GMO i foder

D

Diotima

Hej.
Jag undrar vad ni tycker om GMO i foder? Ska ha en debatt i skolan om det, och skulle vara jättetacksam för svar, och ni får gärna motivera varför ni tycker som ni tycker. :)

Sv: GMO i foder

Jag föredrar ekologiskt foder och jag fodrar helst inte med GMO-produkter eftersom jag anser att vi inte ska bråka för mycket med moder natur. Det är ju bara att se på tex. Mauritius vad som kan hända om människan tar över...

MEN samtidigt så finns det också många fördelar med GMO-produkter, dock så kan jag inte tycka att det är att föredra i djurfoder.

Jag ser inga fördelar alls!
Naturligt ska det vara.. Som fjordtokan säger så ska man inte bråka för mycket med moder natur!
Jag skulle själv inte trycka i mig GMO så varför ska mina djur göra det?

Jag är extremt anti till GMO/GM soja!! I mitt fall beror det inte på att man har genmodifierat sojan, det beror på den ENORMA naturförstöringen och inverkan som odlingen på det här har för människor och djur i Brasilien. Om man sätter sig ner och läser på vilken katastrof det här är så kan man ALDRIG tycka att det är ok med den här "odlingen" och vad det innebär i praktiken. Istället för att utnyttja att sojan är motståndskraftig vid svåra odlingsförhållanden så väljer man att fullständigt dränka den i Roundup och t e x Paraquat.... Paraquat är ett extremt giftigt medel som är förbjudet i EU, men att köpa in produkter som är framodlade - fullständigt dränkta i Paraquat - är tydligen en helt annan femma så länge det är gjort i ett annat land. Folk som jobbar med det här blir sjuka, i vissa fall t o m förlamade, deras barn föds många gånger med missbildningar (mycket oftare nu än innan denna soja började att odlas!), djuren tappar sin fertilitet, vattendrag blir förgiftade och you name it. Om man anser att GMO/GM soja är ok är man väldigt dåligt påläst!

Så länge som man köper produkter som innehåller GMO soja så bidrar man till att det här får fortgå. Jag skulle vilja vädja till folk att betala en liten peng till och välja en produkt som inte innehåller GMO/GM soja.

Senast ändrad:

Är helt i mot GMO! Vill inte had det i min mat och inte i mina djurs foder.
Ingen kan säga vad konsekvensen blir med GMO i framtiden.
Äter ekologist och kravodlat gärna när odlat så långt det år. Äter bara kött från vårt land och svensk fångad fisk o skaldjur.

Jag är extremt anti till GMO/GM soja!! I mitt fall beror det inte på att man har genmodifierat sojan, det beror på den ENORMA naturförstöringen och inverkan som odlingen på det här har för människor och djur i Brasilien. Om man sätter sig ner och läser på vilken katastrof det här är så kan man ALDRIG tycka att det är ok med den här "odlingen" och vad det innebär i praktiken. Istället för att utnyttja att sojan är motståndskraftig vid svåra odlingsförhållanden så väljer man att fullständigt dränka den i Roundup och t e x Paraquat.... Paraquat är ett extremt giftigt medel som är förbjudet i EU, men att köpa in produkter som är framodlade - fullständigt dränkta i Paraquat - är tydligen en helt annan femma så länge det är gjort i ett annat land. Folk som jobbar med det här blir sjuka, i vissa fall t o m förlamade, deras barn föds många gånger med missbildningar (mycket oftare nu än innan denna soja började att odlas!), djuren tappar sin fertilitet, vattendrag blir förgiftade och you name it. Om man anser att GMO/GM soja är ok är man väldigt dåligt påläst!

Så länge som man köper produkter som innehåller GMO soja så bidrar man till att det här får fortgå. Jag skulle vilja vädja till folk att betala en liten peng till och välja en produkt som inte innehåller GMO/GM soja.

Håller helt med!

Som vanligt gör pengar att man tar något som skulle kunna vara helt kanon (kanske tom lösa världsvälten) och gör det till något rent livsfarligt.

Jag har inga problem alls med GMO generellt som växtförädlingsmetod om det innebär att man kan göra grödan mer motståndskraftiga och/eller så att man kan använda mindre bekämpningsmedel. Sen får det absolut inte missbrukas så att det produceras någon sorts monsterogräs men tror inte att det för dom som äter grödorna spelar någon roll om det bara är en naturligt muterad, förädlad gröda eller om det är någon som "designat" den.
Sen är det klart det missbrukas i dagsläget, allting som går att tjäna pengar på missbrukas i dagsläget...

Soja som garanterat inte är GMO går för övrigt knappt att få tag i, det är alldeles för dålig spårbarhet på det (men som tur är har jag inget behov av att fodra med det heller.)

Senast ändrad:

Givetis inte okej!!!

I Norge får man inte sälja GMO foder, tex Green Power alfalfa. Tycker Sverige borde ta efter och förbjuda det, ju fler land som inte tillåter ju mindre blir marknaden och det är enda sättet att stå emot GMO.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 146
Senast: linnsan
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 952
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve