Glutenfri kost

Sv: Glutenfri kost

Ärligt talat så lönar det sig inte om man får bidrag från kommunen för gluten mat som man sedan köper på apoteket. Apoteket är extremdyra i sina produkter. Enligt celeakiförbundet så försöker dom få till en ändring av detta. Det ska ju löna sig att ha remiss och bidrag och sedan handla på apoteket, men i dagsläget gör det varken från eller till. Man kan lika gärna skippa bidraget och gå och handla på konsum eller ica eller annat i stället. Summan blir ändå densamma i slutändan. En del produkter på apoteket är över 1000% dyrare än vad dom tar i affären för samma produkt.

Eh nej där har du så fel...
Vi får betala 120 kr och får då 4 jättekassar med mjölmix och pasta, rån, fiberhusk, knäckebröd och massor med andra glutenfria matartiklar. Detta räcker i 3 månader och vi får ändra receptet till mer om vi vill och vi får hämta ut det 4 ggr per recept och vi får receptet förnyat vart tredje månad.
Så nej du kan inte handla så mycket för 120 kr i en mataffär. Du skulle komma hem med max 1 paket mjölmix och ett paket pasta och ett paket rån typ.

då är ditt apotek unikt eftersom jag varit i kontakt med celeakiförbundet ang detta och fått information därifrån samt har det jämförts mat från affär resp apotek ang glutenfritt och apoteket har höga påslag på sina varor.

en prsiundersökning gjordes av celeakiförbundet och dom jämförde fyra kassar innehållande mjöl, knäckebröd, kex, smörgåsrån, pasta och dess glutenfria motsvarighet.

Den kasse som innehöll vanliga spannmålsbaserade livsmedel kostade 76.50 kr. Motsvarande glutenfria produkter inhandlades i livsmedelsaffärer och på apotek.

Den "billiga" glutenfria kassen kostade 318,50 kr. Den glutenfria kassen som innehöll de varor som var högst prissatta kostade 371 kr. Den glutenfria matkasse som inhandlades på Apoteket AB kostade så mycket som 561,50 kr.

Senast ändrad:

Jag tror inte de är unika på något sätt däremot kan det ju spela roll att mitt barn är minderårigt och vi därför får "fri" tillgång på produkterna.

Det vi hämtar ut är inte prissatt iaf.

Min mamma fick däremot bidraget på 2000 kr som numera är sänkt till 1500 kr för ENDAST kvinnor!!!!! män får 2000 kr. Men detta bidrag är ju bättre än ingenting så hon förlorar ju inte på att hämta mat för dessa pengar på apoteket oavsett. Det finns ju kommuner som inte ger något alls.

Har själv ett glutenbarn och vi fick hämta ut kassar från Apoteket. Men det beror nog på i vilken kommun man bor i. Vilket jag tycker är urlöjligt. Det ska väl gälla i hela landet?
Han blev helt bra i sin mage när han började med glutenfri kost.
Nu är han 25 och en stoor gosse på 1.80. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Offentliga verksamheter
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka