Globus Turner eller clic

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lutta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 4 078
L

Lutta

Hästen med knepig rygg behöver nu en dressyrsadel. Har en Globus loke allroundsadel som ligger rätt bra. Antar då att en globus dressyr i samma bomvidd borde passa, med vilken utav dem?
Är det nån här på Buke som vet vilken utav de två sadlarna (turner eller clic) som passar bäst på en bred pålle med rätt hög manke? Han är alltså inte rak i ryggen som en nordsvensk.
Är jättetacksam för svar
Lina

Sv: Globus Turner eller clic

Lägger in en bild på hästan så kanske det blir lättare.
th_PICT0056.jpg

Jag har för mig att Globus är raka i bommen så jag är inte säker på att de passar då...

Men jag har ju en globus nu som ligger bra?!

Jag förmodar att du bytte ut din Globus Loke mot en bredare isf? För om det är samma sadel som du hade för några månader sen så ligger den RIKTIGT dåligt.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag förmodar att du bytte ut din Globus Loke mot en bredare isf? För om det är samma sadel som du hade för några månader sen så ligger den RIKTIGT dåligt.

Ja jag har bytt storlek från bom 34 till 38 så nu ligger den bättre, inte perfekt men dugligt.
Diabolical kitten, du verker ju ha lite koll på sadlar. Kommer inte ihåg vad du tipsade mig om för märken sist jag letade sadel, vore tacksam om du kunde tipsa igen.

Om inte din häst höjer ryggen VÄLDIGT mycket vid arbete så tror jag att Globusen blir för rak i vilket fall...

Polly_Mulle skrev:
Om inte din häst höjer ryggen VÄLDIGT mycket vid arbete så tror jag att Globusen blir för rak i vilket fall...

Har du några tips på märken som har sadlar för svängda ryggar som dessutom finns i mycket vida bomstorlekar?

Jag rekommenderade FB till dig sist... Dock ahr jag inte kvar dina bilder och det är svårt att se på den du la in. Problemet med din häst var ju att han hade så stora bogblad och var så himla grov.. Om den finns i rätt bomvidd så hade jag provat Harry Dabbs med (XXW kanske, om det finns...)

Bomlöst! :D Det valde jag när jag tröttnade på att leta efter en sadel som skulle passa och helst mer än ett par månader tills han musklat om sig igen... och igen...
kika in på www.kaupre.se och kolla, de har flera otroligt snygga sadlar som ser ut som engelska och som ger underbar frihet för hästen. Har själv en ST Dressage och jag byter den inte mot någon bomsadel i världen!

Anpassar sig bomlösa sadlar efter ruggen eller hur funkar det? Har aldrig tänkt bomlöst då jag fått för mig att de inte ligger stadigt på en rund rygg! Glider de inte åt sidan?

Hur den bomlösa beter sig beror på vilket märke du väljer. Desto hårdare bomlös desto mer tillpassning krävs. Men - desto hårdare desto bättre viktfördelning.

Lutta skrev:
Anpassar sig bomlösa sadlar efter ruggen eller hur funkar det? Har aldrig tänkt bomlöst då jag fått för mig att de inte ligger stadigt på en rund rygg! Glider de inte åt sidan?
Just Star Trekk har utbytbart koppjärn. Du byter till en bredd som passar hästen.
Jag har själv en väldigt bred arab men har aldrig haft problem med att mina bomlösa har glidit i sidled. Jag har dock aldrig provat Torsion och dess kopior.
// Linda

Min häst är klotrund över ryggen. Kort, rak och bred utan manke. Han älskar sin bomlösa. Den ligger lika still som en bomsadel men den formar sig efter hans rygg hela tiden. Både när vi skrittar på lång tygel och när vi rider samlad trav. Han svarade genom att höja ryggen och öka ryggaktiviteten med ca 100% vid första passet och fortsatte sedan att öak aktiviteten lika mycket till så nu tränar jag på att kunna sitta ner i hans stora trav...
Min glider inte mer i sidled än en bomsadel gör. Jag byter aldrig tillbaka igen!

hej jag har en bred tinker tjej med hög manke och lite svängd rygg.jag har köpt henry rivel anthenor med rejälcutback ligger superbra.jag har bomvidd 34

Liknande trådar

Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
937
Utrustning Nu vänder jag mig till er som har dessa dressyrsadlar . Globus crincle, passier corona , equiline contest. Dessa tre dressyrsadlar...
Svar
1
· Visningar
750
Senast: Time Lord
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 021
Utrustning Hej Försöker hitta en allround eller hoppsadel till vår maxade D-ponny. Har haft sadelutprovare ute men hon hade inget som passade. Hon...
Svar
1
· Visningar
1 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar

Hästrelaterat

Tillbaka