Glucosamin, hur viktigt är det?

Sv: Glucosamin, hur viktigt är det?

Varför skulle man behöva ge mer om man inte köper färdiga tillskott på burk? I dom är det ju mindre mängd av den aktuella örten.

När jag har gett djävulsklo och gurkmeja till exempel köpare jag det i ren form från en örtagård. Mer koncentrerat än så kan man ju inte få det :) Blir myckt billigare än om jag ska ge någon färdigt tillskott som innehåller mkt mindre av den aktuella örten plus är uppblandat med en massa annat (som jag kanske inte nödvändigtvis alls vill ge)

Vet inte om det finns nån örtgård ens där jag bor?
Vad kostar t.ex Nypon för 1 månad om man köper det hos nån örtgård? eller från nåt annat ställe? Tänkte om man jämför, om det blir mycket billigare än att köpa färdig Glucosamin 470:-/månaden, men finns för ca 339:-/månaden om man köper från Börjes).
Vet att örtpiller för människor kostar en massa att köpa:grin: inga billiga grejor men kanske bra?

Jag köper online, leverans inom 2 dagar!

Vet inte med nypon men sist betalade jag ca 400:- (kommer inte ihåg exakt på öret) för 1 kg ren gurkmeja och 1 kg ren djävulsklo, inkl frakt. :)

Vet inte om jag missade det? Men varför skulle du ge glukosamin överhuvudtaget? Varje gång man tillsätter nånting till foderstaten utöver grovfodret bör man fråga sig varför man gör det. Har du inga problem med hästen du vill komma tillrätta med så finns det absolut ingen anledning att ge det.

När det gäller glukosamin till häst är det väldigt omdiskuterat. Jag skulle aldrig ge det. Visserligen har man sett vissa positiva effekter när man gjort försök på labb. Men rent praktiskt är det nog bara att kasta pengarna i sjön. Varför? - Jo, hästarna tar upp högst 4 % av glukosaminen i tarmen. Sen skulle den glukosaminen behöva hamna i leden för att göra nån nytta.. Betvivlar att så mkt hamnar där man vill. Både hund o männsika tar upp betydligt större andel, så där skulle det kanske kunna ge viss effekt. Dock är det omdiskuterat även på oss.

En annan sak att ta i beaktande är att nya undersökningar har visat på att en överhängande andel av glukosaminpreparaten på marknaden inte innehåller den koncentration av glukosamin som de skriver ut. Då innehållet inte är så speciellt högt på vissa preparat redan från början blir det inte så mkt kvar.

Slutsats - Jag skulle inte satsa dyra pengar på nånting som med största sannolikhet inte gör nån nytta alls i slutändan.

När det gäller övriga nämnda praparat ovan (har bara skumläst det). Hästar är till skillnad från många andra djur rena gräsätare. De äter inte speciellt mkt örter när de hålls på bete, så örter tillhör inte deras "naturliga" föda som så många påstår. Om jag inte har några problem jag vill komma tillrätta med - varför ska jag stoppa i min häst det? Oftast saknas dessutom studier på häst på de olika örterna. Har jag otur är det nånting hästen reagerar negativt på, och hur som helst är det ju inte heller gratis.

Vet inte om jag missade det? Men varför skulle du ge glukosamin överhuvudtaget? Varje gång man tillsätter nånting till foderstaten utöver grovfodret bör man fråga sig varför man gör det. Har du inga problem med hästen du vill komma tillrätta med så finns det absolut ingen anledning att ge det.

När det gäller glukosamin till häst är det väldigt omdiskuterat. Jag skulle aldrig ge det. Visserligen har man sett vissa positiva effekter när man gjort försök på labb. Men rent praktiskt är det nog bara att kasta pengarna i sjön. Varför? - Jo, hästarna tar upp högst 4 % av glukosaminen i tarmen. Sen skulle den glukosaminen behöva hamna i leden för att göra nån nytta.. Betvivlar att så mkt hamnar där man vill. Både hund o männsika tar upp betydligt större andel, så där skulle det kanske kunna ge viss effekt. Dock är det omdiskuterat även på oss.

En annan sak att ta i beaktande är att nya undersökningar har visat på att en överhängande andel av glukosaminpreparaten på marknaden inte innehåller den koncentration av glukosamin som de skriver ut. Då innehållet inte är så speciellt högt på vissa preparat redan från början blir det inte så mkt kvar.

Slutsats - Jag skulle inte satsa dyra pengar på nånting som med största sannolikhet inte gör nån nytta alls i slutändan.

När det gäller övriga nämnda praparat ovan (har bara skumläst det). Hästar är till skillnad från många andra djur rena gräsätare. De äter inte speciellt mkt örter när de hålls på bete, så örter tillhör inte deras "naturliga" föda som så många påstår. Om jag inte har några problem jag vill komma tillrätta med - varför ska jag stoppa i min häst det? Oftast saknas dessutom studier på häst på de olika örterna. Har jag otur är det nånting hästen reagerar negativt på, och hur som helst är det ju inte heller gratis.
Mycket klokt:bow::bow::bow:

Om glucosamin vet jag inget, men jag vet att mina hästar äter det mesta som växer i hagen, bla. björkblad, maskrosor, kirskål, snärjmåra och pil.. Säkert även fler växter som jag inte kan namn på.
/U

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 854
Senast: gloiredor
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 834
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka