Sv: "Gnälla" på förskola/skola, vanligare än någonsin?
Ja det gnälls nog mer på förskolan idag är för kanske 10 15 år sedan, men sen är det inte säkert att det är förskolans "fel"...
Det är mindre personaltäthet och det finns mindre pengar att sats på ombyggnation och göra saker...
Men sen är jag lite "gnällig" på våran förskola för tillfället då personalen överlag verkar totalt ointresserad av barnen, men jag upplever det som att det är ledningen som är det egentliga problemet och att personalen får väldigt lite ledning och lite information och får lösa situationer med barngrupper utan personal osv väldigt hastigt och lustigt...
Som tex förra veckan när jag skulle lämna elin en dag så var till att börja med hela hennes grupp redan ute på gården när vi kom, vilket den inte har varit någon gång hittills i år, så bara det var en "ny" sak. Sen fanns det ingen av den ordinarie personalen ute, utan det var enbart personal från de andra avdelningarna, vilket gjorde mig som förälder osäker och det kände ju även elin. Hon har under en period nu i vinter/vår varit lite kinkig med att bli lämnade men det hade äntligen blivit bättre, men då var det tvär kört, att sedan hennes bästis kom och reagerade på samma sätt gjorde ju inte saken bättre...
Det som hade "hänt" var att elins personal hade handledning, vilket de skulle ha haft en helt annan dag egentligen och så hade de glömt bort att informera oss föräldrar dagen innan. För det hade blivit så väldigt mycket mindre tårar och oro om vi föräldrar hade vetat om det innan vi kom och kunnat förbereda barnen, tex i dag så kommer "jessika" från björnen att ta hand om dig när vi kommer till dagis, istället för att man ska bli helt ställd när man kommer.
Men som sagt de "stora" problemen på elins förskola som jag ser det, märker nog inte elin av så väldigt mycket, men tex så visade det sig att kallvattnet i kranen inte var tillräckligt kallt, men ingen i personalen eller ledningen reagerade utan "gnällde" enbart till föräldrarna tills en av föräldrarna ringde till miljö och hälsa och fick ut en kontrollant och då blev det fart på det hela... Samma sak med ventilationen så hävdar ledningen att de kan inget göra utan det är vi föräldrar som måste klaga till kommunen... Vilket jag anser är bullshit och det är ledningens ansvar att ta hand om sin personal så de får så bra arbetsmiljö som möjligt... Ledningen har även sagt på föräldrar möten att det är bra om vi skriver upp extra timmar på barnen så förskolan får mer pengar för det blir ju ändå inte dyrare för oss pga maxtaxan...
Men "småsaker" som rör elin har jag fått bra respons när jag har gått på "rätt" person i personalen, jag har en som jag känner att jag litar på och kan diskutera med och det fungerar bra. Tyvärr är inte hon elins "egen" fröken men det fungerar bra ändå.
Oj det blev långt men jag tycker att sånt här är väldigt intressant... Jag brukar även diskutera en hel del med min mamma då hon jobbar mycket med skolfrågor så jag får en hel del tips om vart jag ska vända mig i olika frågor av henne...