Globus rockard

AKB

Trådstartare
Vill veta allt.. Funderar på att köpa en till shettisen.Är den prisvärd?
Är den gjord till en liten smal å benig ponny i kina eller passar den den lite mulligare modellen:smirk:
Någon som har bilder?

Sv: Globus rockard

Jag har haft en och NEJ, den är inte prisvärd trots att den är billig. lägg till ett par tusen och köp en vettig vagn i från Börjes eller nått

Det finns några här som har den, jag vet inte mkt om den förutom att det finns dom som har haft problem med den vagnen :crazy:
Mkt klena hjul som riskerar att gå sönder, öht klen och vek vagn...
Kör du mest på raka grusvägar nån gång i veckan duger vagnen likaså Equilex billiga selar av bra modell! ;)

Om man kör mer eller i terräng behövs kanske en bättre vagn?
http://www.driveout.se/startsida.htm
http://www.cliffords.se/korskolan.html

Travvagnar kan funka utmärkt till en liten ponny!
Om linor/trissor finns räcker det ist för draglinor/svängel.
http://www.stallberg.se/prislist.htm

Verkar rätt dyr :confused:
Nej det var ett annat företag som ville ha över 7000 kr och det är den ju inte värd - då är en vagn från DO bättre.
Denna skulle kosta (med 23 tum speedcarthjul, svängel och "fjädrad soffa") runt 5000 kr och det är väl ok :smirk:

Senast ändrad:

Men hur kan du fixa utan moms då? :D
Vad jag vet så gäller det företag och det är inte såå många som har det, ok föräldrar eller släkting då! :smirk:

Men ta med fjädring!
Det är inte kul att ha ofjädrad vagn - jag har det och det är inte skönt fast man kör på grusväg! (Oväntat kommer den nån sten eller liten grop och det känns :()

Och kosta på lite bättre hjul - BMX tror jag är vekaste (cykelhjul?) :crazy:
Rockard/speedcarthjul är lite bättre tror jag!?

Rockarden från Börjes tror jag är billigare fast då får du ju ingen svängel till :crazy:
4500 kr (exl moms ca 3375 kr)
Fast det beror ant på var du bor, hur man kan fixa med transport/frakt... (Stall Berg har oxå)
http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/6207.jpg

Jo,jag drar de på lantbruket..
Väljer nog med fjädring.Men det får bli bmx hjulen.Eftersom det inte blir så hård terräng,och lätt att få tag på nya.

men...rockarden har ingen svängel så det kan du kanske höra om de kan tillverka. Säg till dem att det alltid måste ingå på en rockard dessutom.
Sitsen verkar väldigt låg oxå, så om du har något större än a ponny borde du höja sitsen med.

Jag tycker det är trist att okunniga verkstäder som skor sig på andra folks okunnighet skor sig på dåliga rockarder. Bmx hjul är inget bra alternativ, likaså att ens sälja billigare utan fjädring eller svängel. Det gör ju att folk oxå tror att de kan använda en skitsele (typ hööks billiga) Det är en ond cirkel, som aldrig gagnar våra hästar o ponnyer, och när väl kuskarna får upp ögonen för hur man egentligen ska utrusta sin häst för att den ska kunna jobba i vagnen korrekt, då ger man dem dåligt samvete. Been there, done that.

köp anders E´s körhäfte på hööks, där står allt om utrustning för att kunna köra sin häst/ponny. Du som får dra av kan dessutom satsa lite pengar som vi andra oftast inte har. Så jag rekommenderar de länkarna som lisa satt in till dig.

Det fanns svängel att köpa till..Å det hade jag tänkt att göra med.. Fast nu har jag fått tag på en begagnad rockard som har allt,svängel,fjädring,rätt avvägd o.s.v
Skitsele fick jag med ponnyn när jag köpte honom,och den har jag och tänker bara använda till tömkörning.
Å så är Anders E senaste bok om körning beställd å e på G..

Senast ändrad:

Vi är jättenöjda med vår Globus-rockard.

Innan fick shettisen dra en sådan som du länkade till oh AJ!! vad ont i ryggen man fick!

Jag har inte märkt att Globus skulle vara klen i konstruktionen men å andra sidan har vi otroligt fina körvägar.

Kan köra 16 (!:D ) mil på enbart slingor eller landsväg utan att passera en enda stor väg eller behöva gena över någon stubbåker.

Så med andra ord kan vi köra lika långt som ner till Halmstad på kanonvägar så rockarden kanske aldrig behöver testat ordentligt..?

Men för vårt ändamål duger den alldeles utmärkt!

Har är sidan till JN Legosvets :smirk:
http://www.jnlegosvets.se/eget.htm
Komplett ponnyrockard för drygt 5000 kr
Men om man kan åka till Tingsryd är ju Börjes ponnyrockard billigare + att man fixar svängel eller trissor/linor själv!
Och varför inte beg kanske! :)

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Utrustning Tjo, har en rockard av model med bildäck där jag känner att det nog hade varit bra med stänkskydd 🙈😅🫠 Nån som vet av nånstanns man kan...
Svar
0
· Visningar
271
Senast: Shixle
·
Hemmet Vi planerar att skaffa pool till våren, så jag tänkte börja se mig omkring lite redan nu. Problemet är att jag inte vet något alls om...
Svar
6
· Visningar
633
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix