Globen Horse Show

Sv: Globen Horse Show

KL
Det mest oroväckande i Globen showen va väl ändå de vitklädda cu clux clan anhängarna som galopperade runt i en cirkel i vansinnestempo, iklädda vita brinnande strutar på huvudet :p
De måste ju för hel**te ha en lucia med ifall de ska ha stjärngossar och minst en luciasång. Jag undrar bara vad de där cowgirl chicksen tänkte om svenskar när de såg det numret och publiken som satt uppe på läktarna och myste och log glatt igenkännande :p

Man får väl hoppas att någon vänlig själ hade möjlighet att förklara stjärngosseparaden för chicksen! Allt är inte som i USA, vi har ju egna traditioner också...

Man får väl hoppas att någon vänlig själ hade möjlighet att förklara stjärngosseparaden för chicksen! Allt är inte som i USA, vi har ju egna traditioner också...

Hoppas jag med..... men tycker fortfarande det är jäkligt skumt att ha stjärngossar med om det inte finns en lucia? Det är ju lucian som är grejen liksom :)

Tack för ett mycket bra svar.......

De negativa kommentarerna luktar i vissa fall avundsjuka :)
Tornamentum gjorde ett så gott jobb dom kunde utefter sina förutsättningar.

Jag tyckte att det var jäkligt roligt att se, men man är ju tvungen att ta allt med en nypa salt i dessa sammanhang......... vilket alla inte verkar klara av :)
/M

Jag svärmar för fartgrenarna och då främst barrel race, det närmaste man kan komma en rodeo här hemma. Och jag hoppas grenen kommer växa, då det är fantastiskt kul!

Så... jag tänkte... hmm... :idea: va bättre PR kan en gren få än att på ett bra sätt visas i globen? Sagt och gjort jag mejlade faktiskt arrangörerna och frågade! Som jag redan misstänkt fick jag bara en klapp på huvudet, för lilla gumman, det här med att fixa en bra show, det fixar de så bra själva. Så, så var det med det. Men det roliga är att jag är ganska säker på att Cowgirlens hästar är tränade runt tunnorna så; hur svårt kan det va?!

Varje år har Globen Horse Show ett värdland de samarbetar med. Tidigare har det varit bl.a. Tyskland, Italien, Island med flera. I år var det USA. Tanken är då att man ska visa upp det landets kultur och historia. Och det skall på något sätt gestaltas med hästar.
USA, som bara är 200 år gammalt, har inte så mycket historia eller kulur att ösa ur. Det man har och som det flesta relaterar till är just "Vilda Västern" , och det var det Globen ville visa upp, INTE westernridning. Man hade helt enkelt valt ca 20 år av USA:s historia och lät den representera USA. Därför cowboys, indianer och pangande. Och det har ju inget med westernridning att göra. Westernridningens historia sträcker sig ju längre bakåt i tiden, ca 400 år, eller t.o.m 700 år om man vill.

Så, var inte besvikna att det var så lite eller fel eller dålig westernridning som visades, det visades ingen alls helt enkelt. Man försökte visa upp den "laglösa tidsepoken" i USA. Den som sträckte sig från 1865 till 1895.

Visst skulle det vara fantastiskt att få visa upp westernridningens alla kvaliteter med, boskap, roping, tidsgrenar, reining, pleasure, westernhorsemanship,trail och mycket mer. Men som sagt, Globenshowen handlar inte om att visa upp olika ridsporter utan visa upp värdlandets kultur/historia. Tyvärr!!

men islandshästar går bra att ha med år efter år oavsett värdland... :angel:

det är nog det som de flesta stör sig på att med USA som värdland hade man hoppats på att få se lite riktig westernridning. För har vi inte fått det innan detta, när ska vi någonsin få det...

(ja jag vet att reining har varit med ett eller två år... men ej mer än så...)

Så jag tror de flesta som skriver här är mest besvikna...

Ja islandshästarna känns liiite uttjatat nu, finns ju så mycket mer i Hästsverige att visa upp!!!

Men det är väl privata intressenter som står bakom det hela och det finns nog starka islandshästmännioskor med där och ja, då blir det väl som så att de ser om sitt eget hus...

Fast visst vore det skoj med någon kul westerntävling där nåt år??? Roping är ju enormt kul även för den oinvigde t ex!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • reservdelar till klösträd
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka