Globen Horse Show

Sv: Globen Horse Show

Nu rider jag inte western, dock upskattar jag att det finns monemt som är oerhört svårt och krävande för både häst och ryttare, och tar mycket tid och träning att åstakomma.
Och jag håller med om att det var lite kanske opassande kommentarer om 'baggen' etc, MEN efter dom hade sagt det och personen som 'fångade' den (ursäkta att jag inte vet korrekta ord) 'band upp benen' på 'baggen/ tjuren/ lammet/ whatever' så kommenterade dom faktiskt seriöst på att ryttaren var en champion inom grenen och att hästen är tränad för att dra bakåt etc, och vad härligt det var att se att hästen tyckte om sitt jobb etc. så det var ju inte bara oseriösa kommentarer.
Man kan ju lätt säga att allt är så fel när man bara ser det negativa, såklart det kunde förbättras avsevärt (jag hatade hela spott cowboy grejen. suck så dåligt och visar inget av seriös bra ridning ju) men det var ju inte bara dåligt.
Plus som nu sa alla kan ju inte vara nöjda.

Dock älskade jag cowgirlsen (helt fel namn dock tycker jag för det hade ju inget med det att göra, mer som super gymnasti på häst) även att det inte hade nåt med western att göra egentligen, men dom hade gjort bra jobb med att få hästarnas tillit om dom verkligen hade varit så missskötta och oroliga innan, som dom sa.

Globen är inte ett dugg intresserad av att visa riktig westernridning eller vad svenska westernryttare tävlar i. Dom är heller inte intresserade av att visa något som kan vara av konkurrerande natur när det gäller just ridning. Ridsportförbundet är inte roade av att det kommer en ridstil som på allvar kan bli intressant för vanliga ryttare. Detta vet jag då jag suttit i förhandlingar med ansvarig arrangör. Sorry folks!!!

åh, vad illa. Vi kommer aldrig att bli rumsrena då. Jag hoppas att det finns ett annat forum för westernryttare att få visa för gemene man vad westernridningen går ut på. Vi får hålla oss väl framme när Vara komun sattsar på sitt horse center.

De måste jag har missat??:confused: var de under "rednex showen"?

Nej de var sist, eller iaf bland de sista. Efter TAs roping av 'baggen' etc.

Måste hålla med Kickis om att de ju faktiskt inte hävdade att det var westernridning de visade upp (förutom Tournamentum och TA, då kallade de det western riding). Har faktiskt svårt att tänka mig att engelskryttarna i publiken såg pangpangandet och teatershowandet som westernridning - mer som en chans för ponnybarnen att klä ut sig (ridandes med sin vanliga engelska utrustning).

Men visst skulle det vara kul med finaler i lämpliga westerngrenar i globen!

Jag håller inte på med western men tycker det är ganska intressant då jag sett en god vän (Josefin Stenqvist & Vic's eternal Popcorn, någon som vet vilka de är) och måste säga att det var ungefär samma sak som när Island var värdland förra året. Det gamla vanliga att det är lite islandshästar i början av kvällsshowerna, sen tävlingen och sen fick vi en ynka liten show till. Samma sak som i år med USA-temat.

Tittade vidare...
De med TA lassokastning var väl helt ok. Roping är väl nått som annars skulle gå hem i globen??
Och "cowgirlsen" var ju verkligen jätte duktiga!!!:banana:

Senast ändrad:

Fast islänningarna får ju verkligen sin tävling i globen varje år, inte att jämföra med reiningen som bara var två år eller nåt? tex...

Jag "känner" jossan också ;)

Fast islänningarna får ju verkligen sin tävling i globen varje år, inte att jämföra med reiningen som bara var två år eller nåt? tex...
Jag "känner" jossan också ;)

Jo absolut. Men partisk som jag är tycker jag att vi får lite tid. Det är liksom ingen som förstår vad det går ut på, liksom att jag inte har en aning om vad "western" går ut på. Jag vet olika rörelser, stopp osv men vet inte inom vilken "genre" sas. Jag hade velat se en uppvisning med "riktiga" western-hästar. Typ slide stop (heter det väl) och såna saker :p Tyckte att cowgirlsen var häftiga men det var ju inte så mkt western förutom fransarna, sadeln och den amerikanska färgerna.

Men det som visas av islandshästarn - känner ni att de visar en rättvis sida (=kvalite) av eran sport. Eller är de mest ett gäng ungdommar som skickas in som flårider runt i nån oren gångart??

Det är knappast bara westernridningen som får taskig publicitet på Globen. Av någon anledning så är det inte särskilt många grenar inom hästsporten som får ett seriöst forum där, utan nästan samtliga grenar som går att tävla i framställs som lek och bus. Framförallt i barnmatinén och invigningsshowen, tycker jag.

En annan sak som jag stör mig på är att det varje år är samma gäng, + några nya, som är med. Varför inte sprida lite mer på det? Bjud in olika ridklubbar, etablerade showare och så vidare olika år. Varför alltid samma? Även om de klär sig annorlunda från år till år så är det ändå samma ryttare och samma hästar, liksom...

Tycker också att det är himla synd att allt som är "High Chaparral" förknippas med westernridning och tvärt om. Det är ju ljusårs skillnad, vilket alla som är insatta vet. Eftersom de nu i år skulle ha ett USA-tema så hade det kanske passat med fler olika westerngrenar istället för att bara kasta lite lasso runt en "get" ( :angel: ) och ha en mekanisk tjur mitt i manegen. Jag såg fram emot ett mer varierat program med reining, roping, team penning, pleasure, etc. Men jag bedrog mig, det är ju en sak som är helt uppenbar! :devil: Istället skulle det tydligen vara svensk eurodisco/techno blandat med dragspel (jag menar, DRAGSPEL?!) och fuskindianer och pang-pang-cowboys. Ja, för DET är ju verkligen essensen av vad den amerikanska hästkulturen har fått fram under de senaste århundradena! :eek: *besviken* Om nu tanken var att INTE ha westerntema, bara indianer och cowboys, så har de förvisso lyckats. Men varför säga att USA är värdland för showen då? Det har ju producerats lika många westernfilmer i Australien och Spanien, som exempel... Jag trodde att hela grejen med att ha ett värdland var att man ville visa vad det landet har för hästkultur att visa upp.

Men det som visas av islandshästarn - känner ni att de visar en rättvis sida (=kvalite) av eran sport. Eller är de mest ett gäng ungdommar som skickas in som flårider runt i nån oren gångart??

Det brukar göra det (nu tänker jag på tävlingen), i år var jag inte lika "nöjd". Dock kan man ju inte klanka ner på ekipaget som vann, den svarta hästen. Svenska ekipaget är ju otroligt framgångsrikt i vanliga fall men hästen kan bli otroligt stark och det var det som hände i år (alltså ingen trav). Det numret med den lösa flocken och indianerna så förstår jag att det blir lite hipp som happ, skulle nog inträffa med vilka som helst.

*kl*

jag rider inte heller enbart western, har gjort det lite grann och upskattar mycket inom ridnigen och hästhansteringen. Jag åker gärna och tittar på tävlingar mm. Jag följde globentävlingarna via tv:n och måste också säga att jag är ganska besviken på vad som bjöds med tanke på att USA var värdland. Jag hade minst förväntat mig att få se en uppvisning i reining med en bra kommentator som förklarade de olika momenten, tävlingformens bakgrund etc. Gärna andra w-grenar också förstås som en riktigt klurig trail-bana och roping etc. Att det bjöds på cowboy och indianer är väl inte så konstigt och inte så upprörande heller, men det kunde ju vara en balans mellan sagor, barn på ponnies, pang-pang och tävlingsgrenar/uppvisningar som visar vad westernridningen faktiskt handlar om! Jag skulle även gärna sett en rasparad/uppvisning med amerikanska raser. Om jag inte är helt ute och cyklar var det en sådan när Tyskland var värdnation.

Fast...behöver vi vara så vansinnigt allvarliga egentligen? Här är det shownummer mellan hoppklasser, dressyrklasser och körning det handlar om - något som tilltalar barn som vuxna. Jag tyckte "småfolket" på sina shettisar var ursöta - varför ska man reta sig på dessa:confused:

Jag tycker personligen att den där "handbollen" till häst är värre att skåda i såna fall: inte ett smack underhållande, ingen sport som utövas i Sverige ö h t vad jag känner till och det ser inte särskilt trevligt ut när de far runt och sliter o drar i hästarna:mad: DET kan jag reta upp mig på betydligt mera...

Westerngrenar kan vara så tråkiga ibland att klockorna stannar:eek:, en DEL av dem d v s, och då är dessa kanske inget att ta med just på en sån här show?
Det finns ju mera fartfyllda westerngrenar i o f sig, som också nämnts här och visst hade det varit kul att få se en del av Sverigeeliten visa upp vad de kan:)
Det kunde ju mer än gärna ersätta den där "handbollen till häst" om inte annat:cool:

Nu svarade du inte mig, men ändå... Jag håller med, det ska vara en familjeshow och jag tycker också att de små på sina ponnies var jättesöta. MEN, det kunde varit en bättre balans i showinslagen! Att varva med mer tävlingsinriktade bidrag för att skapa en bredare bild av westernridningen.

Angående horsebollen håller jag helt med dig! Jag fattar inte varför den ska få plats i globen, dessutom visade svt 20-25 minuter av detta elände i sitt 2 timmars sammandrag i går kväll! Hoppas verkligen att den byts ut till nästa år!

Nu svarade du inte mig, men ändå... Jag håller med, det ska vara en familjeshow och jag tycker också att de små på sina ponnies var jättesöta. MEN, det kunde varit en bättre balans i showinslagen! Att varva med mer tävlingsinriktade bidrag för att skapa en bredare bild av westernridningen.

Angående horsebollen håller jag helt med dig! Jag fattar inte varför den ska få plats i globen, dessutom visade svt 20-25 minuter av detta elände i sitt 2 timmars sammandrag i går kväll! Hoppas verkligen att den byts ut till nästa år!

Jag bara håller med...

Och ja, en del westerngrenar är skittråkiga MEN då behöver man ju bara ha ett ekipage som visar upp ett riktigt avancerat mönster. Säg en svår trailbana som ett ekipage rider medans två-tre ekipage rider runt banan på ett spår och visar upp jog och loop. Då får man liksom mycket sammanslaget... Som ett exempel :idea:

nä, det finns mycket som skulle kunna göras och göras bra för att ge western en rättvis syn. Men men, allt som inkräktar ridsportförbundet kanske inte är välkommet...

Jag har tex inte sett voltige i globen heller, det hade jag gärna gjort :)
Gymkhana är helt klart roligare än horseball. Jag fattar inte hur det kan få vara med i globen år efter år...

Så du tycker seriöst att barrelrace och polebending är westernridning??

Det är som att säga att gymkhana är engelskridning!

Jag tror westernsverige ska vara glada för den lilla uppmärksamhet vi kan få.
Så fort man har en westernsadel på sin häst så rider man western, det har vi ju fått leva länge med. Vi som håller på vet bättre.
Globen hjälper dock till till detta (jag såg showen på tv nyss). Mycket slit och släng och pang pang...

Tyvärr...

Det bästa var väl dock ropinginslaget... Det var ju det enda "riktiga" och en sån tävling skulle dom kunna ha där. Men komentatorerna visste inte ens att det var en "dummy" som drogs efter fyrhjulingen... "kolla det är en get... eller en kossa.. haha den skulle passa bra för mig att rida på bla bla..."

Lite tråkigt att dom förlöjligar allt och inte tar in en ropingexpert då som kan förklara vad det går ut på...
Polebending och barrelrace väl väldigt seriöst inom westernriding? Där visar man verkligen vilken flexibel snabb och vändbar häst man har samt har balans!
Sen tycker jag också man kunde visa lite rancharbete, pleasure och trail för att få med så mycket som möjligt. Jag blev väldigt besviken på svensk tv som inte visar mer. Tex har ju Tommy mkt kvalite att ge inom roping bl a men fick inte ens en vettig chafför te fyrhjulingen.

p

En en gång säger jag det.
Barrelrace är western och tillhör RODEO!! och rodeo är western
Nått som INTE är western är Hunter tex. bara för att ni ska förstå.

Rodeo till hör western
Barrelrace
Polebending
teamsorting
teampening
teamroping
Roping inkl alla andra roping grejer.
Bullriding
broncoriding
Jag har säkert glömt nått.
De som inte är western är tycker jag alla de grenar där man inte använder westernsadel i tävling.
Man får inte bli så insöad.
De är synd att dom inte kan göra nått vettigt när dom ändå försöker.
Men hur många är intresserade att ställa upp och visa då. De går ju bra att gnälla men vill nån ta sig dit och visa upp nått?
Suveränt inlägg!!! Du har så himla rätt! TACK

Jag måste ju säga att om vi har en BRA kommentator på globen så kan vi visst lyfta fram time events på ett mycket publikfriande sätt, Motsvarigheten till grabbarnas roping i USA är väl ändå barrelrace..Det är kvinnornas sport, har någon set National Finals? I sverige har vi några väldigt duktiga såsom Freter Fröken Blomkvist med fler ingen glömd!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka