Globus Clic?

A

ArabianGirl

Nån som har erfarenhet av den dressyrsadeln? Hur håller den?

Eller nåt annat tips på en annan dressyrsadel i liknande pris? Dvs 6000-8000 kr.

Sv: Globus Clic?

Jag tycker det är en bra sadel för det priset. Min såg ut såhär efter 1½ års användning (nästan daglig användning) och då hade jag stiglädrena ovanför kåpan:

http://s5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Globus/

sidan4.jpg

Har bara dålig erfarenhet av Globus sadlar genom kompisar som har haft 3 sadlar som varit sneda i bom och/eller stoppning.
Så Globussadlar kommer inte i närheten av mina hästar!
Har din häst rak rygg? I så fall skulle jag hellre prova Kentaur eller Pfiff som ligger runt ditt sadelpris nya.Eller en bättre begagnad MoN eller Albion.

Har en kompis som älskar sin, sj gillar jag den inte, var för bred i sätet för både mig o mamma.

kl.

Hade hemma en i helgen och provade. de var ganska svängda i bommen, så hästen får ju verkligen inte vara rak. De kändes ganska hårda i stoppningen, men det går ju rätta till.

Breda och bra i kanalen, och 3 års garanti på allt, vilket låter helt OK. Provsatt den tyvärr aldrig så det vet jag inget om, men de verkar vara väldigt bra sadlar för det priset i alla fall!

De är väl inte svängda i bommen? Passar oftast raka hästar...

Hatar Globus Clic, brett säte och helt fel byggd, placerar de flesta ryttare i en icke korrekt position.

Har hört att globus har ganska mkt "barnsjukdomar" på sina saslar, många returer.

Jag har en trainers jessica som jag är jättenöjd med, man hamnar direkt i rätt position. kostar runt 8500 inkl moms
7590811.jpg

7590978.jpg

Jag har hört att de ska vara raka, står bland annat det på "sadellistan" här på buke.

Men Både clic och en annan dressyrmodell som jag inte kommer ihåg namnet på från globus, var aldeles för svängda. Så jag vet inte om et stämmer tyvärr.

Hur är det med Globus Turner, är det "nåt att ha", räcker en Turner i strl 38 till en häst på 110 grader?

Han är typ 110 grade men bara tre så han växer så med lite tur kanske det går padda upp det, eller det kanske är för mycket...

ja, jag har ju inga bildbevis att dra till med, men man ser ju väldigt lätt om sadeln "gungar" på ryggen så att säga. :)

Kan det vara så att bommarna har ändrats i modell från 2004 till 2007? Någon som vet?

Den kan gunga på ryggen av flera anledningar, beror på hur ryggen ser ut. En sadel som är för rak och/eller för smal/vid kan också gunga på ryggen. Clic hopp är något mer böjd än t.ex. Clic dressyr/Turner och Esperanza. Vet dock inte om de har ändrat passformen på dressyrsadlarna senaste året, den senaste av dressyrmodellerna jag provade på en häst var nog från 2006 tror jag.

Turner är varken bättre eller sämre. Clic har dock ett lite annat säte och större knästöd, och jag tycker den är lite snyggare (har lite fler detaljer, bl.a. vadderad lillkåpa, den som är över stigläderkrampen, som gör den lite skönare att rida i enligt mig)

Ja clicen har ju lite snyggare detaljer och knästöden ser bättre ut, men jag har så korta ben så knästöd som är för uppbyggda brukar hamna fel för mig. Fast på clicen ser det ut som att det inte gör så mycket vart man hamnar med knäna eftersom det är samma form hela vägen typ.
Nåväl, hittade en Turner 2005 för 5500kr, tycker det var ett ok pris. Har inte köpt den men funderar på det.

En Turner för 5500 är rätt dyrt, den kostar ju bara runt 7500 i nypris, och är den 2 år gammal borde du kunna få den för 4500-5000:- iaf.

Ok då kanske jag ska pruta lite då. Jag kan ju fråga min hästbutik vad hon tar hem den för, kanske inte blir så mycket dyrare med en ny...

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hemmet Någon med erfarenhet av att lämna ett hushåll med stor familj för att istället leva i ensamhushåll? Vad finns det för fallgropar som är...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 705
Senast: Sassy
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III