Glasögon-frågor

Jag gillar mina glasögon, så länge det inte regnar ute ;)

Inga problem i ridningen. Är glasögonen bara rätt inpassade sitter de där de ska. De är inte i vägen för hjälmen och har hållit för alla möjliga flygturer och kraschlandningar. Ena skakeln börjar bli lite repig, det är allt.
Imma igen har de aldrig gjort, trots ridning i alla tänkbara väder från gassande sol till halv snöstorm. Regn däremot.. Ibland önskar man att det fanns modeller med vindrutetorkare.
När man går mellan varmt och kallt immar det igen, men det går över. Man får antingen stå still och vänta en stund eller springa runt som en blind höna.

Jag har behandlade glas (antireflex och nån slags repskydd). Har haft ett par utan antireflex, det var fruktansvärt! Man såg ingenting om det var ljust ute... Så det rekommenderar jag.

Bågarna måste passa. Måste, måste, måste. Sen spelar det ingen roll om det är fint märke eller inte.
Jag inbillar mig att de allra billigaste bågarna kan vara av sämre kvalitet. Själv föredrar jag bågar i metall, de kostar ofta lite mer än plast. De jag har nu kostade ca 1500 har jag för mig, har haft dem i några år. Ganska tråkiga kanske, men de passar mig (jag är ganska tråkig kanske :p). Har ett par solglasögon i samma modell och märke.

Linser har jag när jag vet att jag ska göra saker som tex dammar mycket. Brukar ha linser på jobbet (tre dagar i veckan). När jag bara sitter hemma vid datorn, som nu, är det bekvämare med glasögon.

Jag behöver hjälp från glasögonägare, jag är glad över att få bära glasögon men samtidigt lite osäker på om de finns saker att tänka på som typ storlek, olika behandlingar på glas, etc.

Vad har ni för glasögon?
Använder ni glasögon dagligen? Behöver man ha fler par eller varvar ni med linser?
Ska man köpa en modell som är tidlös och lite tråkiga(om de nu finns) eller de fina i glada färger som man kanske tröttnar på sen?

Är det skillnad på att köpa bågar för några hundralappar och flera tusen? Kommer behöva köpa två par, ett par till datorn och ett par till bilen. Optikern menade på att behandlade glas är att föredra men de kostar ju mer också, samtidigt som man ska ha glasögonen i några år, är de stor skillnad enligt er?

Tittade på nätet och de verkar ju mkt billigare men då kanske man får problem att ställa in dem eftersom de inte finns någon butik att gå till?

Alla bra råd välkomnas!!!:bow::bow::bow::bow::bow:

Jag har haft glasögon i 6 år nu, haft samma bågar i alla år. Ett par enkla RayBan som jag fortfarande trivs superbra i. Förut behövde jag bara ha glasögonen när jag läste eller tittade tv, men sen ca 2 år tillbaka hat jag behövt ha dom mer o mer.. Har inte haft dom på mig utan i stallet för då jag tycker dom är i vägen, blir skitiga o åker ner när jag rider. Så nu har jag även linser fixat linser så jag kan använda det när jag är i stallet. Jag har köpt både glasögon o linser hos Levins optik!

Vad har ni för glasögon? Alain Mikli
Använder ni glasögon dagligen? Ja Haft glasögon dagligen ca 35 år. Före det läsglasögon.

Är det skillnad på att köpa bågar för några hundralappar och flera tusen? Ja det kan var skillnad i hållbarheten på mycket billiga bågar och dyrare märkesbågar är min erfarenhet. Ofta kan man köpa nya delar till dyrare om man gör söner ex en skalm. Det är skillnad på billiga glasögon glas och dyra glasögonglas. Jag kan inte ha billiga glas, dom har små orenheter och då blir jag "åksjuk".

Tittade på nätet och de verkar ju mkt billigare men då kanske man får problem att ställa in dem eftersom de inte finns någon butik att gå till? Jag tycker att det är bra att ha en optiker att gå till om man behöver hjälp med att något skaver eller något går sönder. Där i mot ogillar jag personligen antireflex behandling av glasen. Jag kör mycket bil och har inte ont av reflexerna som blir i glasögonglasen. Men det är olika från person till person.

Lycka till med glasögonen!
Med vänlig hälsning
pudlan

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
594
Senast: Åsa A
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
907
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 206
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka