"gnagning"

G

Galore

Hej, till och börja med är jag helt okunnig inom hundar, men frågar på min systers vägnar.

Det är så att henne unghund (8 mån) "gnager" på folk. alltså han nafsar inte eller busar utan han bara "smeker" med tänderna imo kläder osv. Vad betyder det? är det vänskapligt eller är det ouppfostring som man ska sträva efter att få bort. Det gör inte ont när han gör det och han gör det i "gos-sammanshang"

Senast ändrad av en moderator:
Sv: "gnagning"

Min unghund "naggar" på mig när hon är upphetsad, tex. när jag kommer för att hämta henne hos dagmatte...
Har aldrig hört att det skulle vara ett utslag av dominans eller liknande, min har ärvt detta beteende av sin mor som gör likadant:)
Är det inte något som besvärar så ser jag ingen anledning till att "uppfostra" bort det men det är ju upp till var och en:)
//C

okej, men då var det inte så farligt ju. jag har själv aldrig lagt märke till det innan, sen när vi började prata om det hade vi ingen anning om varför han gjorde det riktigt :P

Du ska se hur ful han är när han gör det:P Så nog är det gulligt:)

Min pappas (ung)hund håller gärna handen. Eller armen. Huvudsaken är att han får hålla någon mänsklig kroppsdel i munnen - det är hans sätt att visa uppskattning när han är glad. :rofl: Han håller verkligen försiktigt, enda "skadan" är att man kan bli lite slemmig. Min pappa tycker det är OK men dom funderar på att ta bort beteendet eftersom dom har en del vänner som blir rädda när hans stora käft kommer och vill "kramas". :D

Om det är så som jag tror att du menar så brukar våra hundar göra det både på sig själva, på de andra hundarna och på oss människor. Jag tolkar det som någon form av pälsvård och ser det inte alls som något negativt, snarare tvärtom :)

okej, då låter vi det fortgå..Tack för alla trevliga svar, och för att ni förstod mina förklaringar:P

Precis så gör min hund också. :D Men det har vi löst genom att sätta ett tuggben i munnen på henne när det kommer folk.

Två av våra collies, vuxna hanen och tikvalpen, gör så. Dels på varandra när de är glada och lekfulla, dels på oss när vi t.ex. kommer hem efter att ha varit borta en stund, eller när de är rent allmänt glada och "gosiga". :love:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 852
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 724
Senast: s957
·
Övr. Hund Hej. Vad jan jag göra med min unghund (tik) hon har vid 1 år ålder börjat attackera vissa andra hundar. Först grannens hund som alltid...
Svar
2
· Visningar
1 589
Senast: Nota
·
Hundhälsa Hej! Jag har en leonberger på över två år som har blivit väldigt gnällig vilket gör mig jätteorolig för jag vet inte varför han gör...
Svar
3
· Visningar
1 768
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka