Globen Horse Show

Sv: Globen Horse Show

Kollade nyss på länken som Kickis drog fram

FY FAN VAD ILLA!!!
(Ursäkta ordvalet med vad ska man säga?)

Ska westernridningen förknippas med (I någolunda ordning efter vad klippet går)
- Bögkille med skinnväst och cowboyhatt?
- Blont vet inte vad med kort kjol och pattarna upptryckta i ansiktet?
- Kille med stråhatt och kläder från nåt inbördeskrig?
- Islandshästar?
- IndianKids med kläder man hittar i närmsta leksaksbutik?
- Engelsk utrustning?
- Körhästar med kusk i kossekläder? (Och "prärievagn" i tyg?)
- Fler IndianKids som sitter och studsar i sadeln?
- Trasmattor under sadeln?
- Bankrånare?
- Fånga och skjuta rånare?
- Folk med djurmössa?
- Tjuriga ponnys med okunniga glin i sadeln?
- Den fulaste prärievagnen ever made?
- Unge som spelar halvtaskigt dragspel? (Modigt, ja - men, nej...)
- Kommentatorn; "De får se hur det ser ut på riktigt"
- Indiantält och cowboydräkt?
- Fler indianer?
- Inte de där IndianKidsen igeeeen......
- Flicka som själv ger sig ut i den stooora skogen på ridbanan och letar leksaker?
- Flicka blir dödad av leksaksorm (Kommentatorn; "Neeej!!!")
- Ungar som gör något som kan tolkas som hitlerhälsning?
- osv osv osv...

(Återigen - ursäkta ordvalet...)

Förstår varför många tror att western är plojhejochtjoho när media visar sånt här skit

Ursäkta om det var flummigt men jag bli bara så jävla sur!

Senast ändrad:

Om du tycker det är busridning så tycker jag du ska försöka prova på det för de kräver massor med träning och de kräver en häst som kan rollback osv de sorliga här i swe är att de inte finns några quarters som är utb för detta då skulle de vara annorlunda. Man ska inte slita hästen runt stolpar och tunnor de ska se lätt ut och bara gå av sig själv.

Vill bara säga att det går alldeles utmärkt att rida barrelrace på en russ/halvblodskorsning. Kul var det också.

:rofl: gillar din tolkning... jag undrar dock den här bögkillen du skriver om, var det han som red på tjuren? Jag hoppas verkligen inte han är bög för han var heeeet! :d

Men är han bög så kan vi vara kompisar! :D

--

Nåväl... Läser du hela tråden så ser du att kommentatorn faktiskt aldrig sa att dom skulle visa westernridning. Det är en show du har sett på länken. Gjord för att vara rolig framförallt för barnen. Att skäckarna som springer omkring är islandshästar tänker dom nog inte på. Jag kallade alla skäckar för "indianhästar" när jag var liten :angel: :)

Enligt arrangören var årets tema " Vildavästern " tror inte nån har kallat det som visades för westernridning, bara för ordningens skull.

Måste bara få säga....Spricker snart...

* JAG LÄNGTAR TILL SOMMAREN OCH TILL CHAPPEN*!!!!
Tävlingen på High Chapparall........
Fart och fläkt, publikvänligt, en massa noviser och proffs...kompisar, allt.....Måste kolla med ledighet till nästa år, ladda husbilen...mmm längtar....

Fast nu var det ju inte western-ridning som var temat, utan USA. Uppvisningen ska ju dessutom vara för hela familjen. Jag hade jättegärna också sett mer westerngrenar, men då får jag väl gå o titta på en westerntävling. Jag håller dock med om att det var synd att kommentatorerna var totalt opålästa i ämnet.

- Islandshästar?
- Fler IndianKids som sitter och studsar i sadeln?
- Tjuriga ponnys med okunniga glin i sadeln?
- Unge som spelar halvtaskigt dragspel? (Modigt, ja - men, nej...)
- Flicka blir dödad av leksaksorm (Kommentatorn; "Neeej!!!")

1. "Alla" hästraser ska vara med på temat och det inkluderar att även t.ex. islandshästar, shettisar är amerikansk utklädda.
2. Det var USA som var temat, inte western. USA är mycket pang pang, indianer osv.
3. Det var väl jättemodigt att stå inför hela globen och spela dragspel, bra tyckte jag att hon gjorde det dessutom.
4. Leksaksormen tillhörde BARNmatinén och det är alltså ingen hoppning och annat, just för att barn ska förstå.
5. Det är lite mer komplicerat att rida i Globen än på sin egen ridbana.

Tycker att ni är lite gnälliga. Det var en bra och fartfylld show. Temat var USA, inte westen.
Hade man visa utklädningsklasser och *gäsp* reining och någon som rider över träbroar hade publiken somnat.
På kvällarna är det familjevänligt och inget annat.
På dagarna är det världscup i dressyr och hoppning på internationell nivå. Hade det varit westerntävlingar hade inte ens en tiondel av Globen varit full.

Anki Van Grunsven som är en topp ryttare i dressyr sitter ju nu i Hollland och tränar reining, vi får hoppas att hon fasstnar i denna sport, det skulle nog gjöra ont i Ridsportförbundet, en OS vinnare som nu gillar reining:laugh:

Tittade vidare...
De med TA lassokastning var väl helt ok. Roping är väl nått som annars skulle gå hem i globen??
Och "cowgirlsen" var ju verkligen jätte duktiga!!!:banana:

Orkar inte läsa igenom allt men ditt inlägg var lite inressant! Såg flera som tyckte roping borde gå i Globen... Kan vi inte putta till Globen lite så det blir Roping tävling där nästa år?? :angel::love::idea:

För övrigt så är det mer western iår än förra så vi skall väll vara glad att det blev något! Ja tror inte det folket som arrangerar vet tillräckligt mycket om western... Jag skall förövrigt inte gå på Göteborgs Horse Show i början av nästa år just pga. av att det inte är någon western.... :cry:

Kram från (roping-)Malin ;)

Ja det tycker jag absolut!!!!!

Roping är väldigt mycket western och dessutom roligt att se på!!! Vi får väl lobba lite för det!!!:laugh:

Gör då nåt av snacket i verkstaden och maila arrangören. De läser inte här och tar det nog inte seriöst om man inte kontaktar dem på ett seriöst plan och skriver sin åsikt.
Skulle de inte vara intresserade av besökarnas åsikter skulle de inte dela ut enkäter inför varje show, så nog är de intresserade av vad folk gillar och ogillar.

Du har uppenbarligen missat helt vad Matinén går ut på......

Som många sagt tidigare...det var USA som var "värdland" inte westernridning...

Orkar inte läsa igenom allt men ditt inlägg var lite inressant! Såg flera som tyckte roping borde gå i Globen... Kan vi inte putta till Globen lite så det blir Roping tävling där nästa år?? :angel::love::idea:

För övrigt så är det mer western iår än förra så vi skall väll vara glad att det blev något! Ja tror inte det folket som arrangerar vet tillräckligt mycket om western... Jag skall förövrigt inte gå på Göteborgs Horse Show i början av nästa år just pga. av att det inte är någon western.... :cry:

Kram från (roping-)Malin ;)

Finns det en WC i western?

Reining tillhör ju FEI, varför kan de inte vara möjligt?

Säger inte att det är omöjligt på något sätt....möjligen tidsbrist då. Men man kan ju utöka antalet dagar. GBG HS är ju i grunden en hopptävling sen har man utökat med dressyr och körning, så visst, why not...

Han är inte bög. Han har dock flickvän. Och sen måste jag försvara honom lite oxå mot den ena tjej komentatorn. Det kan väl inte varit högsta hastigheten...Ja det var det. O Dennis (som han heter) hade aldrig suttit på en bull förut för 4 veckor sedan, sen dess har han tränat 7 gånger. Han rider inte heller till vardgas och var alltså helt utan någon erfarenhet!

Och till alla andra som bara gnäller på allt. Ni är så tråkiga!! Torneamentums del i invigningsnummret som väldigt många har reagerat på för att det va mycket pang pang och slit är globens påhitt. På fredagkvällen var första gången domfick göra det och lördags kvällen var således andra gången dom utförde det och det ska inte visa någon proper fin westernridning. Instruktionerna var banditer som rånar diligens! Hur ofta rullade en liga fram i lope till en dilgens för att råna den?

Jag blir så trött på allt missnöje och klagande hela tiden. Typ " ta bort horseballen, hur kan man visa sådant bla bla bla...om ni bara hörde jublet i globen kände intensiteten som låg i luften hela tiden under matcherna. det va något som var riktigt uppskattat av publiken. Och det är väl lite det det går ut på, ge publken vad den vill ha. O face it, det finns fortafrande fler hästjejer vars idol är malin baryard o jan brink o anky m.f. än dom som vill bli nästa peter ljungberg eller något stort namn i dom andra grenarna. Hoppningen och dressyren har djupare rötter här i sverige och jag tror det kommer vara så ett tag till. Ovh jag tror verkligen inte någon kommer ta westernridningen till ytan genom att va en gnällkärring. Se det så här kanske. Någon kanske tyckte att cowgirlsen från texas var häftiga och vill testa sådant, hör av sig till en westernklubb för att kanske börja träna western för att sedan kunna gå vidare. Då har den chansen att kanske upptäcka mer av western på vägen dit. Det är väl ett framsteg för sporten i så fall. Och jag läste i något inlägg att någon inte tyckte det var westernridning heller o inte heller PB o BR. det är det väl för sjuttsingen visst. Dom rider på stabila diciplinerade hästar som lyssnar på neckreining och mycket vikt hjälper. Westernridningen som tävlingsklasser är ju utveklade av hur cowboysen använde sina hästar i jobbet. Neckreiningen för att ha en hand fri till ex, lasso eller pistol, rollbacken och spinnen är ju för att visa att hästarna kan vända på stället tex, Det visar man även i PB, en lättstyrd och smidig häst. O pleasuren är för att visa gångarterna man använde sig av när man red långa sträckor, a pleasure to ride...fattar ni vart jag vill komma. Det finns en engelsk stil och en amerikansk. Engelsk: Engelsksadel, och en mer uppburen häst på kortare tyglar. Amerikansk: westernsadel för att den passar bättre till en cowboys göromål än en engelsk och du har en mer självständig häst som för att underlätta rids på en hand.

Var det inte Thanksgiving under Globen-helgen? Kan ju vara en anledning till att det var så få ryttare från USA. Var ju bara en (dressyr?)ryttare på plats...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka