Glukosamin

Askur

Trådstartare
Någon som använder sig utav detta tillskott till sin häst/hästar? Vad har ni för häst? Effekter? Kan man ge det som ett vanligt tillskott till alla hästar eller rekommenderas det att ge till en häst utav någon särskild anledning?

Själva produkten i sig låter ju bra och såhär står det på Hööks hemsida:
Glukosamin ökar produktionen av ledvätske- och ledbroskämnen vilket leder till en bättre "smörjning" av leden. Rekommenderas som ett dagligt tillskott för äldre hästar samt hästar som tränas aktivt. Räcker i ca 50 dagar för en normalstor häst.

Tankar/åsikter/erfarenheter?

Gav det till en häst jag hade som fick artros. Hade inte gett det som daglig tillskott om det inte behövdes. Min veterinär rekommenderade i och med hästen fick artros.

Någon som använder sig utav detta tillskott till sin häst/hästar? Vad har ni för häst? Effekter? Kan man ge det som ett vanligt tillskott till alla hästar eller rekommenderas det att ge till en häst utav någon särskild anledning?

Själva produkten i sig låter ju bra och såhär står det på Hööks hemsida:
Glukosamin ökar produktionen av ledvätske- och ledbroskämnen vilket leder till en bättre "smörjning" av leden. Rekommenderas som ett dagligt tillskott för äldre hästar samt hästar som tränas aktivt. Räcker i ca 50 dagar för en normalstor häst.

Tankar/åsikter/erfarenheter?

Jag hade en äldre häst som hade pålagringar/artros som jag gav det till på försök i några månader. Märkte ingen skillnad för att vara helt ärlig, det bara kostade en massa pengar. Köpte dock inte rent glukosamin utan en blandning av det och hyaluronsyra, veterinärens tips. Vet. påpekade dock att det inte hjälper alla hästar men har visat effekt på vissa. Har läst om liknande i andra trådar på Buke, vissa är nöjda medan andra inte märker någon förändring. Det är nog inget som skadar hästen men det känns ju som mycket pengar att lägga om hästen inte har några problem med lederna alls. Har inte hört att man skulle kunna förebygga ledproblem med sådant pulver, utan jag tror snarare mer på rätt träningsmetoder osv. Jag har dock inte läst på om preparatet på ett tag nu.. så det finns säkert någon som kan fylla i luckorna om glukosaminanvändning i förebyggande syfte. Vore intressant att höra!
=)

Jag provade Glukosamin till mitt sto under nästan ett år, men det hade ingen effekt.
Hyaluronsyra, däremot, fungerar fantastiskt bra på både henne och den äldre valacken.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 327
Hästvård Har försökt läsa på o hittills kommit fram till att följande verkar ha lite evidens (?): Hyaluronsyra Så hög molkekylvikt som möjligt...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 190
Senast: Corax
·
Foder & Strö Vill höra era erfarenheter av tillskott för lederna. Det är en hel djungel och tyvärr så finns det ju inte så mycket bevis. Men jag är...
2
Svar
25
· Visningar
3 780
Senast: Christa
·
Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
18 671
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka