Glucosamin, hur viktigt är det?

S

sjoohansson

Hej, är det någon här som ger glucosamin till sin häst? Ni får gärna motivera varför ni ger det och vad det ska vara bra till? Vad utfodrar ni för övrigt?

Jag har själv en d-ponny som utfodras dagligen med hö, lucern, eggersmann müsli high energy och eggermann aminoral. (+ halm i hönät, mest som extra sysselsättning) Tror ni det skulle behövas glucosamin? Vet att ponnyns förra ägare brukade ge det. Han är fin i hullet och pigg och glad dock :)

Sv: Glucosamin, hur viktigt är det?

Sa aldrig förra ägaren varför den gav glukosamin? Det är ett halvdyrt tillskott som jag inte skulle ge i onödan, ges till hästar som har problem med lederna. Har aldrig använt det själv.
/U

Njae, i ett dokument vi fick med om ponnyn stod det att han utfodrats med BIOGLUCOSAMIN (förlåt glömde BIOglucosamin, det gör väl viss skillnad? Nått med hovarna om jag fattat rätt?) För att det mjukar upp lederna vid hård ansträngning. (Han är hopponny) så jag uppfattar det som att tidigare ägarna använt det i förebyggande syfte.. :)

Jag utfodrar mitt 19 åriga halvblod på de :)
Hon har varit ridkolehäst förut och var väldigt stel och gick inte genom besiktningen pgr stelhet.så gav de till henne för att se om de funkade ,och hon har blivit jätte mycket bättre.Det är väl kanske inte bara de som gjort henne mindre stel, men provade att inte ge de någon månad bara för att se om de var någon skillnad, med då blev hon bara lite stelare än vanligt så börja med det igen och hon blev lika mjuk igen.
Så jag tror på det iallfalll. Har hört att nypon ska ha samma effekt.Tänkte prova de eftersom de är billigare. Men istället måste man ta mer av de varje dag så räkna ut att de inte var så mycket mer lönsamt.

En stor glukos burk på 1 kg räcker i 100 dagar och kostar 500 kr :)

Jag provade de på min hopp ponny också, märkte ingen skillnad , men hon var ju inte stel heller. så sluta med henne eftersom det är ganska dyrt, men ska börja med henne igen när hon går över 20 sträcket eftersom hon är väldigt fräsch fortfarande. Men när de blir äldre vet jag att de har svårare att själv tillverka egen glukos i kroppen och då kan man hjälpa till med det tillskottet om man vill ha en frisk och mjuk häst länge :)

Så tror inte du behöver ha det om du inte anstränger henne mer än normalt för annars kan de ju vara bra om hon går väldigt hårt för då kan du ju spara hennes leder mer ! Men annars behöver de inte till skottet förens de är äldre.

//Madde

Nypon finns det ju forskning på som visar att det faktiskt har effekt. Studier har gjorts både på människor och hästar. Glukosamin har det väl varit lite si och så med när det gäller huruvida det funkar eller inte om jag inte missminner mig. Inget av preparaten är dock gratis så betala lär man få göra oavsett vad man väljer. :D

ja , det är väl också kanske lite godare att äta också :) så har man en häst som kanske buttar ut glukosen kan man ju ha nypon :)

*kl*

Finns det något örtalternativ man kan ge till dräktiga ston?
Vet att man inte ska ge gurkmeja och djävulsklo, och jag antar att det gäller nypon också eftersom det är sammandragande?

Nån som vet?

Alla de där örterna fungerar ju för att de gör någon ändring, och det finns troligen inga örter som någon vågar garantera är utan risk att ge dräktigt sto. Djävulsklo skulle jag absolut inte våga ge iallafall.

Rosmarin gav jag i örtkombination med havtorn, gurkmeja och nypon ett tag när jag inbillade att min häst var knackig i lederna. Alla ska öka genomblödningen, vissa är antiinflammatoriska.

Är det i förebyggande syfte eller har hästen problem när den inte jobbar?

Jag har faktiskt skickat frågan till ett av de företag som säljer nypon så det ska bli intressant att se vad de svarar. Om de nu vet. :angel:

Läser man om t ex djävulsklo så står det tydligt att det inte ska ges till dräktiga ston. Har inte kunnat hitta motsvarande info hos någon av de nyponleverantörer jag hittat på nätet.

Jag ger själv nypon till min häst som har artros i SI-leden. Tycker att det haft bra effekt för han rör sig bättre än han gjorde innan.

Fick svar väldigt snabbt så här kommer det:

"Det finns inga rapporterade komplikationer med att ge nypon i samband med
dräktighet.
Nypon sägs ju ibland ha en sammandragande effekt efter fölning, men det
finns inga belägg i kliniska studier för det.
Nypon är ju dessutom något som hästar gärna äter i den fria naturen om det
finns.
Men självklart måste varje enskild hästägare själv bedöma från fall till
fall hur man känner för att ge olika tillskott till en dräktig häst, inte
minst utifrån dosering etc."

/Speedis

Det är ett avelssto som inte rids alls, bara går i hagen.
Hon har en stor (!) pålagring (efter yttre trauma) på ena knät. Hon fungerar bra sålänge hon bara går, men får ont om hovslagaren håller upp benet för mkt/för länge osv. Och jag ser att hon blir väldigt stapplig när det är kallt, vilket då påverkar hela kroppen med spänningar såklart. Skulle vilja hitta något som jag kan ge henne jämt helt enkelt. När hon har fölat/inte är dräktig får hon gurkmeja men det vågar jag inte heller ge nu... Nu får hon glucosamin o msm, men örter är ju helt klart ett billigare alternativ om man ska ge jämt, och i många fall med bättre effekt....

Min häst får Glucosaminet av märke Cosequine. Tillsammans med det får hon MSM för kroppen tar upp GA bättre om man tillsätter MSM har nån ny forskning gett. Andeldningen till att hon får det är pga flertalet kotledsinfl. å låsningar i kroppen (på vet. rekommendation). Hon kommer få äta detta nåt år nu tills jag känner att hon mår bra igen. Då kommer jag ta bort det då hon fortfarande är ung ser jag ingen orsak till att låta henne stå på det jämt. Kankse man får plocka fram det igen när hon blir lite äldre men en så pass ung häst som hon som är frisk ska kunna stå utan.

Jag blev väldigt nyfiken på Djävulsklorot ett tag men ville inte ge henne i munnen då jag inte vill mucka med hennes mage då den är känslig så jag hittade djävulsklotorsgel som tar på henne efter träning eller om hon gått hårt eller om hon haft en off dag å varit svår att rida ihop (BoT på natten). Vet ju inte hur mkt det påverkar men hon har haft lite pålagringar på vissa ställen på skenbenens insida efter att hon springer in i sig själv å de har nästan försvunnit med denna gelen! Så ngt bra gör den ju hur som helst.

Har läst mycket om gurkmeja oxå å att många säger det är bättre med det å nypon men jag håller mig till veterinärens order ett tag till...

MSM kan man ju ge utan att ge glukosamin, det har ju bra effekter i sig. Vet inte hur det är med grav å msm dock.

Vet ju inte hur mkt det påverkar men hon har haft lite pålagringar på vissa ställen på skenbenens insida efter att hon springer in i sig själv å de har nästan försvunnit med denna gelen!

Det är möjligtvis inte överben du menar? Pålagringar uppstår på ledytor vad jag vet. :)

oj..haha ja, tack. Överben är det jag pratar om..haha. Tänk om jag kunnat se pålagringar, då hade jag haft peeeeeengar ;)

Ok, då förstår jag. Dum placering. Har inget förslag alls.. har liten erfarenhet av örter. Det finns ju många örter som förekommer naturligt i beteshagen, kasnke att dessa inte är så farliga. Maskrosor tex. är utrensande. Man ger ju inte så himla mycket örter utan en låg dos dagligen och det är kanske inte så illa om det är en ört som kan finnas på ett naturbete?

Funderade på ingefära, ska ha liknande effekt som gurkmeja(men starkare smak), kanske att man kan ge det i låg dos?

Fast problemet är nog att ingen vågar garantera att det är ofarligt med tillskott eller BoT för den delen eftersom det inte gjorts undersökningar som visar om det gör skillnad eller ej..

Hittade Hilton Herbs, och de har skrivit på vissa av sina produkter att de inte är lämpliga till dräktiga ston, men inte på dessa (jag hade inte gett hallonblad till draktigt sto, vet inte hur bra Hilton är, har aldrig använt deras produkter):

Hilton PRODUCE artikelnr. 00042/58
Innehåll: Hallonblad, Nypon, Nässla, Bockhornsfrö, Kamomill, Ringblomma, Kamomill
Hilton PRODUCE en ren örtblandning sammansatt för näringsunderhållet av dräktiga ston.

Hilton SEAWEED & ROSEHIPS artikelnr. 00324/28
innehåller: Havskelp, Korallkalk och Nypon.
Hilton SEAWEED & ROSEHIPS en ren örtblandning formulerad att stärka hovar. Den främjar tillväxten av friskt horn. Är även en Mineral och vitaminboost rent allmänt.

länk till samtliga örtblandningar

Intressant, vad snällt att du lade ner tid på att leta! :bow:

Hallonblad vet jag att man rekommenderar just till dräktiga ston iaf under sluttiden av dräktigheten för att det ska hjälpa till vid och efter fölning. :)

Ok, jag fattade det som att man skulle ge hallonblad efter fölning för att det är sammandragande. Minns bara att jag inte tyckte det var bra med hallonen i vår hage.
Jag tycker det är otroligt spännande med örter så jag letar gärna när jag har tid :)

Måste säga att jag är himla intresserad av örter. Det är en kunskap som har gått förlorat. Förr var man noga med hur man skötte "utmarkerna" där djuren rörde sig just för vad de skulle få i sig. Man häschade (stavas det så?) hö för att ta vara på alla örter. skiftade djursorter för att inte utarma marken (det står på msm att detta fanns i mycket större mängder i marken förr, men inte längre)... allt detta har gått förlorat å jag tror som Pastejja säger att mycket finns eller fanns i hagarna å hästarna visste själva vad de skulle äta. Nu kan de inte riktigt välja, å vi är osäkra på vad de ska äta å vad som är örter å vad som är gräs å de går bara i hagar å vall å åker är man rädd om... så mycket som påverkar. Kände en gammal gubbe när jag var liten som forfarande körde häst i skogen, han sa alltid att hästnar åt bark för att det dödar mask i magen.

Hallonblad har jag aldrig hört! Så himla häftigt!

Hallonblad å späda hallon skott ger jag till mina kaniner när dom ska/har fött sina ungar:D Gråbo säger dom att man kan ge för att avmaska kaniner (jag kör Axilur varje höst). Rölleka är bra för magen, groblad också. Finns massa örter som är bra att ge. Hästen ger vi Glucosamin mest i förebyggande, han hade för många år sen kotledsinflamation och då började vi ge det, sen har han inte haft nåt mer så nu törs vi inte sluta:cool: Är dyrt men man "slösar" pengar på så mycket annat dyrt/onödigt (cigg, godis, tidningar, bio m.m) så då drar jag in på nåt sånt den dagen jag inte har råd att köpa Glucosamin:D
Drar mig för att köpa dyra vitamniner/tillskott åt mig själv men hästen köper man dyrt till:angel: Ger Enzion (565:- burken) och Glukosamin (470:- burken) räcker ca 1 månad.
Min personliga uppfattning är att om man ska ge örter så ska man ge i så stor mängd till en stor häst(om man inte köper dyrt färdigt på burk) så det kan man inte hålla på med. Litar inte heller på att man verkligen får det man betalt för om man köper på burk, men så är det kanske med allt extra som man köper.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 854
Senast: gloiredor
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 834
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka