Glömde fråga veterinären...

S

Sirisiri

Jag hade veterinären ute igår och hästen blev ordinerad boxvila i 14 dagar och han ska äta Fenylbutazon i 10 dagar. Hans ben ska också kylas 1 gg/dag, han ska promenera 5 min/dag och han ska ha liniment och stallbandage dygnet runt.

:confused: Fråga 1:
Ska jag kyla först, linimentera sen därefter promenera med honom och slutligen bandagera? Eller ska jag göra i någon annan ordning?

:confused: Fråga 2:
Kan Fenylbutazonen blandas i morgonbetforn redan på kvällen, eller måste det vara "färskt"?

Tacksam för svar......

Jag kan svara på tvåan.

Jag brukar lägga påsen brevid eller i hinken (oöppnad) sen får den som fodrar öppna den och blanda ner (lägg gärna en slev eller liknande brevid!). Det tar ett par sekunder extra för den som fodrar.
Äter din häst buta? det finns många hästar som vägrar äta det. då kan man prova med att blanda i äppelmos i maten.

Det var inga problem! 3 påsar "butta" blandat med betfor och åts med lika god aptit som vanligt! :) Min pålle är ganska matglad... :crazy:

på ettan skulle jag ha gjort(eftersom han skulle vara lindad hela tiden)

gått ut och gått med "gamla lindorna".
kylt och sedan linementat och lindat om.

Men jag vet inte ifall det är det bästa?
kanske är det bättre som du sägen ta av, kyla, gå en sväng så att benet hinner torka innan man linementar och lindar. Det låter vetigast när jag tänker efter, man ska ju inte linda på våta ben...

Det var precis så jag tänkte. Liniment före promenaden och lindning efteråt så det hinner torka. Det måste ju vara bäst!

Ja... Men det är lite småpinsamt att ringa och fråga en sån sak tycker jag... :o Det finns så många kunniga människor här man kan fråga.

Vad är det för fel på hästen?
Jag är bara nyfiken, har läst en del av dina tidigare trådar... :)

Han blev svullen och varm i kotan, men jag såg ingen hälta när han sprang runt i hagen. Då hade jag ju inte ridit på drygt två veckor pga det andra jag skrivit. För några dagar sen hittade jag ett gammalt sår i hasvecket (heter det så? franför hasen liksom) som gick halvvägs runt benet. Troligen har han rullat sig för nära stängslet och kommit utanför med benet så eltråden skurit in. Han kanske har sparkat till på stolpen eller nån i sitt försök att komma loss. Veterinären var säker på att det var ett slag iaf. Hon trodde inte att det hade något samband med hans istadiga beteende. Han markerade ytterst lite hälta före böjprov och 1 grad efter böjprov. Hon kollade också ryggen, men den var helt okej

Hennes råd var iaf att jobba mycket på banan innan jag ger mig ut själv igen. Han kommer ju att ha vilat nästan 6 veckor när han är färdig för igångsättning, så jag hoppas att han ska tycka att det är kul igen.

Kyla EFTER att han har gått!! Så liniment... Akta dig så du inte använder för starkt liniment när han ska vara lindad så mkt så bränner det mesta.... Förutom Arnika.
Vad är det för fel på hästen??

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte om det redan finns en sån här tråd men eftersom jag inte hittade någon som besvarade mina frågor så skapar jag en ny. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 669
Senast: Karminnie
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 018
Senast: Lobelia
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka