ignorera, men det slutar med att han "protest-kissar" en liten pöl för att sen fortsätta gnälla. Han är även jätteduktig och gnäller när han behöver gå ut, det frustrerande är att han kan börja gnälla direkt efter att man kommit in för att sen kissa en liten fläck.

Är det att han inte klarar av att var "ensam" (vi lämnar honom självklart inte ensam, utan vistas i samma rum, ofta väljer han att gå från oss för att springa runt och gnälla)? Eller kan det vara över-/understimulering? Det kan inte vara att han saknar närhet, för han vill helst inte bara ligga i knät. Har han helt enkelt inte blivit "en i flocken" än och saknar sin mamma och sina syskon? Ingen av oss har tidigare varit med om detta och känner nu viss uppgivenhet... Det är uppenbart att det inte går att ignorera och att tillrättavisa vill vi undvika när han är så liten.

Någon som har något tips?

Inte skulle du ignorera en gråtande bäbis? Hjälp lillen finna tröst och närhet hos er, hela världen har ju gått upp och ner helt plötsligt så det är klart det finns saker att vara bekymrad över. :)

Valpen är 8veckor, ni har fått hem en baby. Gnället kan bero på massa olika saker, är det exempelvis en schäfer med mycket pipande i familjen så är det inte alls konstigt att gnällandet ligger nära tillhands när man är liten, har lämnat sin familj och kommit till en ny okänd plats med okända människor. Valpen protestkissar inte, den har starkt begränsad förmåga att hålla sig och har antagligen inte ännu förstått att det inte är önskvärt att den ska prova hålla sig när den vistas inne utan kissar presis som den gjort när den va i valplådan.
En sådan liten Valpen vet säkerligen inte heller att den gnäller konstant, gnällandet är en reflex precis som andningen och inget valpen gör medvetet för att få just er uppmärksamhet (med tiden lär den sig att pipande och gnällande ger olika typer av uppmärksamhet så som att den får gå ut men det tar längre än fyra dagar)

Prata med din uppfödare om stöd och råd, hur har hunden levt sina första 8veckor i livet? Har dom rastar dom regelbundet och påbörjat runsrenhetsträningen eller har de bott i hundstall/hage där de fått gjort som de vill?

Min valp var väldigt otrygg när hon kom. Jag fick bita i det sura äpplet och till och med sov på golvet stundvis de första nätterna för att hon skulle bli lugn och sova. Idag är jag jätte glad att jag tog mig den tiden hon behövde och inte ignorerade hennes signaler på att hon var otrygg. Jag har aldrig "hönsat" henne men ändå visat att jag alltid står bakom henne och varit uppmuntrande. Idag är jag och min hund är i princip aldrig i från varandra och hon skulle antagligen skydda mig in i döden om jag bad henne (vi tränar mycket skydd mm). Hon viker aldrig från min sida och är min bästa vän.

12806183_964651950270058_9219718950530758520_n.jpg

Tack för alla svar. Vi ska testa att göra som några föreslagit och följa våra första instinkter och plocka upp honom när han börjar gnälla :)

Tror däremot jag måste förtydliga lite; vi är väl medvetna om att han inte är rumsren än och förväntar oss inte det heller. Det sker olyckor hemma dagligen och det är så det ska vara i början. Det vi funderade över var mest gnällandet och hur vi skulle hantera det, sen är den lilla pölen som kommer i samband med det inte själva "problemet" utan mer en parantes.

Tack för alla svar. Vi ska testa att göra som några föreslagit och följa våra första instinkter och plocka upp honom när han börjar gnälla :)

Tror däremot jag måste förtydliga lite; vi är väl medvetna om att han inte är rumsren än och förväntar oss inte det heller. Det sker olyckor hemma dagligen och det är så det ska vara i början. Det vi funderade över var mest gnällandet och hur vi skulle hantera det, sen är den lilla pölen som kommer i samband med det inte själva "problemet" utan mer en parantes.
Äter han som han ska? Så han inte är hungrig eller törstig.

Hej!

Min valp kunde också få för sig att kissa när vi kom in men det löste jag med att gå ut igen helt enkelt, ha en väldig uppsikt och bära ut valpen igen direkt. Kanske vara ute lite längre så den hinner bli helt klar. Att den kissar när ni ignorerar osv kan ju vara stresskiss kanske, att valp blir stressad när en inte får någon respons. Jag tror valpar kan kissa om dom blir stressade, gjorde min första gången jag stängde dörren till duschen.

