Gloi vs Baldur

Sv: Gloi vs Baldur

Och jag har en Glói som jag är jättenöjd med :p

Min Glói är jättemjuk och man får bra sits i den, upplever inte alls att man sitter högt ovanpå hästen utan att man sitter där man skall.
Har haft sadeln ett år nu och en sadelutprovare kände på den för ett tag sen för att se om den behövdes stoppas om eller så men det behövdes inte då den var i fint skick.

Så jag är iaf supernöjd!

Provade även en Baldur, men Glóin passade min häst bättre :)

KÅ tog vägen förbi här och vi provade lite sadlar.
Jag glömde bort att prova Gloi som jag hade tänkt, det ångrar jag.

Fast jag har för mig vi diskuterade och kom fram till att den hade för stora bossor för min häst, hon behöver svängda bossor då hon visst hade extremt kort sadelläge.

Jag provade Stubben Tristan CS - gudomlig sadel :)
Och även Stubben Benny´s Harmony Allorund tror jag det var.
den var oxå ok.....
Vänninan som har sin häst uppstallad här kan inte välja mellan Tristan och Baldur.....:confused:

Min vännina har en Benny till salu som jag ska rida bort och prova nån dag så får vi se om det blir ny sadel eller ej.
Hon har oxå en Torsion bomlös som jag tänkte testa......lika bra att passa på :)

Kan rekomendera Tristan. Skön sadel med mycket stöd men inte om man vill ha lite frihet i sätet. Man sitter där man sitter. Prövat Baldurn med men den passade inte mig lika bra. Hård och sämre stöd.
Men det är ju så olika hur man är i kroppen.
En annan kanonsadel är Equipes nya modell med flatare säte. Helt outstanding, rider i den nu.

Ja, Tristan är mjuk och skön :)

JAg har ju en Baldur idag och är nöjd med den så långt men visst var den hårdare ,speciellt när den var ny.

Jag provade vänninans Benni´s Allround, med ribbat säte....UNderbar :)
Men hon skulle visst itne sälja iallafall.....:(

Så nu ska jag försöka hitta en sån till mig och hästen, den var så himla mjuk så det var rent löjligt.

Provade oxå Toriosn, absolut inget för mig !!
Alltför bred, fick otroligt ont i höfter, bäcken, ryggslut en hel dag efter så nej tack !

kl

Jag har provat båda för inte alls länge sedan. Valde en Baldur sadel (den för raka ryggar, så den för svängda ryggar kan jag inte uttala mig om). Jag tyclte att Glóin var hemsk; hård, stor och klumpig och man satt högt ovanför hästen.

Baldursadeln låg jättebra på min pålle. Den ligger helt i balans, tyngdpunkten är rakt över hästen och jag sitter perfekt i den. Jag gillar att knästöden inte är så stora, man sitter liksom inte fast i sadeln. Är supernöjd! Jag känner Tyttes ryggrörelser på ett helt annat sätt nu.

//Julia

Håller helt med. Den för raka ryggar upplevs av en del som att den ger litet stöd, det är nog en vanesak. Men den med svängd bom tycker jag man sitter perfekt i, förutsatt att man har en bra grundsits och inte sitter platt på rumpan i stolsits. En ny baldursadel behöver ridas i ca 20 ggr, sen är den underbar. Sorti går kanon i den svängda, i den platta blir han låst i ländryggen.

"hag391: Hade inte trott att man kunde få in så många sadlar i en bil".
Det är KÅ i ett nötskal - filosofin "det går mkt i en volvo efter att man tror den är full" stämmer bra där :D Du ska se när vi packar släpvagnen, hon o jag när vi far till SM etc. Snacka om överlast...

Tycker likadant, Gloi bred midja, Baldur hård.
Vet inte om jag har rätt men den nya Baldurn känns mjukare i sitsen. I och för sig har jag inte provsuttit den än men klämt *s*. Provsatt en på SM som kändes som de gamla stubben dvs som sten. Den kändes hårdare när man klämde oxå.

Håller helt med. Den för raka ryggar upplevs av en del som att den ger litet stöd, det är nog en vanesak. Men den med svängd bom tycker jag man sitter perfekt i, förutsatt att man har en bra grundsits och inte sitter platt på rumpan i stolsits. En ny baldursadel behöver ridas i ca 20 ggr, sen är den underbar. Sorti går kanon i den svängda, i den platta blir han låst i ländryggen.
Det med mindre stöd hörde jag av hon som köpte en Baldur (för raka ryggar skulle jag tro) och hon hade förut en sadel med betydligt mer stöd.

"hag391: Hade inte trott att man kunde få in så många sadlar i en bil".
Det är KÅ i ett nötskal - filosofin "det går mkt i en volvo efter att man tror den är full" stämmer bra där :D Du ska se när vi packar släpvagnen, hon o jag när vi far till SM etc. Snacka om överlast...
När jag hörde hunden så tänkte jag om den satt i handsfacket eller *asg*

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag velat fram och tillbaka 1000 ggr om... Vore det inte bara helt klart smartast av mig att köpa en Albion k2 dressyr till...
2
Svar
26
· Visningar
2 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka