hljomalind
Trådstartare
Vi upptäckte att vår treåring började skela, fick komma till ögonläkare och de såg att han var översynt, såg speciellt dåligt på ena ögat, så nu får han sen ett par veckor tillbaka ha ögonlapp på det bättre ögat och glasögon. Vi trodde han skulle protestera mycket mer, men det har hittills gått jättebra, och han har accepterat både lapp och glasögon. Vi har dock svårt att med hans lilla näsa få glasögonen att sitta nära ögonen, så han tittar ofta ovanför glasen, och den glasögonaffär vi valde är inte speciellt hjälpsamma, (fått känslan att de tycker "visst, vi testar att justera lite här, men att glasögon inte sitter perfekt på små barn får man leva med") men där får vi väl helt enkelt ligga på. Det är speciellt när han har ögonlapp som de lätt glider ner. Har fått en snodd att sätta i nacken, den är han inte så förtjust i.
I dagisgruppen verkar det gå bra, men några gånger när jag lämnat har äldre kaxiga barn från en annan avdelning kommenterat på ett otrevligt sätt "varför har han glasögon? Jag tycker inte det är fint". Gjorde mig lite beklämd (ska det börjas så tidigt?).
Vad har ni för erfarenheter av barn med glasögon och/eller ögonlapp? Hur länge fick ni köra med ögonlapp och gav det resultat? Har ni några tips vad gäller att få glasögon att sitta bra? Har det varit några problem socialt för barnet med glasögon och hur har ni bemött detta?
I dagisgruppen verkar det gå bra, men några gånger när jag lämnat har äldre kaxiga barn från en annan avdelning kommenterat på ett otrevligt sätt "varför har han glasögon? Jag tycker inte det är fint". Gjorde mig lite beklämd (ska det börjas så tidigt?).
Vad har ni för erfarenheter av barn med glasögon och/eller ögonlapp? Hur länge fick ni köra med ögonlapp och gav det resultat? Har ni några tips vad gäller att få glasögon att sitta bra? Har det varit några problem socialt för barnet med glasögon och hur har ni bemött detta?