Sen tror jag gnället lägger sig, min gnällde också en del i början. Ofta när han var lite övertrött och inte riktigt kunde komma till ro och det löste jag helt enkelt med att ha honom i knät tills han somnade. När han lärde sig det så räcker det nu med att bara lyfta upp honom och han slappnar av direkt.

Min valp kunde också få för sig att kissa när vi kom in men det löste jag med att gå ut igen helt enkelt, ha en väldig uppsikt och bära ut valpen igen direkt. Kanske vara ute lite längre så den hinner bli helt klar. Att den kissar när ni ignorerar osv kan ju vara stresskiss kanske, att valp blir stressad när en inte får någon respons. Jag tror valpar kan kissa om dom blir stressade, gjorde min första gången jag stängde dörren till duschen.

Sen tror jag gnället lägger sig, min gnällde också en del i början. Ofta när han var lite övertrött och inte riktigt kunde komma till ro och det löste jag helt enkelt med att ha honom i knät tills han somnade. När han lärde sig det så räcker det nu med att bara lyfta upp honom och han slappnar av direkt.

Jag tycker det låter som något liknande vår lilla kis gör. Men oavsett om vi svarar honom genom att uppmärksamma gnället i form av ord eller att vi kommer till honom så fortsätter han. Vi kan inte heller ha honom i knät, då går han hellre iväg från oss och lägger sig i andra änden av soffan. Han vill inte ha någon kontakt alls utan ligger bara och gnyr samtidigt som han tittar på oss "dystert".

De gånger vi försökt klappa honom då resulterar oftast i att han flyttar på sig eller ändrar ställning och då låter vi honom vara. Han äter 2-3 dl av hundmaten om dagen och får lite godis i form av sin mat/knäckebröd när vi leker och övar. Vatten dricker han kontiunerligt under dagen och maten serveras på fasta tider (8,12,16,20) varav 8 och 16 målet är lite större. Leksaker har han fri tillgång till, boll, strumpa, tuggben.

Vi har försökt trötta ut honom med kamplekar, träning så som "sitt, kom, hopp" och belönar med godis/klapp. Vi försöker ta honom på kortare promenader och det är inte alls ovanligt att vi är ute 15-20 minuter åt gången om det inte gäller en snabbkiss eller om han gnyr efter vi kommit in igen. De enda gångerna han verkligen söker kontakt i form av mys eller närhet är när han somnat och vaknat till lite så han flyttar sig närmre benen/armen om vi sitter en bit bort.

Gällande sömn så är det ett problem att få honom att lugna ner sig. Vi har försökt att sätta oss ner bredvid honom och hålla stadigt med två händer runtom honom ungefär i midjehöjd när han står upp. Vi lyfter inte utan bara håller på plats. Pratar lite lugnande. Han gnyr lite då och lugnar sig lite för stunden, men det tar inte lång tid innan han är igång igen. En "bra" dag så sover han nog bara 16 timmar. Vi är ute säkert 4-5 gånger mellan 7-12 och något liknande mellan 12-18 och framåt 20-22 så är vi ute 1-2 gånger för en sista kvällskiss.

Lider han bara av separationsångest? Har han inte identifierat och accepterat oss som en del i flocken och är därför otrygg? Han har inga problem med att kissa/bajsa ute och är bra att uppmärksamma oss genom att vanka otåligt runt dörren när det gäller bajs. Vi stänger även dörrar till sovrum/toalett och bor i en 2:a så det är vardagsrummet/hallen/köket som är tillgängligt om vi inte sätter för en grind som gör att han bara är i vardagsrummet. Vi är alltid minst 1 närvarande i samma rum som honom så han är inte ensam om han inte väljer att vandra iväg.

Ursäkta för ett långt inlägg, men det är lite frustrerande att inte kunna sätta fingret på problemet :)
O.B.S. Vet inte om det är relevant men han var den enda hanen och dessutom den största i sin kull på 4. De är uppväxta i en hundhage och har haft sin mor och även en annan kull med sig under tiden. :)

Senast ändrad:
Jag tycker det låter som något liknande vår lilla kis gör. Men oavsett om vi svarar honom genom att uppmärksamma gnället i form av ord eller att vi kommer till honom så fortsätter han. Vi kan inte heller ha honom i knät, då går han hellre iväg från oss och lägger sig i andra änden av soffan. Han vill inte ha någon kontakt alls utan ligger bara och gnyr samtidigt som han tittar på oss "dystert".
Känner igen det där och det är jobbigt. Att träna passivitetsträning är ju svårt när hunden redan är lugn så att säga även om den e gnällig. Min lilles gnällande slutade lite av sig självt efter hand han kände sig mera hemma..tror jag.
Gällande sömn så är det ett problem att få honom att lugna ner sig. Vi har försökt att sätta oss ner bredvid honom och hålla stadigt med två händer runtom honom ungefär i midjehöjd när han står upp. Vi lyfter inte utan bara håller på plats. Pratar lite lugnande. Han gnyr lite då och lugnar sig lite för stunden, men det tar inte lång tid innan han är igång igen.
Min lille ville inte alls sitta i knät först utan sprattlade och höll på men jag höll kvar tills han gav upp och somnade. Det är så jag övat passivitetsträning för han gick och går verkligen inte ner i varv av sig själv. Jag släppte när han mer eller mindre somnat helt. Släppte jag efter en liten stund när han inte riktigt kommit till ro så satte han snabbt igång igen.

Oj 2-3 dl om dagen, det var en matglad valp för att vara av så liten blandning!
Min vuxna dvärgschnauzer på 9 kg äter knappt 2 dl om dagen och vår schäfer på 36 kg 6 dl :o

Han kan inte ha känningar i magen av nått slag?

Oj 2-3 dl om dagen, det var en matglad valp för att vara av så liten blandning!
Min vuxna dvärgschnauzer på 9 kg äter knappt 2 dl om dagen och vår schäfer på 36 kg 6 dl :o

Han kan inte ha känningar i magen av nått slag?
På utfodringsguiden på matpåsen som vi köpte (pure natural) så står det att hundar mellan 5-10 kg (vid vuxen ålder) ska äta 3-4 dl, eller 150-170g. Han äter dock inte allt, men måltiderna runt 8 och 16 brukar han nästan alltid få i sig en hel dl som är fuktat med lite vatten :) Men det är mycket och låter mycket, så vet inte hurpass mycket man ska följa den fodringsguiden. Ska vi testa ge lite mindre tro? Vad använder du för foder åt dina hundar?

För äter gör han alltid och det är en rund liten tjockis (han vägde nästan 4k vid vägningen innan vi hämtade honom. Hans syskon vägde nog knappt 3, så nog är han allt lite rultig :)

Känner igen det där och det är jobbigt. Att träna passivitetsträning är ju svårt när hunden redan är lugn så att säga även om den e gnällig. Min lilles gnällande slutade lite av sig självt efter hand han kände sig mera hemma..tror jag.

Min lille ville inte alls sitta i knät först utan sprattlade och höll på men jag höll kvar tills han gav upp och somnade. Det är så jag övat passivitetsträning för han gick och går verkligen inte ner i varv av sig själv. Jag släppte när han mer eller mindre somnat helt. Släppte jag efter en liten stund när han inte riktigt kommit till ro så satte han snabbt igång igen.

Höll du honom på rygg så han låg med magen upp mot dig eller höll du honom liggandes på mage om jag får fråga? Alla tips uppskattas eftersom det skär lite i hjärtat när man sitter där och håller i en sprattlande och gråtandes valp (även om det är för valpens bästa i slutändan)

På utfodringsguiden på matpåsen som vi köpte (pure natural) så står det att hundar mellan 5-10 kg (vid vuxen ålder) ska äta 3-4 dl, eller 150-170g. Han äter dock inte allt, men måltiderna runt 8 och 16 brukar han nästan alltid få i sig en hel dl som är fuktat med lite vatten :) Men det är mycket och låter mycket, så vet inte hurpass mycket man ska följa den fodringsguiden. Ska vi testa ge lite mindre tro? Vad använder du för foder åt dina hundar?

För äter gör han alltid och det är en rund liten tjockis (han vägde nästan 4k vid vägningen innan vi hämtade honom. Hans syskon vägde nog knappt 3, så nog är han allt lite rultig :)
Vi ger Nutram men jag har aldrig gett mer än 2 dl om dagen till min. Men följ de kostråd du fått från uppfödaren. Den ska veta vad som är bäst för sina uppfödningar. Reagerade bara på att det var så mycket. Men de är individer ju :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 272
Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
2 039
Senast: Heddiz
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 255
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 903
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka