Glucosamin

Sv: Glucosamin

Min erfarenhet är att det är/kan vara verksamt för äldre hästar och deras leder,mindre stelhet helt enkelt,åtminstone värt ett försök då det absolut inte är skadligt.

Jag har läst att Glucosamin inte kan tas upp av hästar via mag-tarmkanalen utan att man måste ge det i injektionsform för att det ska ha nån verkan alls...

förlåt att jag låter som en bessiwisser.. men sök om detta på sökmotorn... finns jätte mycket info där!

Tur att inte min häst har läst det i så fall för han blir betydligt bättre i sina leder när han äter glucosamin. Har haft slut ibland i någon längre period och man märker genast skillnaden. Framför allt min hovslagare har märkt när han inte fått på ett tag. Numera slarvar jag inte med det.

Lite knapplån
Jag har funderat att börja med glucosamin till mina hästar. Problemet är ju att det finns ju massor av olika sorter av detta preparat. Vet inte vilket jag ska köpa. Har sett att priserna varierar en hel del oxå.
Vilket är bäst tycker ni ? Är det något som är bättre eller sämre?

Jag ger min häst MSM! Fungerar jättebra! Hela han mår bra av det. Han blir piggare,får mer ork,pigg dagen efter en tuff tur,finare hovar,päls m.m. Ja det är mycket positivt med det. Är dessutom jättebra för just leder,brosk m.m. Ett litet tips bara :idea:

Jag använde Glucosamin under ett års tid och märkte ingen skillnad alls! Har läst i en SLU rapport (forskning), att med den lilla mängd Glucosamin man ger dagligen, inte gör någon effekt på hästen!
Jag tänker då inte slänga ut mer pengar på Glucosamin!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 021
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Någon annan här med häst som konstaterats med mild astma? Hästen är otroligt prestationsnedsatt trotts ytterst mild astma. De ska ligga...
Svar
3
· Visningar
400
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har någon använt gastrocare till sin häst
Svar
0
· Visningar
253
Senast: linetta