glömmer banan

F

fRiida

jag har tävlat några gånger men nu mera står jag över det för en enda anledning... jag GLÖMMER banan när jag har hoppat tre fyra hinder :crazy:.
jag älskar att hoppa och att tävla men när jag blir så nervös så jag glömmer banan kan jag inte tävla mer...

VAD SKA JAG GÖRA??? :confused:

Sv: glömmer banan

"Dela" banan i 3 -4 bitar och lär dig grupperna istället, mycket lättare.
Då blir det " När jag hoppat de tre hinderna så ska jag hoppa dom tre där" osv

asså jag kan banan som ett flytande vatten precis innan men sen blir jag så nervös när jag börjar hoppa så jag glömmer :(

Några tips från en som varit med om samma sak:

- Börja med att se om det finns något återkommande mönster i banan (vanligt på lokal nivå), t ex att hindren står rakt fram, snett igenom, rakt fram igen osv. Ha det i bakhuvudet.

- Gå igenom hela banan en gång bara sådär.

- Gå banan en gång till men stanna efter varje hinder och titta tillbaka och peka ut hinder efter hinder från nr 1 fram till det hindret du står vid just nu.

- De bitar du tror blir krångliga och lätta att glömma ska du springa (om det inte är för mycket folk). Passa på att vända huvudet och titta så som du kommer att göra när du rider. När du springer kommer hindren snabbare - liknar mer känslan du kommer att ha när du rider och bara har nån sekund på dig att veta var du ska efter du hoppat ett hinder). När man går banan i sakta mak så har man ofta lång tid på sig att minnas var man ska och så blir det ju inte när man rider.

Det här med att glömma banan är ofta en nervös låsning. Den brukar gå över men det går fortare att komma över den om man försöker hitta på idiotsäkra sätt att memorera banan så att man känner sig trygg när man gått banan.

många bra tips som jag verkligen tackar för :bow:

jag ska kämpa med dessa och hoppas att jag snart är ute i tävling igen :)

Så här gör jag när jag lär mig banan!
Går den en gång lite slarvigt (kollar avstånd), går den en gång till men dena gången nogare så att säga, kollar mer hur vägarna linjerna går. Memorerar på vissa hinder att vid detta hindret ska jag svänga höger/vänster. Kollar hur färgerna är på hinderna ex 3 är gul och hinder nr fyra har med gult i sig osv.
Lokala tävlingar har som en annan skrev enkla vägar typ långsida - snett igenom - långsida.

Oftas är det nerverna som gör att man glömmer banan, och när man gör det så är det svårt att komma ihåg den igen. Men ju mer rutin man får destu lättare blir det, så det är bara att kämpa på!

Går igenom banan i huvudet innan jag går in på banan, i bland även när man får komma in på banan.
När jag rider hinderna så räknar jag högt i huvudet nr på det hindret jag hoppar!

okej... jag tror att jag ska öva på bana i padocken några gånger och sedan ge mig på det igen :idea:

tack för alla tips och ideér!! :)

innan jag lämnar banan brukar jag alltid ställa mig med ryggen mot banan och peka banan med fingret framför mig och om jag är väldigt osäker går jag den en extra gång eller kollar den lite extra bara och memorerar tills jag skulle kunna rida den i sömnen! ;)

ja det är nog bara att ta åt aig tipsen o träna, träna, träna, träna! kanske du behöver tävla ganska ofta, för det verkar ju sitta i nerverna på dig? så fort du inte blir lika nervös vid tävling så kanske det blir lättare med banan? :idea: jag vet inte - värt att prova! lycka till!

Hej! Jag förstår. Jag har också varit jättenervös när jag tävlade, dock inte glömt banan då, men det har gått över för det mesta. Försök att tänka innan du går in på banan att det här bara är kul. Att du gör det för att det är kul. Det brukar lugna ner mig och då kan jag koncentrera mig mera!
Ju mer du åker ut på tävlingar så ska du nog se att det mesta försvinner också.
Kram<3

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: Amanda_F
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 029
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
512
Senast: MiniLi
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 609
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix