Gluco balance med fång/eczem/ir

alexvb

Trådstartare
Hej,

Jag har en lilla mini som hade fång förre året och som har sommereczem.
Just nu går han i hage med de store hästar med en betesreducare på sig och han har en eczemtäcke.

Nu vet jag att många hästägare med fånghästar/eczemhästar/ir hästar har väldigt bra resultat med gluco balance.
Det är lätter att hålla hästar på bra vikt/banta och de kliar sig inte lika mycket.
Det är något jag vill prova också
Framtförallt pga bra resultat med undersökning

http://www.holistischdierenarts.nl/files/IR research article.pdf

Men jag kan inte hitta medlet här i sverige.
Känner man inte till detta eller finns det mer människor som använder GB och vad tycker ni om detta?
Och... går det att köpa här i sverige.
Visst kan jag beställa i holland, men då tillkommer mycket fraktkostnader. Skulle vara lätter om det går att köpa inom sverige.

Sv: Gluco balance med fång/eczem/ir

Nu vet jag att många hästägare med fånghästar/eczemhästar/ir hästar har väldigt bra resultat med gluco balance.
Det är lätter att hålla hästar på bra vikt/banta och de kliar sig inte lika mycket.
Det är något jag vill prova också
Framtförallt pga bra resultat med undersökning

http://www.holistischdierenarts.nl/files/IR research article.pdf

Om jag var du så skulle jag snarast glömma denna produkt.

Den ”undersökning” som du länkar till består endast av reklam för produkten. Det är ingen vetenskaplig studie av produkten som har gjorts. Man har överhuvudtaget inte gjort några mätningar av insulinvärden eller någonting annat på några hästar. Vad man tydligen har gjort är att dela ut produkten till några hästägare och sedan frågat dessa hur de har tyckt att deras häst har reagerat.

”The study focused on the assessment of external indicators and the owner’s observation of the horses’ condition and not on endocrinological measurements testing improvement of insulin sensitivity yet.”

Samtidigt har hästägarna anmodats att göra andra förändringar i sin hästhållning beträffande utfodring och motion:

”management adjustments with regards to feeding and training regimes and/or the application of dietary products such as ”Gluco balance” are indeed able to (sic) support affected horses and enable them to live a proper life.”

Om några förbättringar överhuvudtaget har ägt rum hur vet man då om det är produkten eller den förändrade hästhållningen med ökad motion som har hjälpt?

Det här företaget som säljer denna produkt är så oseriöst att man inte med ett enda ord talar om vad deras produkt innehåller.

Det finns inga undermedel som man kan ge en IR-häst för att undvika laminitis. Det enda som hjälper är en balanserad foderstat med låg socker- och stärkelsehalt och så mycket motion som möjligt.

Du kan har rätt, men inhållet av medlet finns dock. Och för undersökning fick hälft av hästar en placetabo i stället av GB.
De blev inte bättre.
Jag vet inte...
Jag känner till några människor som hade väldigt bra effekt med GB.

Visst ska man ändå hålla koll på foder och motion. Det är klart.
Men de som har använd medlet tyckte att hästar tappade mer vikt än bara med att banta och motionera och att de mådde bättre.

Det finns massor av mer eller mindre bra foder och tillskott till fånghästar.

Det är möjligt att detta är bra
men vad jag förstod så går din länk till en pilotstudie av en student som gjort ett arbete för en kandidatexamen (vilket inte är en examen på forskarnivå). Studien verkar inte heller helt upplagd som en sådan.

Dessutom så står det ju inte någonstans ngn förteckning över innehållet. Det är möjligt att ts känner till innehållsförteckningen. Jag skulle aldrig någonsin komma på tanken att ge min fångponny ngt utan att ha läst vad det innehåller (och antagligen inte då heller eftersom detta med olika "natur" medel kan påverka kroppen på många olika sätt.

Det finns nog ingen klart utprovad genväg för att komma tillrätta med insulinresistens. Man måste göra en superplanerad foderstat med ett minimum av de olämpliga kolhydraterna och i vissa fall tvingas man ge minsta möjliga fodermängd (vilket är farligt och inte att rekommendera). Sedan bör man, om hästen är frisk, motionera den. Det är mkt bättre med lite motion än ingen alls eftersom det ökar GLUT4 aktiviteten och därmed insulinkänsligheten.

Sedan finns det en del ämnen som forskarna menar är ämnen som möjligen kanske kan bidra till att öka insulinkänsligheten. Men detta är nog fortfarande ganska oklart.

så med detta och tidigare svar i tråden som bakgrund så finns det nog alla anledning att vara skeptisk

Min IR fångponny har blivit bättre av ett mkt lågt intag av lättlösliga kolhydrater, motion och därmed bantats ca 100 kg vilket verkar ha minskat hennes IR (dvs ökat insulinkänsligheten).

Tack för svaret. Det går bra att kolla innehäll av ämne, men de är på hollanska. Mest info är bara på hollandska, så jag kan inte visa allt.
Jag vet att de har tagit en prov med GB och placetabo, och att hästarna blev bara bättre med GB, Dessutom känner jag till några männniskor som hade en bra resultat med GB

Men sen är jag själv också lite skeptisk. Undersökning var ingen vetenskapligt undersökning och inte med väldigt mycket hästar.
Jag gjorde en ansökning för att kolla vad hela undersökning innebar (det går med att skicka en mejl) men den är det ju inte riktigt objektiv, skulle jag tror.

Att det funkade bra för andra människor, är ju bra. Men oft börjar man då också banta ock motionera hästen och då är det svårt att veta vilken rol GB hade i det hela. Dessutom ser människor of vad de vill se.
Så ja... jag är lite skeptisk också. Men man hoppas altid att hitta någor som kan hjälpa till

Att foder och motion är väldigt viktig, vet jag. Jag läser ungefär allt som finns. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka