Glukosamin och spatt?

Lobelia

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet? Jag har börjat testa, men som med det mesta annat så kommer jag egentligen aldrig veta om det hjälper hästen eller inte, en häst är inget vidare "experimentunderlag" :(, det kan ju lika gärna vara slumpen.

Jag håller på att testa på min Dam som har tuppspatt och hon har mummsat Glucosamin i 12 dagar nu... och jag märker att hon inte tuppar lika "högt" som förr och att hon oftare inte tuppar alls, men vi väntar och ser vad som händer.. Om inte annat så är det ju bra med en "rundsmörjning" :)
:) :D :)

Lite historik då, hästen röntgades i början på september 03. VB "utläkt" spatt hb spatt i mellersta glidleden + kotledsinflamation hf. Initalalt markerade hon hoch efter böjprov och vid longering 1-2 graders hälta. Efter två omgångars behandling med en dryg månads mellanrum. På sista återbesöket (april) markerade hon hb på böjprov (tror det var lågt har inte papperna här), stel hb vid longering och i övrigt ok. Hon är i stort sett symptomfri och rids 7arbetas lätt 5-6 dagar i veckan och har inte haft några direkta bakslag, men som alla andra så har hon bättre och sämre dagar men det är troligen inte relaterat till spatten.

Just nu ger jag henne Bioglukomin, hon har fått det i knappt två veckor. Jag har inte själv riktigt förmågan att avgöra exakt hur hästen rör sig utan ligger på nivån, det ser inte 100% bra ut undra om jag inbillar mig, enligt andra så är hon stel hb (känns vid ridning) men har blivit något bättre på denna tid. Om det beror på glukosaminen/dagsformen/tillfälligt sammanträffande finns det ingen möjlighet att säga.

Min herre som har spatt höger bak och pålagringar i vänster bak hasled (typ sånt som hundar kan få. nått på e.. :crazy:)
Jag gav honom Cortaflx under en period och jag tyckte att han blev mjukare och man behövde inte lika mkt framskrittning som vanligt för att han skulle va arbetsklar.

Ingen mer som har åsikter? Jag har själv funderat lite i banorna att glukosamin (och preperat med liknande effekt) skulle ha negativ effekt så tillvida att de försenar hästens egna "steloperation av leden) och har även fått ett privat svar som pekar på dena risk. Någon synpunkt på detta?

För min egen del har jag ingen brådska med att leden ska växa ihop, den framtida hållbarheten är det viktigaste, samt att hästen blir så rörlig som möjligt i hasen. För närvarande verkar hon inte på något sätt ha ont av sin spatt och därmed handlar det inte om att förlänga någon plåga.

Hej!
Jag har ingen erfarenhet av glukosamin och spatt, men dock spatt och mååånga låånga samtal med veterinärer om hur det skulle bli bäst för min häst. Han blev opererad, och jag kom på att glukosamin skulle vara bra för leden. Talade med vet och han sa att han ville ha precis motsatt effekt, alltså ingen glukosamin utan mer kalk för att få hårt ben i sammanväxten. Vet inte om detta svar hjälper och ingen metod att rekomendera, det gick åt skogen i alla fall...

Lycka till med din häst i alla fall!!
Hanny

Liknande trådar

Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
516
Senast: CarEr
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023