Globen Horse Show

Y

Yazoo

Hej.

Mitt första inlägg kommer handla om gnäll (gnägg om man nu ska vara hästunderfundig) Som vän av hästsport i allmänhet och western i synnerhet så satte jag mig framför tv´n i dag. Tv kanske inte är det bästa sättet att tillbringa tiden när man är hemma i sverige, men det handlar ju ändå om hästar.:laugh:

Satte mig i soffan och väntade med spänning på westernsegmentet i showen. När denna kom............ Såååååå besviken jag blev.

Vad håller de på med?

Western framställs som något gulligt, lätt tramsigt och för barnen. Inte nog med att flertalet av ryttarna inte var westernryttare, de var direkt pinsamma. Dragspel, Rednecks(spä gärna på myten om rasist america) och lite pang-pang.

Ska westernrittare i Sverige ställa upp på detta?(Ryktet jag hörde var att någon, eller flera ur western-sveriges elit var med i spektaklet) Ska ni sälja ut er själ, hobby och i vissafall livsverk till att framställas som något kul för barnen, ett trevligt inslag i festen? Tycker Ni inte att det känns som Ni är den pinsamma kusinen från landet som tillåts att uppträda på släktmiddagen med övrigas överseende leenden?

Varför ska detta tillåtas??? Fram med Barrelrace, Polebending. Varför inte avgöra SM i dessa grenar i Globen? Varför inte visa att hästar med ryttare i ursinnit tempo är ett fullgott alternativ till motorssport? De som åkt mototrcykel vet vad jag bratar om när jag säger att det är som att rida en häst är som att höra en motorcykel, men styret sitter löst och det finns ingen "dödarknapp"(panikavstängning)

Ge svenska tv-tittare och publik på plats något att minnas mer än juniorer med indianfjädrar på sina hjälmar och en dragspelande tjej vars största bedrift var att hon bara spelat i tre år...

Inför Rarrelrace och Polebending till nästa år!!!! Det vinner hästsporten på, oavsett om man tycker hoppning eller Western är det man vill hålla på med.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Globen Horse Show

Så du tycker seriöst att barrelrace och polebending är westernridning??

Det är som att säga att gymkhana är engelskridning!

Jag tror westernsverige ska vara glada för den lilla uppmärksamhet vi kan få.
Så fort man har en westernsadel på sin häst så rider man western, det har vi ju fått leva länge med. Vi som håller på vet bättre.
Globen hjälper dock till till detta (jag såg showen på tv nyss). Mycket slit och släng och pang pang...

Tyvärr...

Det bästa var väl dock ropinginslaget... Det var ju det enda "riktiga" och en sån tävling skulle dom kunna ha där. Men komentatorerna visste inte ens att det var en "dummy" som drogs efter fyrhjulingen... "kolla det är en get... eller en kossa.. haha den skulle passa bra för mig att rida på bla bla..."

Lite tråkigt att dom förlöjligar allt och inte tar in en ropingexpert då som kan förklara vad det går ut på...

Joooo... självklart har du rätt. Jag förklarade mig inte ordentligt innan tror jag. Det jag menar var att man skall från westernhåll i Sverige jobba för att få upp statusen på westernridning. Visa vad ni kan, vad ni håller på med. Jag tog Barell race som exempel för att det är en simpel tävling för oinstatta att titta på. Enkelt, fartfyllt och tv-vänligt.

En en gång säger jag det.
Barrelrace är western och tillhör RODEO!! och rodeo är western
Nått som INTE är western är Hunter tex. bara för att ni ska förstå.

Rodeo till hör western
Barrelrace
Polebending
teamsorting
teampening
teamroping
Roping inkl alla andra roping grejer.
Bullriding
broncoriding
Jag har säkert glömt nått.
De som inte är western är tycker jag alla de grenar där man inte använder westernsadel i tävling.
Man får inte bli så insöad.
De är synd att dom inte kan göra nått vettigt när dom ändå försöker.
Men hur många är intresserade att ställa upp och visa då. De går ju bra att gnälla men vill nån ta sig dit och visa upp nått?

Det tror jag säkert det finns om det görs seriöst även från globens sida..

Att ha avgörande tävlingar i pleasure och horsemanship är ju inte direkt roligt. Men JAG tycker varken dressyr eller islandshästar är roliga att titta på. Det går inte att få alla helt nöjda. Men lite mer nöjd skulle jag bli om dom visade något seriöst. Dom kan ju göra som i ponnyküren. Kval innan globen och enbart tre ekipage får rida och tävla i globen. Det kan man göra i trail tex för att det inte ska bli så utdraget...

Och reining har dom ju haft och det har varit uppskattat.

Barrelrace är inte westernridning för mig, det är busridning! (därmed inte sagt att det är något dåligt med det).

Man skulle från wras eller annat förbund kunna göra en sammanslagning av massa klasser och rida som uppvisning. Typ 2 "representanter" från westernridningen som man har typ en ranch trail versitile (eller hur de nu stavas) + reininginslag i tävlingen/numret/uppvisningen

jag ser framför mig en miljon bommar att ta sig över och runt på olika sätt, en hög bro att rida över, pressenningar, lasso, dummy, galoppombyten, stoppar, spinnar mm...

Senast ändrad:

Om du tycker det är busridning så tycker jag du ska försöka prova på det för de kräver massor med träning och de kräver en häst som kan rollback osv de sorliga här i swe är att de inte finns några quarters som är utb för detta då skulle de vara annorlunda. Man ska inte slita hästen runt stolpar och tunnor de ska se lätt ut och bara gå av sig själv.

Men hur många är intresserade att ställa upp och visa då. De går ju bra att gnälla men vill nån ta sig dit och visa upp nått?

Med lite vilja och nytänkande så kan man säkert få ihop till en okej prissumma, så det inte endast är äran är det man kämpar om. Inte miljoner givetvis, men så att det täcker en resa till globen, och med lite tur och framskjuten placering blir några kronor över.

Återigen.... gör Globenevenemanget till en avslutning på en Sm-serie dit finalfältet går.

En en gång säger jag det.
Barrelrace är western och tillhör RODEO!! och rodeo är western
Nått som INTE är western är Hunter tex. bara för att ni ska förstå.

Rodeo till hör western
Barrelrace
Polebending
teamsorting
teampening
teamroping
Roping inkl alla andra roping grejer.
Bullriding
broncoriding
Jag har säkert glömt nått.
De som inte är western är tycker jag alla de grenar där man inte använder westernsadel i tävling.
Man får inte bli så insöad.
De är synd att dom inte kan göra nått vettigt när dom ändå försöker.

yoo, du glomde
bull fighting clowns
flag racing
goat tying and untying
muttin bustin
and greese pig chasing.
Arizona

som jag skrev så tycker jag att kallar man barrelrace för westernridning så kan man kalla gymkhana för engelskridning.

Jag tycker inte barrelrace eller polebending är några bra grenar att representera westernridning för en publik som generellt inte vet vad saker och ting går ut på. Bilden av att westernridning enbart är fart och fläkt gror ju med dessa grenar och som du själv säger, vi har inte rätt material varken häst eller ryttarmässigt för att ge publiken rätt bild av det.

Det vi däremot har ÄR hästar och ryttare som tävlar internationellt i de mer traditionella grenarna.

kl

Jag fattar inte varför Globen har så j*vla svårt att visa en seriös sida av westernridning utan måste göra det till nått lekprogram. Det är så synd. Konstigt att engelsk folk har fördomar liksom...

Jag bojkottade globen iår, tillsammans med många andra.

Jag tycker no att rening är en av de bästa grenar man kan visa faktiskt utan att de ska bli för mkt jobb. Ranch trail och roping med.

som jag skrev så tycker jag att kallar man barrelrace för westernridning så kan man kalla gymkhana för engelskridning.

Jag tycker inte barrelrace eller polebending är några bra grenar att representera westernridning för en publik som generellt inte vet vad saker och ting går ut på. Bilden av att westernridning enbart är fart och fläkt gror ju med dessa grenar och som du själv säger, vi har inte rätt material varken häst eller ryttarmässigt för att ge publiken rätt bild av det.

Det vi däremot har ÄR hästar och ryttare som tävlar internationellt i de mer traditionella grenarna.

Du har rätt i att publicen vet inte vad det gå utt på, under alla åren har jag Aldrig hört en röst i högtaler eller i TV sändning om vad dom tävlenda i western göra eller hur point systom fungera, vad det gå utt på är att vinna.
Time events, bästa time.:banana:
Trail, klara av ett hinder bana i obegransed tid :angel:
Pleasure, bäst looking Rinestone Cowboy/Cowgirl :love:
Förstå inte vad du meana med gym-khana och english?
jag har alltid sett gym-khana som en sport event för barnen.
Arizona

Reining i en dressyrryttares eller hoppryttares ögon: Att galoppera runt runt runt, stanna, glida, snurra som fan och sen vinna klassen. Bus.
Varför? Jo, ingen som förklarat vad det hela går ut på eller varför man tävlar i just reining. Många små detaljer som missats, många som därför inte ser finliret.
Detta VET jag eftersom mina kompisar frågat mig vad faaan reining handlar om.

Så ja, reining KAN vara en bra gren att visa upp, men det KRÄVER en bra kommentator, en förklaring. (Och en bra kommentator, det har vi som bekant inte i SVT idag.)

Och ja, detta gäller ALLT man vill visa upp. Jag personligen hade föredragit att visa upp en svååår men rolig trailbana (ranch trail kanske t o m) eller ett riktigt avancerat Western Riding program. Barrel Race är publikroande (precis som islänningarnas flygande pass) och därför lättast att visa upp (även om det inte är det man kanske vill visa upp som westernridning, om man vill visa den seriösa biten - och då kallar jag inte att barrel race för oseriöst).

Den här diskussionen har pågått i flera flera år. De har haft reining i Globen, men det funkade inte (om det var prispengar eller kommunikationsavbrott mellan arrangörerna eller underlaget eller vad det nu var minns jag faktiskt inte längre) och efter det har man i princip bara sett Tournamentums westernsadlar skymta under medeltidsdräkterna.

Jag är en av de som skulle uppskatta att få gå på westerntävlingar i en inomhusarena, men jag tror inte det kommer ske i Globen.
Och ska westerntävlingarna visas i TV, så får nog kamerorna komma ut till westerntävlingarna.

Det showinslag som varit i Globen, på Stockholm Horse Show (som tävlingen heter) är alltså inget Sveriges westernryttare gemensamt valt ut eller röstat fram eller ens haft nåt att säga till om. Showen är arrangörens val.

Ja, precis. Har man ridit dressyr på seriös nivå så kan man lätt se de svåra momenten och sätta sig in i programmet. Jag tror det skulle "gå hem" bland publiken, om man bara vågade prova. Och göra som med reiningen då - bara ett fåtal deltagande, så man inte hinner tröttna.
Och en bra kommentator.

Har kikat nu..
http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=22044&a=1330163&lid=lista_675006&lpos=2
Om nån annan är intresserad. Börjar efter ca 64 min.

Vet inte om de äns sa att de skulle visa western riding?? tyckte mer att de sa att de skulle vara cowby och indianer. Vilket oxå hela temat var. Tyckte endå det var helt ok, mest massa ungar som red runt i vanliga sadlar. Förutom då när de "vuxna karlarna" kom in och körde pangpang. Tycker väl att TA endå kunnde göra nått lite mer avancerat än att fånga en gubbes arm.. de var ju de enda som red western så att säga.
Men i övrigt är de väl inte värre än den "western ridning" de visar på shower på High Chaparll (menar inte tävlingarna då).
Tyvärr finns de väl de som inte inser skillnaden mellan cowboys och indianer och western ridning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka