Gnäller/orolig?

CA

Trådstartare
Igår var min tiks första kurs och i början var hon en riktig plåga.
Pappa körde dit mig och sedan när vi samlats och gick till plan, då skulle de som inte var förare på hundarna gå in i mitten och kolla på, och då när min pappa gjorde det blev min hund antagligen orolig.

Hon började tokgnälla och ville hela tiden in mot mitten för att komma in till pappa.
Men mot slutet gick det bra och då sökte hon mig och lyssnade, men det var i början det var riktigt kämpigt.

Vad berodde detta på? Och hur kan man göra för att få bort det?

Tänkte till nästa gång att jag ska ta med mig hennes leksak vi använder till träningen hemma, glömde den igår, tror ni att det går bättre om jag avleder henne med den när hon tappar kontakten med mig?

Sv: Gnäller/orolig?

Vissa hundar reagerar så när "flocken" delar sig. Det kan också bero på vem hunden mest ser som förare och den vill ju hundne helst följa med. Det brukar lätta allteftersom man jobbar med hunden och efter några kurstillfällen märker många det inte längre. Att hundar lever rövare vid första gångerna är helt normalt. Det är ju så mycket att titta på.

Helt normal reaktion från Din hund. Det är svårt för en hund som helt plötsligt ska hinna koncentrera sig på vad Du ber den om, samtidigt som det är många andra främmande hundar och människor på samma plats som Ni. Det finns miljoner av andra lukter omkring platsen.

Så låt det ta tid. Var gärna där en bra stund innan träningen börjar, låt henne titta runt och nosa av platsen så hon redan känner sig lite "hemma" innan alla andra kommer. Det kommer bli bättre när hon vant sig lite med gruppen Du tränar med.

Lycka till!

Men hon gjorde så även när han höll henne och jag gick iväg.
Men nu är det kurs idag igen, så förhoppningsvis ska det gå bättre.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 738
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 007
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 249
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 900
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross