Glaukom/blinda hundar?

kvandi

Trådstartare
Finns det någon här som har erfarenhet av Glaukom hos hund? Eller blinda hundar i allmänhet?

Vår kära Golden fick åka in akut till Blåstjärnan i lördags med vad vi trodde kraftig ögoninflammation. Det visade sig vara det men framförallt Glaukom på vänster öga. Hon låg inne två dagar med behandling men fick komma hem igår då hon var så stressad av sjukhuset. (konstigt, vem vill ligga i bur dygnet runt när man är van vid att röra sig hela dagarna?)

Vi skall givetvis gå vidare med behandling och troligtvis ta bort ögat(vet säger hon är blind på det). Men just nu fick hon komma hem till tryggheten lite o få lite tid med behandling med trycksänkande ögondroppar.

Det känns just nu väldigt tungt och vi får ta en dag i taget.

Vår vovve fick akut, dubbelsidig katarakt (gråstarr) vid två års ålder.
Det var mycket oro och tårar i början, han var olycklig förståss och osäker på allt. Vi fick nog vänta en dryg månad på operation, och under den tiden vande han sig otroligt väl vid att vara blind. Kunde kasta (skramlande) boll inomhus, han klarade fint att lära sig var möbler stod och det var inga problem att lära om ifall någon stol flyttades osv.
Han lärde sig också att vara lös och lyssna på oss om det var något hinder på stigar osv, ganska snart lärde han sig att använda nosen och känna på lukten var lyktstolpar stod osv.
Det enda problemet som kvarstod var hundmöten, det fick vi helt enkelt undvika, han blev väldigt rädd och defensiv. Man fick bli en rejäl bitch och vid några tillfällen fysiskt stoppa hundar som folk bara släppte fram "för de är så snälla". Tillslut lärde sig de flesta i området att det blir ett jävla liv på mig om de släpper fram sina jyckar ;)
Operationen lyckades och han ser ganska bra nu :)

Hoppas din vovve snart mår bättre!

Jag har en blandrashund som varit blind under flera års tid. Har ingen diagnos egentligen på det men han har klarat sig jättebra, men många hundar man träffar ute blir ofta väldigt aggressiva mot min hund då dom vad jag tror inte får nån kontakt med han.
Men som sagt, min hund klarar det mesta utan att se.
Han är trygg när man har koppel och litar 100% på den som håller i kopplet och inne hittar han både mat och vatten själv även om nån råkat flytta på det:)
Det var ju jobbigt i början att se han gå in i saker och har ju inte kunnat göra sånt vi gjorde innan som att kasta bollar ute och ha han lös på gården, men han har alltid varit glad och nöjd med livet som det ser ut:)
Han älskar att gå lååååånga promenader :)

Hoppas din hund blir bättre dock!

Vår springer fick akut glaukom och i början kämpades det rätt mycket för att försöka rädda öget. När man slutligen föreslog att ögat skulle opereras bort, eftersom hon i alla fall säkert var blind på det, blev vi väl närmast irriterade att man inte gjort det långt innan. Hon blev mycket bättre direkt och hade egentligen inga problem alls när hon väl blev av med tratten efter den operationen. Nån gång gick hon väl emot saker när hon vände åt det hållet, men inte så att hon ens om man drar det väldigt långt skulle kunnat uppfattas som handikappad! Hon var dessutom väldigt mörkt brun på sina fläckar, så det var knappast någon som såg att ögat var borta om vi inte påpekade det. Det var bara en mörkare grop i det mörka!

Hon fick ett "anfall" på andra ögat också efter några år, då började det på dagen och vi var bättre förberedda och åkte direkt och behandlingen började i princip så fort vi var framme. Det gick förstås inte att avgöra hur mycket hon såg på det ögat efteråt, men hon hade i alla fall ledsyn. Senare fick hon förmodligen starr så hon lär inte ha sett så mycket på slutet, men det var i alla fall först när hon började bli helt döv (= hör inte ens när kylskåpet öppnas) som det började bli problem.

Min gamla springertik fick akut glaukom vid 13 års ålder, och till att börja med försökte vi rädda ögat genom trycksänkande ögondroppar. Det var stressigt att passa tiderna, eftersom hon skulle ha dropparna flera gånger om dagen, och jag tror också att hon ofta hade ont.

När vi slutligen bestämde oss för att ta bort ögat, blev hon omedelbart mycket piggare och gladare, och det läkte snabbt och fint. Hon verkade inte heller ha några större problem av att vara blind på ena ögat. Enda gångerna jag såg att hon blev orolig, var när hon hamnade på fel sida om mig och därmed tappade kontakten med mig ute. Eftersom hon vid det laget var väldigt döv också, hörde hon inte heller när jag ropade.

Men vi anpassade oss båda två, och hon levde till nästan 15 års ålder, utan att det andra ögat blev angripet.

Efteråt ångrade jag att vi inte hade tagit bort ögat tidigare, så mitt råd till dig är att göra det så snart som möjligt, särskilt om hon redan är blind på det. Varför låta hunden ha ont i onödan?

Mamman till 2 av mina hundar är blind på ena ögat sedan hon var ca 2 år. Blindheten beror på en bitskada av en större hund och inte på sjukdom i ögat. Hon har inga problem alls o ögat sitter kvar.

En av mina tidigare hundar fick mer och mer grå starr och vid 14 års ålder var han förmodligen helt blind. Aldrig att han stötte emot nånting inomhus så länge allting stod på sin plats. Om vi t ex stängde en dörr som normalt stod öppen så kunde han gå rakt in i den med full kraft, men aldrig något annat. Jag hade även en yngre hund (hans son) så när vi var utomhus såg han till att alltid gå bakom den yngre hunden, han hörde ju hela tiden var han befann sig och kunde därför undvika grenar/stolpar o liknande.

Nu är ögat borta, de opererade i förrgår ojag hämtade henne igår på dagen. Hon var så drogad så det gick knappt få kokontakt med henne. Det var en.hemsk upplevelse! En hund som ser ut som tagen ur en dålig skräckfilm och ingen kontakt alls. Men hon sov i mitt knä hela vägen hem o blev väldigt förtvivlad när jag gick ifrån så "nån hemma" var det ju trots drogerna. Hon sov ruset av sig hemma o under kvällen blev hon mer o mer som sig själv! Redan mer svansvift och piggare uppsyn än med det onda ögat kvar. Men jag fick fortfarande inte gå ifrån henne.

Nu har vi sovit gott hela natten o undrar vad som händer idag! Hoppas på att få en glad o pigg hund igen! Jag vah'ar (vård av hund ;)) så nu skall vi mysa o ta det lugnt hela dagen!

Tack för era historier, det har hjälpt !

Skönt att allting gick bra med operationen! Det gör du helt rätt i och hon kommer säkert succesivt att bli som vanligt igen.

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 969
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 342
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
38 833
Övr. Hund :banghead: Alltså varför ska man ha sina hundar lösa när man inte har full koll, eller om man själv inte har koll på omgivningen, två...
Svar
16
· Visningar
1 219
Senast: giovanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka